John Burger
Un articol al AP a fost prezentat ca provenind dintr-o sursă falsă, dar oamenii au avut încredere, dacă prietenii lor au făcut-o.
Oamenii au încredere în prietenii lor mai mult decât au în surse de știri de încredere, a descoperit un nou studiu.
Când vine vorba de rețelele de socializare, oamenii au mai multe șanse să aibă încredere într-o știre pe care un prieten le-a împărtășit-o, indiferent de trustul de știri care a creat articolul.
Aceasta este concluzia proiectului Media Insight, o colaborare între Institutul American de Presă și Centrul Asociat de Presă-NORC pentru Cercetarea Afacerilor Publice.
Rezultatele studiului experimental, lansat la începutul acestui an, demonstrează că atunci când oamenii văd o postare de la o persoană de încredere, se simt predispuse să recomande prietenilor sursa de știri, să se aboneze la conturile sursei de pe social media și să se înscrie pentru notificări de știri de la acea sursă.
În cadrul studiului a fost realizat un experiment, în care celor 1.489 de americani selecționați, li s-a prezentat o pagină de știri care seamănă foarte mult cu Facebook. Toată lumea a văzut același conținut, însă persoana care l-a distribuit și sursa de raportare inițială au variat.
„Am creat o postare simulată pe Facebook despre sănătate și am prezentat-o unui eșantion online de 1.489 de adulți din SUA care fac parte din AmeriSpeak, panoul de sondaj reprezentativ la nivel național al NORC”, a raportat studiul. „Fiecare persoană a văzut o știre în domeniul sănătății de la una dintre cele opt persoane publice care adesea împărtășesc informații despre sănătate, o listă care a variat de la Oprah și Dr. Oz la Chirurgul General al Statelor Unite. Primei jumătăți din oameni i s-a atribuit la întâmplare o persoană care distribuie articole, identificată anterior ca persoană în care aveau încredere. Celeilalte jumătăți i-a fost arătat la întâmplare un articol despre care au spus anterior că provine dintr-o sursă în care nu au încredere.
După vizionarea postării, toată lumea a văzut articolul însoțitor în domeniul sănătății cu titlul: „Nu lăsați cântarul să vă păcălească: de ce puteți fi în continuare expus riscului de diabet.” Acest articol a fost inițial un fragment scris de un profesor care a apărut pe site-ul The Associated Press (AP) printr-un parteneriat AP. Pentru jumătate din eșantion, articolul a fost etichetat ca provenind de la AP. Pentru cealaltă jumătate, articolul a fost etichetat ca provenind dintr-o sursă fictivă, ceva numit DailyNewsReview.com.
Mai mult de jumătate dintre persoanele care au participat la studiu - 51 la sută - au spus că articolul a fost bun atunci când a fost împărtășit de o persoană publică în care au încredere. Doar o treime (34 la sută) a avut aceeași părere atunci când același articol a fost distribuit de cineva în care nu au încredere. Cincizeci la sută dintre cititori au crezut în articol și în veridicitatea conținutului atunci când persoana care l-a distribuit a fost cineva în care au încredere. Doar 34 la sută spun același lucru atunci când sunt sceptici față de distribuitor.
„Cititorii și urmăritorii nu sunt doar consumatori care să monetizeze, ci pot fi ambasadori sociali a căror credibilitate față de prieteni afectează reputația mărcii dumneavoastră”, spun autorii studiului.
Și rețelele sociale ar putea face mai mult pentru a sublinia și furniza informații despre sursele originale pentru articole de știri.
„Faptul că doar 2 din 10 persoane din experimentul nostru își amintesc sursa cu exactitate după ce au văzut o postare în stil Facebook sugerează că, conștientizarea de bază a mărcii, are un drum lung de parcurs”, notează studiul. „Am descoperit că persoanele care distribuie afectează percepțiile mai mult decât sursa originală a știrilor - dar s-ar putea ca acest lucru să se schimbe dacă Facebook ar face eticheta de raportare a știrilor false mai proeminentă?”
Sursa: aleteia.org
Traducere: Ioan - Ștefan Dumitraș