”Pe drumul nostru comun, grație bunăvoinței Celui preaînalt, trecem printr-un moment fecund de dialog. Se îndreaptă în această direcție și documentul «Între Ierusalim și Roma» pe care l-ați elaborat și pe care astăzi îl primesc din mâinile voastre”: a spus papa Francisc primind în audiență în 31 august 2017, un grup internațional de rabini. Au luat parte la întâlnirea cu Episcopul Romei reprezentanți ai Conferinței rabinilor europeni, ai Consiliului rabinic din America și ai Comisiei Marelui Rabinat al Israelului în dialog cu Comisia Sfântului Scaun pentru raporturile religioase cu ebraismul. Noul document «Între Ierusalim și Roma», a remarcat în discursul său papa Francisc, recunoaște în mod particular importanța declarației conciliare ”Nostra aetate” care reprezintă pentru partea catolică o adevărată ”magna charta” a dialogului cu lumea ebraică. ”Aplicarea progresivă a acesteia a permis raporturilor noastre să devină tot mai prietenești și fraterne”, a spus Sfântul Părinte.
Papa Francisc: «[Declarația] ”Nostra aetate” a scos în lumină faptul că începuturile credinței creștine se află deja, după misterul dumnezeiesc al mântuirii, în patriarhi, Moise și profeți și că, fiind mare patrimoniul spiritual pe care îl avem în comun, trebuie promovată între noi cunoașterea și stima reciprocă, mai ales prin studiile biblice și colocviile fraterne (cf. nr. 4)».
În cursul ultimelor decenii, a reluat pontiful, declarația conciliară despre dialogul inter-religios a permis părții catolice și celei ebraice o apropiere importantă, ”dialogând în mod eficace și rodnic”, aprofundând ”cunoașterea reciprocă” și intensificând ”legăturile de prietenie”. Progresul la care s-a ajuns pe planul dialogului nu a dus, însă, la anularea diferențelor teologice:
Papa Francisc: ”Declarația «Între Ierusalim și Roma» nu ascunde, în orice caz, diferențele teologice dintre tradițiile noastre de credință. Cu toate acestea, [declarația] exprimă voința fermă de a colabora de o manieră mai strânsă în prezent și în viitor. Documentul vostru se adresează catolicilor numindu-i «parteneri, aliați apropiați, prieteni și frați în căutarea comună a unei lumi mai bune, care să se poată bucura de pace, dreptate socială și siguranță». Un alt pasaj recunoaște că «în pofida profundelor diferențe teologice, catolicii și evreii împărtășesc credințe comune» și «afirmația că religiile trebuie să folosească un comportament moral și educația religioasă – nu războiul, constrângerea sau presiunea socială – pentru a exprima propria capacitate de a influența și de a inspira». Acest lucru este foarte important: fie ca Cel veșnic să binecuvânteze și să lumineze colaborarea noastră pentru ca împreună să putem primi și realiza tot mai bine planurile sale, care sunt «planuri de pace, nu de nenorocire», pentru «un viitor plin de speranță» (Ier 29,11)”.
În fine, observând că audiența are loc cu câteva săptămâni înainte de anul nou evreiesc, papa a invocat ”asupra lumii întregi pacea celui Atotputernic” și le-a adresat tradiționala urare ebraică: ”Shanah towah” – ”Un an bun!”.
(rv – A. Dancă)