Scrie-ne un mesaj!

Dacă doriți să ne contactați pentru a ne întreba ceva sau a ne sugera ceva, sau pur și simplu pentru a ne saluta, vă rugăm să folosiți formulatul alăturat. Vom încerca să vă răspundem cât mai repede cu putință.

Echipa e-communio.ro


6 - = 1
* Toate câmpurile marcate sunt obligatorii
Ultimele știri
e-communio.ro logo

Crește numărul credincioșilor Bisericii Greco-Catolice din Ucraina

 
Crește numărul credincioșilor Bisericii Greco-Catolice din Ucraina
  • 03 Mar 2014
  • 5191
Un nou exarhat a Bisericii Greco-Catolice Ucrainene a fost deschis în sudul țării, după ce a fost luată decizia divizării în două părți a fostul Exarhat Arhiepiscopal de Odesa-Krim. La data de 13 februarie a.c., însuși Papa Francisc a confirmat hotărârile sinodului episcopilor Bisericii Greco-Catolice Ucrainiene. Astfel, exarhatul a fost divizat în Exarhatul Arhiepiscopal Odesa și Exarhatul Arhiepiscopal de Krim. Sfântul Scaun a anunțat că una din cele doua noi exarhate va avea sediul la Odesa, iar cel de Krim va avea centrul la Simferopol. În urma aceste divizări, Vasyl Ivasiuk, fostul episcop al Eparhiei Odesa-Krim, a fost transferat la  Colomeea-Cernăuți.

S-a confirmat de asemenea numirea Pr. Mykhailo Bubniy, înainte fiind superior al mănăstirii catolice din Ivano-Frankivsk, în funcția de episcop la data de 7 aprilie, iar instalarea în Odesa urmând sa aibă loc în data de 12 aprilie. ”Ca episcop, voi construi structuri, precum tribunal și notariat, pentru a ajuta la creșterea importanței acestui loc”, a afirmat Pr. Bubniy.

În Biserica Greco-Catolică termenul de ,,episcopie” este asemănătoare ,,diecezei” din ritul latin, iar ,,exarhatul” corespunde ,,vicariatului apostolic”.

Fostul secretar de presă, Mykhailo Sheludke, a explicat că principalul motiv pentru care s-a luat decizia a reorganizării este unul legat de mobilitate. ”Sunt aproximativ 380 de kilometrii între cele două episcopii, astfel avem o zonă greu de administrat doar cu câțiva preoți. Sunt 12 ore de mers cu trenul din Odesa la Simferopol , iar în 2012 în exarhatul de Odesa Krym slujeau 43 de preoți ”.

Restructurarea este de asemenea importantă  pentru Biserica Greco-catolică Ucraineană. O creștere semnificativă a avut loc în ultimi 25 de ani, după momentul căderii Uniunii Sovietice, când Biserica își oficia oficiile liturgice pe ascuns.

Episcopul Boris Gudziak, episcop de Paris și Președintele Universității catolice ucrainene, a mărturisit în data de 26 februarie: ”În acest moment Biserica are  3000 de preoți și 800 de seminariști. Divizarea exarhatului  Odesa- Krym este un răspuns normal în fața unei astfel de creșteri și este un alt exemplu de dinamism din partea Bisericii Greco Catolice din Ucraina”.

Capul Bisericii Greco-Catolice Ucrainene, Arhiepiscopul Major Sviatoslav Shevchuk, a comunicat Serviciului de Informații Religioase al Ucrainei următoarele: ”în anul 2011 pentru îmbunătățirea serviciilor în Episcopiile noastre și în același timp pentru fiecare dintre credincioșii noștri” ar fi un pas important construirea unei patriarhii”.

Motivul divizării Exarhatului Odesa-Krym cel mai probabil este acela de a oferi o atenție deosebită catolicilor din zonă, care se confruntă în acest moment cu o serie de încercări.  

Există aproximativ 10.000 de Greco-catolici Ucraineni în Odesa; orașul-port având în acest moment doar două locuri unde Sfântă Liturghie este celebrată, conform lui Sheludko. Prima locație se găsește într-o casă mică ce a fost transformată în biserică, iar al doilea este un apartament destinat să servească drept capelă atât marinarilor cât și celorlalți angajați ai Marinei.

Deși episcopul Ivasiuk a încercat ani de zile să găsească un teren pentru deschiderea unei noi biserici în Odesa, eforturile sale au fost în zadar. În anul  2010 conducerea Bisericii Greco-Catolice Ucrainene l-a acuzat pe Mitropolitul  rus ortodox din  Odesa, Ahafanhel Savvin, de faptul că acesta în nenumărate rânduri a făcut presiuni asupra Consiliul local pentru a se refuza aprobarea construcției unei biserici parohiale greco-catolice. Aceste dispute între autoritățile ortodoxe și greco-catolice din regiune nu sunt rar întâlnite.

Cu toate acestea, Pr. Bubniy mărturisește: ,,Sunt foarte optimist în ceea ce privește capacitatea noastră de a construi  relații ecumenice mai bune cu alte grupurile de credincioși din zonă”.

Aceste evenimente legate de  Biserică Greco-Catolică vin după o serie de evenimente politice întâmplate în Ucraina. Protestele din capitala Kiev au început în luna  noiembrie, când guvernul a anunțat  ne semnarea unui parteneriat economic major cu Uniunea Europeană, pledând în favoarea unui acord de 15 miliarde dolari cu Rusia. Zeci de mii de protestatari au umplut străzile din Kiev, ocupând clădirile guvernamentale. Protestele au continuat și luna februarie, până când mai mult de 80 de persoane au fost ucise, unele dintre ele de către lunetiști în timpul protestelor de  la Maidan din Kiev.

La data de 21 februarie președintele Ucrainei Viktor Yanukovych a fugit din Kiev, iar în ziua următoare în parlament s-a votat înlăturarea lui de la putere. Oleksander Turchyov a fost numit președinte interimar  la data de 23 februarie de către Parlament. Turchyov și-a anunțat deja dorința să de a consolida relația cu Uniunea Europeană, și de a format un guvern, numindu-l pe Arseniy Yatsenyuk  în funcția de prim-ministru. Alegerile au fost programate pentru 25 mai.

Crimeea este o peninsulă din sudul Ucrainei în care aproximativ 60% din populație este de etnie rusă. Teritoriul a fost transferat de Rusia către Ucraina în 1954 în timpul Uniunii Sovietice. Legăturile strânse dintre identitatea religioasă și națională aduce Biserică Greco-Catolică în față unor importante provocări atât în Crimeea cât și în apropiere de Odesa. În timp ce majoritatea persoanelor din sudul Ucrainei sunt ortodocși, există, de asemenea, o minoritate de catolici de rit latin în zonă.

Sheludko referindu-se la acesta zonă a mărturisit că: ”Biserica Greco-catolicムUcraineană poate învața multe de la frații de rit latin, iar BGGU încă nu are o puternică tradiție a inculturării așa cum are Biserica Latina. El a mărturisit de asemenea ca în acest moment există un sistem în curs de dezvoltare referitor la traducerea și adaptarea Liturghiei ucrainene în alte limbi și contexte. În Crimeea, unde 97% din populație vorbeşte limba rusă nu şi ucraineană, aceste practici de adaptare sunt vitale. Dacă limba va inhiba capacitatea noastră de a exprima adevărul dragostei, suntem gata să adaptam Liturghia, asemenea fraţilor noştri din  vest”.

Traducere: Remus Orian



Sursa:www.catholicnewsagency.com