Reprezentarea scenică a Nașterii Domnului constituie ”un semn simplu și admirabil al credinței noastre și nu trebuie pierdut”: a spus papa Francisc primind în seara de miercuri, 5 decembrie 2019, donatorii Ieslei Nativității și ai bradului de Crăciun din Piața Sfântul Petru.
Cele două simboluri care împodobesc Piața San Pietro au fost inaugurate în aceeași seară și vin anul acesta din nordul Italiei, mai precis din diecezele de Trento, Padova și Vittorio Veneto. Episcopii și credincioșii acestor dieceze erau însoțiți la audiența cu papa Francisc de autoritățile civile ale provinciilor italiene Trento, Vicenza și Treviso.
Bradul din Piața San Pietro vine podișul montan Asiago are o înălțime de 26 de metri și un diametru de 70 de cm. A fost donat împreună cu alți 20 de brazi mai mici de autoritățile provinciei Vicenza.
O trăsătură specială unește bradul și ieslea de Crăciun de anul acesta: ambele poartă amprenta unei grele furtuni care s-a abătut în toamna anului 2018 asupra regiunii Triveneto. Bradul vine dintr-o zonă afectată de furtună, iar statuile de lemn ale Ieslei sunt făcute din pomii abătuți atunci de furia naturii.
Firește, primele cuvinte ale papei au fost îndreptate spre populațiile montane care au de suferit și astăzi de pe urma acestui dezastru:
Papa Francisc: «Întâlnirea de astăzi îmi oferă ocazia de a-mi reînnoi încurajarea adresată locuitorilor voștri, care anul trecut au suferit o calamitate naturală devastatoare ce a doborât la pământ întregi zone de pădure. Sunt evenimente care înfricoșează, sunt semnale de alarmă pe care creația ni le trimite și care ne cer să luăm rapid decizii eficace pentru salvgardarea casei noastre comune».
În continuarea discursului său, pontiful și-a exprimat satisfacția pentru faptul că în locul pomilor donați Cetății Vaticanului vor fi plantați 40 de brazi, contribuind astfel la refacerea pădurilor grav afectate în 2018.
Scena Nativității din Piața San Pietro este realizată aproape în întregime din lemn și preia elemente arhitectonice tipice tradiției din regiunea Trento. ”Trunchiurile de lemn, provenind din regiunile afectate de intemperii, care constituie fundalul peisajului, subliniază precaritatea în care se alfa Sfânta Familie în acea noapte la Betleem”, a mai spus pontiful, remarcând că și Ieslea artistică amenajată prin grija artiștilor din Conegliano în aula Paul al VI-lea ”va ajuta la contemplarea smeritei grote în care s-a născut Mântuitorul”.
Papa a amintit, de asemenea, că acum câteva zile a făcut o vizită la Greccio, unde Sfântul Francisc a făcut prima reprezentare scenică a Nașterii Domnului.
Papa Francisc: «De acolo am publicat o scrisoare chiar despre Iesle, care este un semn simplu și admirabil al credinței noastre și nu trebuie pierdut, dimpotrivă, este frumos să fie transmis de la părinți la copii, de la bunici la nepoți. Este o formă genuină de a comunica Evanghelia, într-o lume care uneori pare să se teamă să-și aducă aminte ce este cu adevărat Crăciunul și șterge semnele creștine pentru a păstra numai semnele unui imaginar banal, comercial. (...) Fecioara Maria, care l-a primit pe Fiul lui Dumnezeu în slăbiciunea firii omenești, să ne ajute să-L contemplăm pe chipul celui care suferă și să ne susțină în efortul de fi solidari cu persoanele mai fragile și mai slabe».
Să mai adăugăm că, în intenția organizatorilor, Ieslea Nativității din acest an face referință directă la vechile grajduri cu fân din peisajul montan al regiunii Veneto, în timp ce un capitel din interiorul Ieslei amintește de celebra ”Madonă cu Pruncul” a pictorului renascentist Cima da Conegliano. Statuile de lemn plasate în cadrul Ieslei au o înălțime de 1,20 metri și poartă costume tradiționale din regiunea Veneto.