Scrie-ne un mesaj!

Dacă doriți să ne contactați pentru a ne întreba ceva sau a ne sugera ceva, sau pur și simplu pentru a ne saluta, vă rugăm să folosiți formulatul alăturat. Vom încerca să vă răspundem cât mai repede cu putință.

Echipa e-communio.ro


10 - = 4
* Toate câmpurile marcate sunt obligatorii
Ultimele știri
e-communio.ro logo

„Educăm împreună” – atelier pe tematica violenței școlare la Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu”

 
„Educăm împreună” – atelier pe tematica violenței școlare la Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu”
  • 23 Mar 2024
  • 608

La invitația prof. Simona Gruian, director al Liceului Greco-Catolic „Inochentie Micu” din Cluj-Napoca, părinți și profesori s-au reunit, în după-amiaza de joi, 21 martie 2024, la sediul Liceului, de pe strada Moților 24, la un atelier pe tematica violenței școlare. Preasfinția Sa Claudiu, Episcopul de Cluj-Gherla, a participat la întâlnire, în contextul unei preocupări deosebite pe care, împreună cu corpul profesoral al Liceului Greco-Catolic clujean, o are pentru combaterea violenței școlare, pentru lupta împotriva drogurilor și asigurarea unui mediu prielnic desfășurării procesului de învățământ.

ALBUM FOTO

Este nevoie de un mediu „sănătos, sigur, demn, ancorat în valorile educației creștine și în regulile de conduită socială”, a arătat în deschidere prof. Simona Gruian, subliniind nevoia parteneriatului, a dialogului transparent între școală, Biserică și poliție pentru a contribui împreună la starea de bine a copiilor. Atelierul a constat, mai întâi, în abordarea tematicii propuse din perspectiva celor trei instituții amintite. Au fost, totodată, identificate, prin contribuția tuturor participanților, activități desfășurate în cadrul școlii care au condus la crearea stării de bine.

Preasfinția Sa Claudiu, felicitând-o pe doamna director pentru inițiativa din această zi, a mulțumit pentru interesul și participarea la acest eveniment părinților elevilor, părintelui protopop de Cluj I, preoților greco-catolici, preotului din Biserica Ortodoxă prezent. A amintit că Episcopia de Cluj-Gherla este aproape de Liceu pentru asigurarea liniștii și a non-violenței în școală, pentru că Biserica este și familie. A subliniat importanța parteneriatelor între Biserică, unități de învățământ, familii, pentru ca „lucrurile să meargă bine”. „Fiindcă nu putem să ne substituim unii altora, toți împreună trebuie să fim în unitate și, mai mult decât parteneriate, să fim într-adevăr în comuniune”. A oferit modelul familiei, în care fiecare își are propriul rol și există susținere reciprocă. „Biserica ar trebui să fie expertă în non-violență”, a spus Episcopul, creștinii fiind chemați la a-i iubi pe toți, chiar și pe dușmani, și a oferit soluția creștină, aceea a iubirii, ca soluție pentru combaterea violenței. A asigurat profesorii, părinții și elevii de însoțirea în rugăciune.

Meda Viorica Voivod, inspector principal de poliție – Biroul pentru Siguranța școlară a IPJ Cluj, a dezvoltat tema violenței școlare pornind de la trei întrebări: „Ce înțelegem prin această violență?”; „Ce ne îngrijorează?” și „În ce ar trebui să constea colaborarea cu Poliția?” A arătat că „violența nu înseamnă doar violență fizică. Violența este verbală, relațională și bullying”. A descris situații de violență, a amintit despre „dreptul legislativ de a formula sesizări” – dar a invitat la un bun discernământ pentru aceasta, în primul rând pentru că „minorii sub 14 ani nu răspund penal”. A arătat că este preferabil ca în cazurile de violență, să fie căutate soluții la nivelul școlii. A specificat faptul că Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu” se află între unitățile de învățământ cu un număr minim de violențe.

În privința mediului digital, recunoscând și beneficiile pe care le are tehnologia, a atras atenția asupra faptului că adolescenții și copiii sunt cei mai predispuși să fie puternic influențați de rețelele sociale – care „creează dependență”, sau traume, mai ales în cazuri de „violare a vieții private”. Copiii și tinerii doresc să fie acceptați, primiți: „Există studii care demonstrează că la vârsta adolescenței, influența anturajului este de 85%”. A îndemnat părinții să își ajute copiii să își caute propriile visuri – „Care este visul tău, nu al rețelelor?” –, să comunice cu copiii, să existe o conexiune, să petreacă timp cu copiii – fără telefoane mobile. A explicat că la copii problemele vin din familie și „tot ce copiii nu pot să manifeste în familie vor manifesta în altă parte”, din nevoia de a fi apreciați.

Ioana Radu, psiholog clinician, psihoterapeut, s-a referit la bullying, care „este o acțiune voluntară, o acțiune repetată și o acțiune care se întâmplă într-o relație de putere”. A arătat că „bullying-ul vine din dificultatea noastră de a construi relații”, invitând la o analiză a metodelor prin care profesorii și părinții să fie mai aproape de copii. „Dezvoltăm relații agresive pentru că nu mai știm să dezvoltăm relații; nu mai avem timp să investim în relațiile cu cel de lângă noi, acela să fie cineva de care îmi pasă. Fie că un copil este victimă, fie că este agresor sau martor la ceea ce se întâmplă, toate cele trei se referă doar la un singur rol: cel de victimă. Și toți au nevoie de ajutor, care constă în ascultare și validare, iar al treilea pas este empatia. La final s-au purtat discuții, a fost un moment de împărtășire între părinți, profesori, invitați.



Sursa:eparhiaclujgherla.ro