O lume pe dos
PS Claudiu: Meditaţie pentru Duminica a V-a din Post
Meditaţie pentru Duminica a V-a din Post (Evanghelia: Marcu 10, 32-45)
Problema
ucenicilor, de atunci şi de astăzi, este aceea de a înţelege
adevăratele coordonate ale atotputerniciei lui Dumnezeu. Fiindcă de aici
derivă modul de a concepe mărirea şi demnitatea noastră. In general noi
oamenii, suntem atât de obişnuiţi cu un anume fel de putere, încât ne
este greu să ieşim din limitele obişnuite pentru a vedea şi altceva.
Mântuitorul
aşteaptă momentul suferinţei, al crucii, pentru a oferi ucenicilor
adevărata dimensiune a puterii: aceea a slujirii şi a dăruirii. Aşteaptă
ca cei doi munţi, cel al Schimbării la Faţă şi cel al Măslinilor, să
fie împreună pentru a revela misterul Trimisului lui Dumnezeu.
Noi
oamenii suntem prinşi între două măriri: una deşartă, primită şi dată
de lumea în care trăim şi alta divină, reală, ce redă valenţa demnităţii
noastre de fii ai lui Dumnezeu.
Care
este diferenţa între cele două? Pentru cea deşartă, numele e revelator:
deşartă, aşa cum este nisipul deşertului, mutat de vântul capriciilor
lumii ici-colo. O putem uşor recunoaşte după tensiunea, agitaţia şi
cearta care o însoţeşte. Atunci când o primim şi mai ales atunci când o
pierdem. Si ucenicii din evanghelia de astăzi se ceartă în momentul în
care încearcă să decidă care este mai mare intre ei.
Isus
le prezintă un alt fel de mărire. Mult mai misterioasă şi … e adevărat,
mai puţin atrăgătoare. Dar reală şi nepieritoare, deoarece ancorată în
eternitate. Mântuitorul le vorbeşte despre asta, spunându-le ceea ce
urmează să se întâmple: «iată, ne suim la Ierusalim şi Fiul Omului va fi
predat arhiereilor şi cărturarilor; şi-L vor osândi la moarte şi-L vor
da în mâna păgânilor. Şi-L vor batjocori şi-L vor scuipa şi-L vor biciui
şi-L vor omorî, dar după trei zile va învia».
Ne-am
putea întreba: «Oare poate fi mai clar decât atât?» Ucenicii din
evanghelie nu ne lasă prea mult timp în suspans. Doi dintre ei se
apropie. Probabil pentru a-l consola… Cuvintele lor cad însă ca un
fulger din cer senin: “Vream să fim unul de-a dreapta şi altul de-a
stânga întru mărirea ta!” Isus le spune că va muri pentru ei, iar
aceştia îi cer tronurile măririi, într-o deşartă împărăţie imaginată
doar de ei. E interesant că nici măcar Iuda nu ia cuvântul. Probabil se
mulţumeşte cu un “umil” loc trei sau patru …
Cei
doi fraţi intră, fără să-şi de-a seama, în logica lui Dumnezeu. De câte
ori Domnul nu zâmbeşte, aşa cum ne amintesc şi psalmii, de planurile
noastre deşarte… Iacob si Ioan cer locurile de-a dreapta şi de-a stânga
măririi. Dar nu ascultă cuvintele Mântuitorului şi astfel nu-şi dau
seama că scaunul de mărire e Crucea iar de-a dreapta şi de-a stânga sunt
locurile celor doi tâlhari!
Spunea
cineva că un adevărat creştin trebuie să fie anapoda, adică
de-a-ndoaselea, faţă de lumea în care trăieşte. O manieră condensată de a
exprima adevărul evangheliei de astăzi: “Ştiţi că cei ce se socotesc
cârmuitori ai neamurilor domnesc peste ele şi cei mai mari ai lor le
stăpânesc. Dar între voi nu trebuie să fie aşa, ci care va vrea să fie
mare între voi, să fie slujitor al vostru. Şi care va vrea să fie întâi
între voi, să fie tuturor slugă. Că şi Fiul Omului n-a venit ca să I se
slujească, ci ca El să slujească şi să-Şi dea sufletul răscumpărare
pentru mulţi.”
Avem
libertatea de a alege: o mărire primită şi dată de către oameni, care
ne lasă tot timpul flămânzi, fiindcă niciodată nu avem destulă. Tot
timpul e cineva mai sus. Ne lasă mai ales fără pace, fiindcă lumea e
capricioasă şi dă mărirea ei cum, cui şi când vrea. Şi tot la fel o ia
înapoi.
Sau
o mărire primită de la Dumnezeu, în mod gratuit, pentru totdeauna şi
fără regim preferenţial. Care probabil în această lume, într-un fel sau
altul, va avea gust de cruce, fiindcă ne vom apropia de fraţii noştri şi
de crucile lor, pentru a-i sluji şi a le da o mână de ajutor. Insă în
mod cert, privindu-ne, Tatăl Ceresc va vedea un fiu al Său, iar Maica
Sfântă ne va cuprinde cu dragoste in inima Ei. Cine şi-ar putea dori un
altfel de tron?
PS Claudiu
Episcopul Curiei