Triodul nu este doar carte liturgică, ci este și o perioadă specială a Anului liturgic pascal, pe lângă perioada Penticostarului și cea a Octoihului.
Perioada Triodului durează 10 săptămâni. Începe cu Duminica Vameșului și a Fariseului și se încheie în Sâmbăta din Săptămâna mare. Aceste 10 săptămâni le-aș prezenta așa: 3+6+1, adică 3 săptămâni pregătitoare pentru începerea Postului mare, 6 săptămâni ale Postului și 1, Săptămâna mare sau Săptămâna Patimilor.
Cele 3 săptămâni pregătitoare sunt încadrate între 4 duminici: Duminica Vameșului și a Fariseului, Duminica Fiului risipitor, Duminica Înfricoșătoarei Judecăți sau a Lăsatului de carne și Duminica Izgonirii lui Adam din rai sau a Lăsatului de brânză.
Primele două săptămâni (Vameșul și fariseul și Fiul risipitor), în zilele de peste săptămână nu sunt prescrie oficii speciale din Triod, excepție făcând sâmbăta ce premerge Duminicii Infricoșătoarei Judecăți, sâmbătă în care se face pomenirea generală a celor adormiți, cu rânduială prescrisă de Vecernie și de Utrenie.
În săptămâna Lăsatului de brânză, fiecare zi a acestei săptămâni are prescrisă rânduială pentru Vecernie și Utrenie, iar sâmbăta este prescrisă pentru ”pomenirea Cuvioșilor și de Dumnezeu purtătorilor Părinți, cei care au strălucit întru nevinovăție”. Așa cum prescrie cartea Triodului, ziua de miercuri și ziua de vineri din Săptămâna premergătoare Duminicii Lăsatului de brânză, sunt Zile aliturgice, adică zile în care nu se celebrează Liturghie.
Urmează apoi, cele 6 săptămâni ale Postului mare, cu cele 5 Duminici speciale: Duminica Dreptei Credințe, a Sfântului Grigorie Palama, a Crucii, a Sfântului Ioan Scărarul și a Cuvioasei Maria Egipteanca. (Menționez că, nici în Tipicul de la Blaj și nici în Triodul tipărit la Blaj, în Duminica a 2-a din Post nu este amintit Sfântul Grigorie Palama. În Calendarele Bisericii noastre de după 1990 s-a introdus pomenirea Sfântului Grigorie Palama în duminica a 2-a din Postul mare). Pentru aceste duminici voi prezenta, la vreme, rânduielile de Vecernie și de Utrenie.
Cu Duminica Floriilor sau a Intrării Domnului nostru în Ierusalim începe Săptămâna Mare, mare nu prin durată cât prin importanța evenimentelor mântuitoare actualizate în aceasta săptămână.
Activitatea misionar-răscumpărătoare a Fiului lui Dumnezeu întrupat, aceea de Rege-Domn, Învățător-Pedagog și Mare Preot se actualizează în curgerea unui An liturgic pascal. Prin urmare, în perioada Triodului, Domnul nostru Isus Hristos este prezentat ca Veșnicul și Marele Preot care se jertfește pe lemnul de ocară al Crucii, de bună voie, pentru mântuirea noastră. Toată imnologia Triodului scoate în evidență aceasta. Iată, spre exemplificare, o stihiră de la Vecernia zilei de miercuri din Săptămâna a cincea a Postului: Lăudăm Crucea Ta, Doamne, cea purtătoare de viață și sfintele pătimiri ale Trupului Tău cele pentru noi: sulița, junghierea, ocările, scuipările, lovirile cu palma și bătăile cu pumnul, haina cea roșie și cununa cea împletită de spini, prin care scăpându-ne din blestem, ne-ai mântuit pe noi. Pentru aceasta Te rugăm pe Tine, dă-ne să săvârșim cu pace vremea postului.
Pr. Ioan Fărcaș
Vicar Mitropolitan