Doar având inima deschisă putem primi milostivirea lui Dumnezeu, a evidențiat papa Francisc la omilia Sfintei Liturghii celebrată joi dimineață, în capela Casei Sfânta Marta. Infidelitatea poporului lui Dumnezeu poate fi învinsă doar recunoscându-ne păcătoși și începând un parcurs de convertire, a explicat Sfântul Părinte.
Referindu-se la lecturile zilei, pontiful a făcut o paralelă între identitatea falimentară a poporului lui Dumnezeu și statornicia fidelității Domnului. Comentând prima lectură, luată din capitolul 7 al Cărții profetului Ieremia, papa Francisc a subliniat fidelitatea lui Dumnezeu, care este mereu statornic, în vreme ce "neamul care nu ascultă glasul Domnului Dumnezeului său şi care nu primeşte mustrarea, ajunge la infidelitate", după cum relatează profetului Ieremia, ilustrând numeroasele gesturi de fidelitate ale Domnului față de poporul care continuă să rămână nestatornic.
Dacă inima este pietroasă și închisă, milostivirea lui Dumnezeu nu pătrunde
Pontiful a atras atenția asupra efectelor infidelității poporului lui Dumnezeu și a noastră, care duce la închiderea inimii, căci:
"Nu lasă să intre vocea lui Dumnezeu care, asemenea unui tată iubitor, ne cere continuu să ne deschidem milostivirii și iubirii sale. Cu toții ne-am rugat Psalmul: 'asculta astăzi glasul lui; nu vă împietriţi inimile', Domnul ne vorbește mereu astfel, spunându-ne cu bunătatea unui tată: 'Întoarceţi-vă la mine din toată inima, spune Domnul, căci eu sunt milostiv şi îndurător!' Însă, când inima este împietrită, bunătatea lui Dumnezeu nu se înțelege. Milostivirea lui Dumnezeu poate fi înțeleasă doar dacă se are capacitatea deschiderii inimii, astfel încât să poată pătrunde îndurarea divină."
Despre efectele dăunătoare ale împietririi inimii se relatează și în Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Luca. Isus este înfruntat de cărturari și farisei, de cei care cunoșteau legea divină, persoane cu inima închisă în comparație cu mulțimea uimită de cele predicate și înfăptuite de Domnul.
Definind comportamentul teologilor din vremea lui Isus ca fiind închis, lipsit de încredere, ispititor și căutător de semne din cer, încât Isus este nevoit să le dea explicații, papa Francisc a spus:
"Aceasta este istoria fidelității falite, a inimilor închise care nu îngăduie pătrunderea milostivirii lui Dumnezeu, care au uitat cuvântul 'iertare', nu știu să spună 'Iartă-mă, Doamne" doar pentru că nu se simt păcătoși ci, dimpotrivă, se simt judecătorii altora. Aceasta este lunga istorie a fidelității falite ce durează de secole, fiind timpul să se pună capăt discursului acestor ipocriți; discursul lui Isus este clar: 'Cine nu este cu mine este împotriva mea şi cine nu adună cu mine risipeşte! Sau ești fidel și cu inima deschisă față de Domnul care este fidel cu tine, sau ești împotriva lui Dumnezeu… 'Cine nu este cu mine este împotriva mea'"
Fidelitatea față de Dumnezeu începe odată cu conștiința propriului păcat
Explicând că nu există o cale de mijloc, papa Francisc indică o singură posibilitate de ieșire din acest impas, și anume recunoașterea pe deplin a condiției de păcătoși, și cerând de la Domnul harul fidelității:
"Să-i cerem Domnului harul fidelității. Și primul pas pentru a merge pe această cale este fidelitatea, conștientizarea propriei condiții de păcat. Dacă cineva nu se simte păcătos, atunci începe rău. Să-i cerem Domnului harul ca inima noastră să nu se împietrească, ci să se deschidă milostivirii lui Dumnezeu și harului fidelității, având totodată forța de a-i cere Domnului iertare atunci când nu suntem fideli."