Evreii nu sunt răspunzători în mod colectiv de moartea lui Isus 597. Ţinând seama de complexitatea istorică a
procesului lui Isus exprimată în relatările evanghelice, şi oricare ar
fi fost păcatul personal al actorilor procesului (Iuda, Sinedriul,
Pilat) pe care numai Dumnezeu îl cunoaşte, răspunderea nu poate fi
atribuită tuturor evreilor de la Ierusalim, în ciuda strigătelor unei
mulţimi manipulate şi a reproşurilor globale cuprinse în chemările la convertire de după Rusalii. Isus însuşi iertând pe Cruce
şi, pe urmele lui, Petru au făcut dreptate "neştiinţei" (Fapte 3, 17)
evreilor de la Ierusalim şi chiar a căpeteniilor lor. Cu atât mai puţin,
pornind de la strigătul poporului: "Sângele lui asupra noastră şi
asupra copiilor noştri" (Mt 27, 25), care reprezintă o formulă de
ratificare, nu se poate extinde responsabilitatea asupra altor evrei în spaţiu şi în timp:
De aceea Biserica a declarat la Conciliul Vatican II: "Cele săvârşite în
timpul Patimii nu pot fi imputate nici tuturor evreilor care trăiau
atunci, fără deosebire, nici evreilor de azi. (...) Evreii nu trebuie
prezentaţi nici ca respinşi de Dumnezeu, nici ca blestemaţi, ca şi cum
acest lucru ar decurge din Sfânta Scriptură".