"Biserica noastră este o Biserică a martirilor". La Sfânta Liturghie celebrată marți dimineață, în capela Casei Sfânta Marta din Vatican, Pontiful s-a oprit asupra episodului uciderii cu pietre a Sfântului Ștefan. Folosind cuvinte vibrante pentru a vorbi despre cei care, în zilele noastre, sunt persecutați și uciși doar pentru că sunt creștini, Sfântul Părinte a evidențiat totodată existența 'martirilor ascunși', care încearcă să-și ajute aproapele, motiv pentru care sunt persecutați de "Sinedriile moderne". Aflăm mai multe amănunte, din serviciul colegului nostru Alessandro Gisotti, de la redacția centrală în limba italiană:
Prima Lectură, luată din Faptele Apostolilor, ilustrează judecata Sinedriului împotriva lui Ștefan și uciderea sa cu pietre. Pontiful și-a dezvoltat omilia pornind chiar de la această scenă dramatică, ce cheamă în memorie istoria atâtor persoane ucise și persecutate doar pentru că-l urmează pe Isus. Referindu-se la pâinea Cuvântului lui Dumnezeu, Pontiful a subliniat că martirii nu acceptă compromisuri și nu vor altceva în locul pâinii Cuvântului lui Dumnezeu.
Cuvântul lui Dumnezeu ne interpelează și ne pune în discuțieCuvântul lui Dumnezeu mânie inimile împietrite. Asemenea lui Isus, și Ștefan trebuie să înfrunte martori falși și furia poporului care-l conduce la judecată. Ștefan amintește poporului, bătrânilor și cărturarilor despre profeții persecutați și uciși, iar aceștia înfuriindu-se îl târăsc înafara cetății pentru a-l lapida.
Papa Francisc: "Cuvântul lui Dumnezeu deranjează întotdeauna anumite inimi. Cuvântul lui Dumnezeu incomodează atunci când inima este pietrificată, întrucât Cuvântul lui Dumnezeu te pune în discuție, te interpelează, te hrănește cu acea pâine despre care vorbea Isus. În Istoria Revelației, sunt numeroși martirii uciși din fidelitate față de Cuvântul Vieții, față de Adevărul lui Dumnezeu".
Câți credincioși din zilele noastre nu sunt persecutați asemenea lui Ștefan? Martiriul lui Ștefan, a continuat Pontiful, este asemănător morții lui Isus, căci moare 'cu acea mărinimie creștină a iertării și a rugăciunii pentru dușmani'. Cei care-i persecutau pe profeți credeau că în acest fel îl preamăreau pe Dumnezeu și erau fideli doctrinei lui Dumnezeu.
Papa Francisc: "Câți Ștefani nu există în lumea zilelor noastre? Să ne gândim la frații decapitați pe plaja din Libia; să ne gândim la băiețelul ars de viu de ceilalți membri ai grupului doar pentru că era creștin; să ne gândim la acei migranți care au fost aruncați în larg de alți tovarăși de drum pentru același motiv: pentru că erau creștini; să ne gândim la acei etiopieni asasinați în urmă cu câteva zile pentru că erau discipoli ai lui Cristos… Azi, Biserica este o Biserică a martirilor: ei suferă, își dau viața, iar noi primim binecuvântarea lui Dumnezeu pentru mărturia lor".
Biserica Noastră, o Biserică a martirilorPontiful a vorbit și despre "martirii ascunși, despre acei credincioși – bărbați și femei – care se dovedesc a fi fideli față de "vocea Duhului, care trasează brazde, care încearcă noi căi pentru a-i ajuta pe credincioși să se apropie mai mult pe Dumnezeu, dar care sunt suspectați, calomniați și persecutați de numeroase 'Sinedrii moderne' care se cred patroane ale adevărului, [făcând să fie] atâția martiri.
La încheierea omiliei, Pontiful ne-a îndemnat să ne unim în rugăciune cu frații și surorile care – în număr mare – suferă martiriul persecuției, al calomniei și al jertfirii propriei vieți pentru a rămâne fideli unicei pâini care satură: lui Isus".