Scrie-ne un mesaj!

Dacă doriți să ne contactați pentru a ne întreba ceva sau a ne sugera ceva, sau pur și simplu pentru a ne saluta, vă rugăm să folosiți formulatul alăturat. Vom încerca să vă răspundem cât mai repede cu putință.

Echipa e-communio.ro


9 - = 2
* Toate câmpurile marcate sunt obligatorii
Ultimele știri
e-communio.ro logo

Un „Nu” definitiv hirotonirii femeilor

 
Un „Nu” definitiv hirotonirii femeilor
  • 30 Mai 2018
  • 1566

Sfântul Scaun reafirmă în mod clar că doctrina despre preoție rezervată bărbaților este definitivă și, prin urmare, indeformabilă. Acest lucru a fost afirmat de Arhiepiscopul Luis Francisco Ladaria Ferrer, Prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței, într-un articol apărut în L'Osservatore Romano. Acesta a reiterat ceea ce Sfântul Ioan Paul al II-lea a susținut cu fermitate în Scrisoarea Apostolică „Ordinatio sacerdotalis” din anul 1994, după ce Comuniunea Anglicană a permis hirotonirea femeilor.

Isus Cristos - amintește Ladaria - „a dorit să confere Taina Preoției celor doisprezece apostoli, toți bărbați, care, la rândul lor, au conferit-o altor bărbați”. Astfel, Biserica „s-a recunoscut mereu legată de această decizie a Domnului, care exclude posibilitatea ca preoția ministerială să poată fi conferită în mod valid femeilor”.

Arhiepiscopul subliniază că „Ordinatio sacerdotalis” învață faptul că „Biserica nu are nicio putere de a conferi hirotonirea preoțească femeilor și că această hotărâre trebuie ținută definitiv de toți credincioșii Bisericii”. Congregația pentru Doctrina Credinței a afirmat faptul că este vorba despre un adevăr care aparține depozitului de credință.

Citând Conciliul Tridentin, Prelatul insistă că în ceea ce privește preoția ministerială, Biserica recunoaște că imposibilitatea de a hirotoni femei aparține „substanței Sfintei Taine” a ordinului, iar Biserica nu are capacitatea de a schimba această substanță. Prin urmare, nu este vorba doar de un element disciplinar, ci doctrinar, în sensul că privește structura sacramentelor, care reprezintă locul originar al întâlnirii cu Cristos și a transmiterii credinței.

După ce a menționat câteva aprofundări teologice pe această temă, Ladaria a arătat cum dubiile ridicate asupra caracterului definitiv a „Ordinatio sacerdotalis” au consecințe grave și asupra modului de înțelegere a magisteriului Bisericii. A continuat: „Această infailibilitate nu privește doar pronunțarea solemnă a unui Conciliu sau a Pontifului Roman atunci când vorbește ex cathedra, ci și învățătura ordinară și universală a episcopilor din întreaga lume, atunci când propun, în comuniune între ei și cu Papa, doctrina catolică de ținut definitiv”. Tocmai la această infailibilitate s-a referit Ioan Paul al II-lea în „Ordinatio sacerdotalis”. Astfel, „el nu a declarat o nouă dogmă, ci a confirmat și a exprimat clar, cu autoritatea care i-a fost conferită ca succesor al lui Petru, înlăturând orice dubiu, ceea ce magisteriul ordinar și universal a considerat de-a lungul istoriei Bisericii că aparține depozitului de credință”.

În cele din urmă, Ladaria a amintit de intervențiile Papei Benedict al XVI-lea și a Papei Francisc în sprijinul doctrinei tradiționale. În paragraful 104 al Exortației apostolice „Evangelii gaudium”, Papa Francisc ne invită să nu interpretăm această doctrină ca o expresie a puterii, ci a slujirii, astfel încât să se perceapă mai bine demnitatea egală dintre bărbați și femei în unicul trup al lui Cristos. Și în cadrul conferinței de presă, în timpul zborului de întoarcere din călătoria apostolică din Suedia (1 noiembrie 2016), Papa a reiterat: „Cu privire la hirotonirea femeilor în Biserica Catolică, ultimul cuvânt a fost rostit clar de Sfântul Ioan Paul al II-lea, iar acesta rămâne”.

 

Traducere: Liviu Ursu

 



Sursa:avvenire.it