“De ce legea? (Gal 3,19). Iată întrebarea pe care, urmându-l pe sfântul Pavel, vrem să o aprofundăm azi, pentru a recunoaște noutatea vieții creștine, însuflețită de Spiritul Sfânt.” Astfel a început papa Francisc cateheza audienței generale de miercuri, 11 august, din Aula Paul al VI-lea din Vatican.
Intitulată “Legea lui Moise”, cateheza continuă șirul reflecțiilor dedicate Scrisorii sfântului apostol Paul către Galateni. Pornind de la cuvintele apostolului neamurilor, care scrie: “Dacă vă lăsați conduși de Spiritul Sfânt, nu mai sunteți sub Lege” (Gal 5,18), pontiful a amintit că detractorii lui Paul susțineau că Galatenii ar fi trebuit să urmeze Legea pentru a fi mântuiți, însă apostolul nu era deloc de acord.
“Când Paul vorbește despre Lege, se referă în mod normal la Legea mozaică” – a explicat papa Francisc. “Aceasta era în legătură cu Legământul pe care Dumnezeu l-a făcut cu poporul său. Potrivit diferitor texte din Vechiul Testament, Torah – termenul ebraic prin care este indicată Legea – este culegerea tuturor acelor obligații și norme pe care israeliții trebuiau să respecte în virtutea Legământului cu Dumnezeu”.
“Respectarea Legii garanta poporului beneficiile Legământului și a legăturii speciale cu Dumnezeu. Stabilind Legământul cu Israel, Dumnezeu le-a oferit (n.n. un ghid) Torah pentru ca ei să-I poată înțelege voința și să trăiască în dreptate. De mai multe ori, mai ales în cărțile profeților, se găsesc referințe la nerespectarea prevederilor Legii, fapt ce constituia o adevărată trădare a Legământului, provocând reacția de mânie a lui Dumnezeu. Relația dintre Legământ și Lege era într-atât de strânsă încât cele două realități erau inseparabile”.
În lumina acestor elemente este lesne de înțeles cât erau de convingători cei care susțineau că adeziunea la Legământ comporta și respectarea Legii mozaice. Pontiful observă că, “tocmai asupra acestui punct putem descoperi inteligența spirituală a sfântului Paul și marile intuiții pe care le-a exprimat, susținut de harul primit pentru misiunea sa evanghelizatoare”.
“Apostolul” – a continuat – “le explică Galatenilor că, în realitate, Legământul și Legea nu sunt legate în mod indisolubil”, Legea nefiind la baza Legământului, pentru că “a venit succesiv”.
Pontiful a amintit că, de mai multe ori, în scrisorile sale, apostolul Paul apără originea divină a legii și susține că aceasta are un rol foarte clar în istoria mântuirii. “Însă, Legea nu este dătătoare de viață, nu oferă împlinirea promisiunii, pentru că nu este în condiția de a o putea realiza”. “Cine caută viața trebuie să privească la promisiunea și la realizarea în Cristos” – a spus papa Francisc, precizând că acest text al apostolului, adresat Galatenilor, prezintă noutatea radicală a vieții creștine: toți cei care au credință în Isus Cristos sunt chemați să trăiască în Spiritul Sfânt, care eliberează de Lege și, în același timp, o duce la împlinite potrivit poruncii iubirii.