Cotidianul vatican "l'Osservatore Romano" a anticipat prezentarea scrisă de papa Francisc pentru noua ediție a Catehismului Bisericii Catolice, publicat de Editura Librăriei Vaticane, în colaborare cu Editura San Paolo. Numărând 1716 pagini, volumul conține un nou comentariu teologic-pastoral și o introducere îngrijită de arhiepiscopul președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări, mons. Rino Fisichella.
Catehismul Bisericii Catolice se prezintă asemenea unui parcurs care – prin intermediul a patru etape – permite înțelegerea dinamicii credinței, începând cu dorința, cu neliniștea fiecărui om de a-l căuta pe Dumnezeu și se încheie cu rugăciunea, ca expresie a întâlnirii dintre om și Dumnezeu, ca loc unde Dumnezeu și omul se întâlnesc, se privesc, se ascultă. Viața de har, exprimată mai ales prin cele șapte sacramente, ca stil de viață al credinciosului și vocația unei vieți sub călăuza Spiritului Sfânt sunt alte două etape necesare pentru a înțelege plinătatea identității celui credincios, în calitate de discipol misionar al lui Isus Cristos.
La împlinirea unui sfert de secol de la publicarea Constituției Apostolice "Fidei depositum", prin care se încredința credincioșilor Catehismul Bisericii Catolice, document semnat în mod simbolic de Ioan Paul al II-lea, la 11 octombrie 1992, și la 30 de ani de la începutul Conciliului Vatican al II-lea, publicarea acestei noi ediții a Catehismului Bisericii Catolice, împreună cu un Comentariu teologico-pastoral, este de mare ajutor pentru a pătrunde tot mai mult în înțelegerea misterului credinței.
În acest mod, Catehismul Bisericii Catolice devine o ulterioară modalitate de mediere prin care să se promoveze și să se susțină Bisericile particulare din întreaga lume, în efortul de evanghelizare ca instrument eficient mai ales pentru formarea preoților și a catiheților.
De asemenea, cotidianul vatican a anticipat introducerea scrisă de mons. Rino Fisichella la noua ediție a Catehismului Bisericii Catolice. Președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări s-a referit la emblema catehismului, ce-l ilustrează pe bunul Păstor, ținând în mână un baston și cântând din fluier, având alături oaia care-i ascultă muzica, ambii stând la umbra unui pom al vieții. Explicând că această imagine metaforică este în măsură să sintetizeze două aspecte care, în aparență, ar putea părea contrastante – cel al autorității și cel al prieteniei – mons. Fisichella sugerează semnificația simbolică a imaginii. Bastonul simbolizează calea lungă ce trebui încă parcursă, viitorul pe care-l avem înainte, plin de așteptări și speranțe, viitor în care strădania credinței necesită o creștere în spiritul adevărului deplin ce trebuie trăit în mod responsabil. Flautul, implicit muzica, este simbol al armoniei și al frumuseții învățăturii păstorului, în vreme ce pomul vieții, prezent în grădina Edenului și, mai apoi, în Apocalips, este pomul reînnoit de sângele Mielului, care ajunge să aducă douăsprezece roade.
Amintind că simbolul bunului Păstor este inspirat dintr-un desen de pe o piatră de mormânt din catacombe, mons. Fisichella a spus că, pentru creștini, catacombele reprezintă un simbol al perioadei în care credința creștină avea nevoie să fie susținută în mărturia sa publică, credință ce a cunoscut momente de obscuritate, de teroare, de martiriu ce continuă și în zilele noastre, în diferite părți ale lumii unde, trăirea credinței trimite cu gândul la perioada catacombelor, dar care sprijină credința noastră, devenită deseori leneșă și incapabilă să se trezească din somn și să producă convertirea.
RV/AM