În special în timpul Postului Mare, creștinii sunt chemați să trăiască iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele în mod coerent, după cum a evidențiat Papa Francisc în omilia Sfintei Liturghii celebrată vineri, 20 februarie, în cursul dimineții, în capela Casei Sfânta Marta din Vatican.
Papa Francisc a atras atenția asupra comportamentelor incorecte, precum cel al întreprinzătorilor care, pe de o parte, oferă Bisericii un cec cu o sumă de bani însă, pe de altă parte, sunt nedreptățiți cu angajații lor.
Inspirându-se din prima lectură, luată din cartea Profetului Isaia, capitolul 58, Papa a evidențiat necesitate de a deosebi între formal și real, observând că, pentru Domnul, a posti nu înseamnă abținerea de la mâncăruri dacă, în ziua când se postește, există preocupare pentru afaceri, oprimându-se muncitorii, între certuri și dispute. Isus condamna comportamentul fariseilor tocmai pentru că respectau foarte multe reguli exterioare, dar fără a avea în inimă spiritul de adevăr.
Unitatea dintre iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele
Postul dorit de Isus constă în ruperea lanțurilor păcatului, ce eliberează de opresiunea celui rău, fiind făcătoare de dreptate: a spus Pontiful, subliniind că postul cel adevărat nu este doar respectarea unor reguli exterioare, Postul adevărat venind din inimă.
"În tablele legii se află legea iubirii față de Dumnezeu și legea iubirii față de aproapele, legi care merg împreună, neputând fi separate între ele. Nu se poate spune: 'eu respect bine primele trei porunci, dar pe celelalte așa și așa'. Nu, poruncile sunt în interdependență, se leagă și se condiționează între ele reciproc. Sunt unite: iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele reprezintă un element unic și, dacă cineva dorește să facă penitență reală și nu formală, atunci trebuie să o facă față de Dumnezeu și față de aproapele."
Păcat grav folosirea lui Dumnezeu pentru acoperirea nedreptăților
Se poate avea multă credință dar, după cum a spus Apostolul Iacob, fără fapte credința rămâne moartă, este inutilă. Astfel, cineva care merge la Biserică în fiecare duminică și se împărtășește poate fi întrebat: 'În ce relație ești cu proprii angajați? Îi plătești la negru? Le dai salariul care li se cuvine? Le plătești contribuția pentru fondul de pensie, pentru asigurările de sănătate?'
"Oare câți nu sunt bărbații și femeile care au credință dar care divid tablele legii: 'Da, eu fac asta și asta'. [Dacă întrebi] 'Dai de pomană? ' unii răspund: 'Da, da, trimit un cec la Biserică' însă trebuie văzut dacă, în afară de trimiterea unui cec, acea persoană este la fel de dreaptă și de generoasă cu angajații la locul de muncă și, la fel, dacă este în bune relații cu membrii Bisericii domestice, cu propria familie."
Pontiful a explicat că profetul Isaia a voit să ne facă să înțelegem că nu este un bun creștin cel care nu se comportă în mod just cu persoanele care depind de el. Și nu este un bun creștin, a adăugat, "cel care nu renunță la ceva ce-i aparține pentru a-l da cuiva care are nevoie". Calea Postului Mare – a spus Papa – este aceasta, este dublă, față de Dumnezeu și față de aproapele, fiind căi reale nu doar formale. Este lipsită de valoare Postirea vinerea și mici gesturi dacă, pe de altă parte, se alimentează egoismul, prin exploatarea aproapelui și prin ignorarea săracilor.
Papa a dat ca exemplu numeroasele persoane care trăiesc în condiții de mare dificultate, spunând că Postul Mare este necesar pentru a ne gândi la ele, propunând o serie de întrebări adresate propriei conștiințe: 'Ce faci pentru aceste persoane? Cum va fi timpul tău de Post? Este loc în inima ta pentru cei care au greșit, care nu au respectat poruncile?
Referitor la această ultimă întrebare, Pontiful ne îndemnă la rugăciune pentru ca ei să reușească, cu ajutorul lui Dumnezeu, să-și schimbe viața, insistând asupra faptului că respectarea unor reguli exterioare trebuie să fie însoțită de o profundă reînnoire spirituală.
Sursa:ro.radiovaticana.va