”Triodul (Triodion= treicântări) este cartea corală care conține o mulțiume de rugăciuni și cântări pline de pocăință, pentru timpul dela Duminica Vameșului și a Feriseului până în Vinerea Floriilor. Se numește Triod fiindcă canoanele au numai 3 ode sau cântări.
Strajnicul (Pătimarul) e o parte a Triodului. Numele și-l are dela cuvântul slavon staști, care înseamnă patimă, adecă carte despre patimi. Se folosește din Vinerea Floriilor de la Vecernie, până în ziua de Paști”. Așa definește această carte liturgică Dr. Victor Bujor, Aron Papiu și Ștefan Roșianu în manualul de Tipic Bisericesc, Blaj, 1914, p 87-88.
Cuvântul românesc Triod este de origine greacă (triodion τριώδιον), cuvânt compus din τριa=trei (tri) și ώδή = ode, cântări, pesne; deci, cântare în trei strofe. De ce? Spre deosebire de canoanele Octoihului și ale Mineelor, canoanele Triodului nu sunt formate din nouă (opt) cântări sau ode, ci de regulă numai din trei. Cele mai multe canoane ale Triodului au fost compuse de Sfinții Cosma al Maiumei și Andrei Criteanul, completate mai apoi de către scriitorii de imne (canoane) Sfântul Teodor Studitul (†826) și de Iosif Studitul (†830), fratele acestuia.
Chiar dacă reținem doar această definițe, ne este de ajuns pentru a ne da seama că este cartea de ritual care însoțește o perioadă special a anului liturgic pascal, perioada Triodului.
Cartea Triodului este voluminoasă nu doar ca mărime sau paginație, cât mai ales prin bogăția imnelor, a textelor scripturistice, a pildelor lăsate nouă de sfinții Bisericii. În esența sa, Triodul conține etapele pe care Biserica, Poporul lui Dumnezeu, le parcurge în pelerinajul de pocăință spre patima, moartea și Învierea Domnului.
”Iată ne suim în Ierusalim și Fiul Omului va fid at căpeteniilor și cărturarilor, și-L vor osândi la moarte și-L vor da în mâna păgânilor, care-L vor batjocori; și-L vor bate și-L vor scuipa și-L vor omorî, dar a treia zi va învia” (Marcu 10,33-34). Acesta este itinerarul Triodului: urcușul lui Isus spre patima cea de bună voie pentru mântuirea noastră, și urcușul nostrum, cu Isus, cu credință și pocăință, spre Ierusalimul cel de Sus.
Cartea Triodului cuprinde toate rânduielile liturgice pentru cele zece săptămâni: rănduielile Duminicilor, ale sâmbetelor, ale Liturghiei Înaintesfințitelor, Canonul de pocăință al Sfântului Andrei Criteanul, Acatistul Buneivestiri, Laudele zilelor de peste săptămână, culminând cu rânduielile Marii Săptămâni a Patimilor.
Carte liturgică nu suficient cunoscută, nu suficient folosită și nici sugficient exploatată.
De aceea, cu ajutorul site-ului E-Communio.ro, mă voi strădui să ofer bună parte din rânduielile Triodului, sigur, pentru a fi celebrate, cât și pentru a fi meditate de toți cei care vor deschide secțiunea Liturgica a site-ului.
Pr. Ioan Fărcaș
Vicar Mitropolitan
Pentru rânduiala vecerniei și a utreniei dați click AICI.