465. Primele erezii au negat mai puţin
divinitatea lui Cristos cât umanitatea sa adevărată (docetismul
gnostic). Încă din timpurile apostolice, credinţa creştină a insistat pe
adevărata întrupare a Fiului lui Dumnezeu "venit în trup".
Dar încă din secolul al treilea, Biserica a trebuit să afirme,
împotriva lui Paul din Samosata, într-un Conciliu reunit la Antiohia, că
Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu prin natură şi nu prin adopţiune.
În 325, primul Conciliu ecumenic de la Niceea a mărturisit în Crezul său
că Fiul lui Dumnezeu este "născut, iar nu creat, de o fiinţă
(homousios, 'de aceeaşi substanţă') cu Tatăl" şi l-a condamnat pe
Arius care afirma că "Fiul lui Dumnezeu a ieşit din neant" şi "dintr-o altă substanţă decât Tatăl".