Prin publicarea Scrisorii Apostolice în formă de Motu proprio „Maiorem hac dilectionem”, de astăzi, 11 iulie 2017, Papa Francisc deschide calea spre beatificarea acelor credincioși care, mișcați de caritate, și-au dat propria viață în mod eroic pentru aproapele, acceptând în mod liber și de bunăvoie o moarte sigură și prematură, cu intenția de a-L urma pe Isus.
Motu proprio „Maiorem hac dilectionem” începe cu cuvintele lui Isus din Evanghelia după Ioan: „Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii săi” (In 15, 13).
Într-un articol publicat astăzi în „L'Osservatore Romano", secretarul Congregației pentru Cauzele Sfinților, Arhiepiscopul Marcello Bartolucci, explică că prin această decizie, Pontiful Roman a stabilit o „a patra cale” posibilă pentru beatificarea servilor lui Dumnezeu.
Până în prezent, cele trei căi prestabilite erau: calea martiriului, a virtuților eroice și „casus excepti”.
Acum, acestor trei căi li se adaugă cea de-a patra „oferirea vieții” care, chiar dacă are unele elemente care se aseamănă cu calea martiriului și a virtuților eroice, este o cale nouă care intenționează să valorifice o mărturie creștină eroică, care nu a beneficiat până în prezent de o procedură specifică, tocmai pentru faptul că nu se încadrează în întregime în categoria martiriului sau în cea a virtuților eroice.
Mai exact, în Scrisoarea Apostolică în formă de Motu proprio „Maiorem hac dilectionem”, se precizează că „oferirea vieții, pentru a fi validă și eficientă în vederea beatificării unui serv al lui Dumnezeu, trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
a. oferirea liberă și de bunăvoie a vieții și acceptarea propter caritatem a unei morți sigure și în termen scurt;
b. legătura dintre oferirea vieții și moartea prematură;
c. exercițiul, cel puțin într-un grad obișnuit, virtuților creștine înainte de oferirea vieții și, apoi, până la moarte;
d. existența faimei de sfințenie și a semnelor, cel puțin după moarte; este nevoie de un miracol pentru beatificare, care să aibă loc după moartea servului lui Dumnezeu, prin mijlocirea lui.
Traducere: Liviu Ursu