Papa emerit Benedict al XVI-lea a prezidat duminică în Vatican o Sfântă Liturghie împreună cu membrii așa numitului ”Ratzinger Schülerkreis”, cercul foștilor săi studenți de teologie. Celebrarea Euharistică a avut loc la ora 9.00 în biserica Cimitirului Teutonic din Cetatea Vaticanului, în imediata apropiere a bazilicii Sfântul Petru.
Foștii săi studenți de teologie au participat de la 21 până la 24 august la obișnuita sesiune anuală, care de data aceasta a avut ca temă ”teologia crucii”. Lucrările Cercului de studenți au fost găzduite de Centrul Mariapolis din localitatea Castel Gandolfo și l-au avut ca relator principal pe teologul Karl-Heinze Menke.
Colegii de la Redacția Germană l-au intervievat pe preotul Stephan Horn, președintele asociației foștilor studenți ai teologului Joseph Ratzinger, cu privire la cele două teme prezentate de relatorul principal: semnificația teologică a Crucii lui Cristos și importanța Crucii pentru toți oamenii din toate timpurile.
• ”La prima conferință, despre semnificația Crucii lui Cristos, profesorul Menke prezintă Crucea lui Cristos ca auto-revelație a lui Dumnezeu unul și întreit. Este evident că în realizarea revelației, Crucea dobândește o importanță centrală. Aceasta înseamnă că, într-un anumit fel, Crucea devine o parte de neînlăturat din misiunea lui Cristos”.
• ”A doua temă se referă la semnificația Crucii lui Cristos pentru toți oamenii din toate timpurile, așadar, nu numai pentru creștini, dar pentru mântuirea tuturor oamenilor. În cartea sa despre Isus din Nazaret Benedict al XVI-lea a pus un accent diferit, într-o nouă lumină, pornind din perspectiva pocăinței: cum se poate înțelege moartea lui Isus ca gest de ispășire. Nu este vorba de faptul că omul dorește să se împace cu Dumnezeu și că, prin urmare, este dispus să facă pocăință din dragoste față de Dumnezeu, ci de faptul că Dumnezeu însuși a făcut pocăință în Fiul său și, cu alte cuvinte, dăruiește reconciliere. Această lumină conduce la o viziune pozitivă a Crucii lui Cristos, pentru că Dumnezeu Tatăl, prin iubirea Fiului, vrea să se reconcilieze cu oamenii. Așadar, cum se deduce din gândirea teologică a lui Benedict XVI-lea, Crucea este, în cele din urmă, autorevelarea iubirii lui Dumnezeu întreit, a iubirii Tatălui și a Fiului. Este o temă care ne privește pe noi toți. Noi, creștinii, știm că ne întâlnim cu iubirea lui Dumnezeu pe Crucea lui Cristos, dar ce va fi cu ceilalți oameni? Cum ar putea să se întâlnească și ei cu Crucea lui Cristos, și să se întâlnească în așa fel încât Crucea să devină și pentru ei o posibilitatea de mântuire și fără a șterge particularitatea pe care Crucea o reprezintă pentru creștini? Sunt întrebări fundamentale care privesc îndeaproape identitatea creștinului”.
Referindu-se la faptul că pentru al doilea an la rând Benedict XVI-lea nu mai participă la lucrările ”Cercului foștilor săi studenți”, prof. Horn a remarcat că Papei emerit i-ar fi plăcut foarte mult să fie prezent. Cu toate acestea…
• ”… el a luat o decizie pentru toată viața, decizia de a conduce o existență contemplativă”, drept care acum dorește să cultive într-o nouă formă legătura sa cu «Cercul foștilor săi studenți». Cu voia lui Dumnezeu va putea să celebreze Sfânta Liturghie împreună cu noi pentru mulți ani înainte”. Papa emerit ”poartă cu sine toate cerințele noastre, îl informăm ori de câte ori organizăm un simpozion iar el se roagă pentru noi, ne încurajează și se bucură foarte mult când îi povestim cum au mers lucrările. Legătura sa cu noi nu a devenit mai slabă iar noi îi vom trimite toate conferințele noastre în așa fel încât să le aprofundeze la rândul său. Este foarte posibil să instaureze o reflecție teologică împreună cu prof. Menke”.
Sursa:ro.radiovaticana.va