Reper al școlii medicale clujene, profesorul Sorin Nicu Blaga va intra în istoria medicinei nu doar ca medic, ci și prin modul în care și-a structurat viaţa.
Departe de pragmatismul zilelor de azi, a adoptat modelul erudiţilor din secolele 17-18. Lăsându-se dus de pasiunea pentru muzică, demonstrată la concerte oferite la evenimente medicale, s-a înscris imediat după pensionare la Conservator și a absolvit vioara ca șef de promoţie. Posteritatea îl va menţiona alături de Theodor Billroth, Victor Papilian, Liviu Comes, Emil Nechifor, Emil Bittman și de puţini alţii (de exemplu Mircea Penescu). Iar faptul că fiul său, Sorin Nicolae Blaga, student la medicină, îi calcă pe urme și a absolvit și el Conservatorul cu brio nu este decât dovada că modelul frumos poate rodi când are condiţii favorabile!
Cei doi ne pun la dispoziţie o carte deosebit de interesantă, de istorie și critică muzicală, privind creaţia muzicală blăjeană (toposul favorit al autorilor). Prefaţat de Ion Buzași, volumul „Melosul laic și bizantin în școala muzicală blăjeană” prezintă sistematic și clar tradiţiile creaţiei muzicale și ale învăţământului muzical laic și ecleziastic din Blaj. Autorii întreprind o activitate de arhivist, aducând la vedere reviste și portative uitate prin biblioteci.
Lucrarea, apărută anul trecut la Editura Buna Vestire Blaj, include fotografii foarte interesante de pe documente ale epocii, grafice decurgând din analiza elementelor structurale componistice din lucrările blăjene. Nelipsite sunt evocările marilor înaintași, între care Iacob Mureșianu și Celestin Cherebeţiu. Cartea se citește cu interes de către medici, muzicologi și de oricine este interesat de istoria locală blăjeană sau de istorie în general.
De Consiliul Pontifical Pentru Promovarea Noii Evanghelizări
Vizualizare recenzie