Naşterea comunităţii creştine, rod al efuziunii supraabundente a Spiritului Sfânt s-a aflat în centrul catehezei papei Francisc, din cadrul audienţei generale de miercuri, 21 august 2019, desfăşurată în Aula Paul al VI-lea din Vatican.
Continuând şirul catehezelor dedicate cărţii Faptele Apostolilor, pontiful s-a oprit asupra modalităţii creşterii Bisericii – graţie comuniunii dintre fraţii şi surorile în Cristos – explicând că «există un dinamism al solidarităţii care edifică Biserica ca familie a lui Dumnezeu, în care apare ca fiind centrală trăirea conceptului de koinonie, cuvânt grec care înseamnă "a pune în comun", "a împărţi cu ceilalţi", "a comunica, a participa". În Biserica de la începuturi, koinonia trimite mai ales la participarea la Trupul şi Sângele lui Cristos, care se traduce în uniune fraternă şi, prin urmare, la punerea în comun a bunurilor şi la strângerea banilor pentru colecta în favoarea Bisericii mamă din Ierusalim (cfr Rm 12,13; 2Cor 8-9)».
Papa Francisc: «Viaţa euharistică, rugăciunile, predicarea apostolilor şi experienţa comuniunii (cf Fap 2,42) fac din credincioşi o multitudine de persoane care au "o singură inimă şi un singur suflet" şi nu spuneau că ceea ce au este al lor, ci toate le aveau în comun" (cf Fap 4,32). Din acest motiv "nici unul dintre ei nu ducea lipsă, căci toţi care posedau terenuri sau case, le vindeau, aduceau preţul celor vândute şi-l puneau la picioarele apostolilor, apoi se împărţea fiecăruia după cum avea nevoie (Fap 4,34-35)».
Evidenţiind că în acest mod koinonia sau comuniunea devine noua modalitate de relaţionare între discipolii Domnului, pontiful a explicat:
Papa Francisc: «Legătura cu Cristos instaurează o legătură între fraţi care se traduce, se exprimă şi prin comuniunea de bunuri materiale. A fi membre ale trupului lui Cristos îi face pe credincioşi să fie responsabili unii faţă de ceilalţi. De aceea, cei tari îi susţin pe cei slabi (cf Rom 15,1) şi nimeni nu trăieşte experienţa sărăciei care umileşte şi desfigurează demnitatea omului. Cine posedă un bun îl vinde, duce preţul celor vândute apostolilor iar aceştia distribuie venitul pe baza necesităţilor fiecăruia. Această practică este destinată să ţină departe plaga sărăciei, fapt ce reprezintă un angajament al Bisericii de ieri şi din toate timpurile.
Referindu-se la apostolii Iacob, Petru şi Ioan, "coloane" ale Bisericii din Ierusalim, care stabilesc de comun acord ca Paul şi Barnaba să-i evanghelizeze pe păgâni în vreme ce ei stabilesc să-i evanghelizeze pe iudei, cerând doar să-şi amintească de cei săraci, pontiful evidenţiază: «Paul se supune şi are grijă să realizeze – printr-o vestită colectă – un concurs de solidaritate între comunităţi (cf 1 Cor 16,1; 2Cor 8-9). De fapt, solidaritatea este şi "decizia de a-i restitui celui sărac ceea ce i se cuvine (Exortaţia apostolică Evangelii gaudium, 189).»
Oprindu-se asupra exemplului concret de împărţire şi comuniune de bunuri care este dat de mărturia lui Barnaba, din capitolul 4 al cărţii Faptele Apostolilor, papa Francisc a evidenţiat că nesinceritatea în privinţa împărţirii cu ceilalţi înseamnă "cultivarea ipocriziei, îndepărtarea de adevăr, egoism, stingerea focului comuniunii, devenind destinatari ai gerului morţii interioare". "Cine se comportă astfel" – a spus pontiful – "trece prin Biserică asemenea unui turist care se cazează într-un hotel, pentru care Biserica nu este asemenea propriei locuinţe, a propriei familii. O viaţă al cărei unic scop este să tragă foloase şi să beneficieze de situaţii în defavoarea altora provoacă, în mod inevitabil, moartea celorlalţi. De fapt, o ramură desprinsă de trunchi şi de celelalte ramuri se usucă şi moare."
La finalul cuvântului de învăţătură din cadru audienţei generale, pontiful s-a rugat ca Domnul să reverse asupra noastră Spiritul bunătăţii care învinge orice ipocrizie şi pune în circulaţie acel adevăr care hrăneşte solidaritatea creştină care, departe de a fi o activitate de asistenţă socială, este expresia indispensabilă a naturii Bisericii, mamă plină de bunătate faţă de toţi, în special faţă de cei mai săraci.
Primiţi acum binecuvântarea Sfântului Părinte de la finalul catehezei audienţei generale de miercuri, 21 august, din Aula Paul al VI-lea, din Vatican.