”Spiritul Sfânt la botezul lui Isus” a fost tema catehezei prezentată de papa Francisc la audiența generală de miercuri, 21 august 2024, desfășurată în Aula Paul al VI-lea din Cetatea Vaticanului. Ungerea înmiresmată a Spiritului Sfânt care a coborât asupra lui Isus coboară, de asemenea, asupra Trupului său, care este Biserica. Papa a evidențiat că, din nefericire, creștinii nu răspândesc uneori buna mireasmă a lui Cristos, ci mirosul neplăcut al păcatului.
La audiența generală de miercuri, 21 august a.c., papa Francisc a continuat seria catehezelor intitulată ”Spiritul și Mireasa” și, în prezența a mii de romani și pelerini în Aula Paul al VI-lea, a vorbit despre ”Spiritul Sfânt la botezul lui Isus”. La începutul catehezei, lectorii au proclamat o pericopă din cartea Faptele Apostolilor (10,34.37-38) în care se vorbește despre botezul lui Isus în râul Iordan, iar papa a făcut trimitere la pagina pe care sfântul evanghelist Marcu a dedicat-o acestui mare mister din viața lui Isus: s-au deschis cerurile, Spiritul Sfânt a coborât asupra Lui și s-a auzit un glas din cer (Mc 1,9-11). S-ar putea spune, prin urmare, că, ”toată Treimea și-a dat întâlnire pe malurile Iordanului” în acel moment ”foarte important al Revelației” și ”din istoria mântuirii”.
Papa Francisc: ”Ce fapt atât de important a avut loc la botezul lui Isus încât i-a făcut pe toți evangheliștii să vorbească despre acesta? Răspunsul îl găsim în cuvintele pe care Isus le pronunță, la scurt timp după aceea, în sinagoga din Nazaret, cu o referință clară la evenimentul de la Iordan: «Spiritul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns» (Lc 4,18). La Iordan, Dumnezeu Tatăl L-a uns cu Spiritul Sfânt, L-a consacrat pe Isus ca rege, profet și preot. În Vechiul Testament, într-adevăr, erau unși cu ulei înmiresmat regii, profeții și preoții. În cazul lui Cristos, în locul uleiului material, este uleiul spiritual, care este Spiritul Sfânt: în locul simbolului, este realitatea, este Spiritul însuși care coboară asupra lui Isus”.
Dacă pe plan personal ”Isus era plin de Spiritul Sfânt încă din prima clipă a întrupării sale”, acum, în schimb, primește ”plinătatea darului Spiritului, dar pentru misiunea sa, pe care, în calitate de cap, o va cuminica trupului său, care este Biserica, și fiecăruia dintre noi. De aceea, Biserica este noul ”popor regesc, popor profetic și popor sacerdotal”. Termenul ebraic ”mesia”, și cel care-i corespunde în greacă, ”christos”, înseamnă ”cel uns”. Iar însuși numele nostru de ”creștin” avea să fie explicat de Sfinții Părinți în sensul literal al cuvântului: a fi creștini înseamnă a fi ”unși asemenea lui Cristos”. În Psalmul 133 (v. 2) se vorbește despre ”untdelemnul de preț” care se prelinge pe marginea veșmintelor marelui preot. Această ”imagine poetică”, a remarcat papa, ”a devenit realitate spirituală și mistică în Cristos și în Biserică. Cristos este capul, marele preot al nostru, Spiritul Sfânt este untdelemnul înmiresmat și Biserica este trupul lui Cristos în care acesta se răspândește”.
Papa Francisc: ”Știm că, din nefericire, uneori, creștinii nu răspândesc mireasma lui Cristos, ci mirosul urât al propriului păcat. Să nu uităm niciodată: păcatul ne îndepărtează de Isus și ne face să devenim untdelemn rânced, iar diavolul, de obicei, intră prin buzunar. Dar acest fapt, totuși, nu trebuie să ne distragă atenția de la efortul de a realiza, atât cât putem și fiecare în mediul său, această vocație sublimă de a fi buna mireasmă a lui Cristos în lume. Parfumul lui Cristos se răspândește din ”roadele Spiritului”, care sunt iubirea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, bunăvoinţa, fidelitatea, blândeţea, cumpătarea (Gal 5,22). Dacă ne străduim să cultivăm aceste roade și când întâlnim astfel de persoane, atunci, fără să ne dăm seama, cineva va simți în jurul nostru o adiere din fragranța Spiritului lui Cristos. Să-i cerem Spiritului Sfânt să ne facă mai conștienți de ungerea, de faptul că am fost unși de El”.
După saluturile adresate pelerinilor din diferite țări, papa Francisc a încheiat audiența cu rugăciunea ”Tatăl Nostru” și a invocat binecuvântarea apostolică, ce ajunge prin mass-media la toți cei care o primesc în spirit de credință.
Cetatea Vaticanului – Adrian Dancă