Lumina lui Hristos este imposibil de reprimat. Este captivantă. Este transformatoare. Lumea seculară se teme de ea, dar noi, prin darul credinței, îi cunoaștem puterea.
”Pocăiți-vă, căci Împărăția lui Dumnezeu s-a apropiat!” Porunca de a ne pocăi - să ne îndepărtăm de păcat și să împlinim poruncile lui Dumnezeu - nu este una pe care o auzim încorporată în colindele de Crăciun, în jurul ieslei. Și dintr-un motiv întemeiat: prilejul nașterii Mântuitorului nostru în lume este una de bucurie exultantă. Căci, în cuvintele Sfântului Ireneu din Lyon, Fiul lui Dumnezeu a devenit Fiul Omului, astfel încât noi, fiii și fiicele oamenilor, să putem deveni fii și fiice ale lui Dumnezeu.
Această bucurie transcende experiența umană obișnuită. Dacă dorim să o împărtășim din plin, atunci trebuie să ne pregătim temeinic. Acesta este motivul pentru care Biserica ne oferă săptămânile Postului Nașterii Domnului pentru a ne pregăti inimile pentru a-L întâlni pe Cristos-copil. Și există o persoană esențială care organizează această întâlnire pentru noi: Sfântul Ioan Botezătorul.
Ioan stă pe malul râului Iordan ca punte vie între Vechiul și Noul Testament. Așa cum nu-L putem înțelege pe Isus pe deplin fără profețiile Vechiului Testament, nu-L putem primi pe Isus în deplinătatea Lui fără să luăm în inimă porunca lui Ioan - să ne pocăim, să dezrădăcinăm orice urme de păcat din viețile noastre și să ne îndreptăm spre Isus Cristos cu inimile curate. Numai atunci este suficient loc pentru El în inimile noastre, care de multe ori pot fi închise ca hanul de la Betleem, prea pline de păcat și egoism.
Lumea noastră nu are nici un interes în mesajul lui Ioan Botezătorul. Pocăința este o muncă grea și deseori este dureroasă. Acesta este motivul pentru care lumea a sărit peste Postul Nașterii Domnului în întregime, sărind (așa cum poate fi observat în Statele Unite ale Americii) de la Ziua Recunoștinței direct la Crăciun. Lumea preferă un Crăciun secular: unul care este despre a primi și nu despre a dărui, despre a ne trufi, mai degrabă decât a ne închina Regelui nou-născut.
Crăciunul secular atinge acest obiectiv, menținându-ne pregătirea concentrată exclusiv pe lucruri externe și materiale: cumpărăm cadouri, coacem bunătăți, împachetăm cadouri, decorăm casele. Dacă aceste lucruri, deși sunt bune în sine, ne împiedică pregătirea internă și spirituală pe care o anunță Ioan - și anume presupune că pregătirile materiale ar trebui să semnifice totul - lumea a câștigat. Cristos, lumina noastră, strălucește în întunericul lumii, dar lumea seculară muncește puternic pentru a restricționa lumina Lui într-un un colț cât mai mic.
Dar lumina lui Hristos este imposibil de reprimat. Este captivantă. Este transformatoare. Lumea seculară se teme de ea, dar noi, prin darul credinței, îi cunoaștem puterea.
Pentru a fi aprinși de această lumină la Sărbătoarea Nașterii Domnului, trebuie să ne pocăim mai întâi. Păcatul este un obstacol în calea noastră spre întâlnirea cu Domnul. Pentru a ne îndrepta pe calea Lui, trebuie să dezrădăcinăm păcatul din viețile noastre. Primul pas în acest sens este să ne examinăm conștiința pentru a afla cum nu am reușit să fim discipoli vrednici ai Domnului. Apoi, trebuie să ne ducem păcatele în întunericul confesionalului, unde întâlnim iertarea milostivă a lui Dumnezeu. În timp ce pășim înapoi în lumină, știm că Cristos se grăbește spre noi. Și acum, fără sarcinile asupritoare ale păcatului care ne îngreunau, putem să pornim cu elan în întâmpinarea Domnului Isus din Betleem.
Înțelepciunea cerească propovăduită de Ioan Botezătorul este perfect condensată într-un slogan popular: nici o durere, nici un câștig (eng. no pain, no gain). Dacă nu ne provocăm cu lucrarea dureroasă a pocăinței, nu vom cunoaște niciodată bucuria deplină pe care ne-o aduce copilul Cristos. Numai atunci putem transforma strigătele noastre de „O vino, vino, Emmanuel” în „Vino, hai să-L adorăm pe El”. Și numai atunci putem aduce vindecare Bisericii noastre și lumii noastre, care, pentru a fi convertită, trebuie să vadă lumina lui Hristos nu pe o felicitare sau pe un brad de Crăciun, ci în mărturia autentică a vieții catolice la care ne cheamă Ioan Botezătorul astăzi.
David G. Bonagura, Jr. este autor al Steadfast in Faith: Catholicism and the Challenges of Secularism (Cluny Media).
Traducere: Ioan – Ștefan Dumitraș