Un drum început în septembrie, cu întâlnirea de la Blaj, şi continuat în octombrie la Oradea, respectiv în noiembrie la Baia Mare, s-a încheiat în decembrie la Cluj-Napoca, cu al IV-lea modul în vederea redactării de către fiecare Eparhie a Bisericii Greco-Catolice a unui plan integrat de dezvoltare. Ultimul modul a fost găzduit de Centrul iezuit Manresa, între 9 şi 11 decembrie, dar pentru o parte dintre membrii comisiilor eparhiale de planificare întâlnirea a început din 8 decembrie, cu ziua de formare pentru facilitatori.
Drumul spre planurile integrate de dezvoltare a fost asistat de un expert numit de Asociaţia Renovabis, în persoana dr. Willi Kawohl. Etapele de lucru în Eparhie au fost completate de cele patru întâlniri inter-eparhiale. În acest moment cele şase Eparhii au ajuns în stadiul în care planurile integrate de dezvoltare au fost redactate aproape de forma finală. Prima zi, marţi, 9 decembrie, a fost dedicată evaluării acestui stadiu. Fiecare Eparhie şi-a prezentat planul, în 20 de minute, în faţa unui juriu format din 12 persoane, responsabil cu evaluarea după anumite criterii aceste planuri, juriu ce a dispus de alte 20 de minute pentru clarificări şi încă 20 de minute pentru stabilirea calificativelor: în total o oră pentru fiecare Eparhie. La expunere au putut participa toţi membrii comisiilor eparhiale de redactare, care s-au îmbogăţit astfel cu experienţa celorlalte Eparhii. Seara, cei 34 de participanţi la lucrări au fost colindaţi de corurile Seminarului teologic „Sf. Ioan Evanghelistul”, respectiv al Liceului teologic „Inochentie Micu”.
În ziua următoare, miercuri, 10 decembrie, s-au aflat rezultatele jurizării, dar, mai important, locurile unde mai trebuie intervenit astfel încât planurile integrate de dezvoltare să poată fi folosite din 2015 în special în contactele cu finanţatorii externi. Aceste planuri de dezvoltare includ, printre altele, viziunea, misiunea şi valorile fiecărei Eparhii, priorităţile, obiectivele şi strategiile, precum şi bugetele asociate, asupra cărora s-a lucrat intens în ultimele 4-6 luni, cu consultarea celor competenţi pe diversele sectoare de activitate. Aşa după cum sublinia în cuvântul de deschidere PS Florentin Crihălmeanu, aceste planuri ajută la structurarea şi organizarea activităţii locale, în plan secund, dar nu mai puţin important, fiind utile pentru obţinerea finanţării pentru diversele proiecte ale fiecărei Eparhii. Mai trebuie menţionat că la discutarea planurilor a luat parte, prin internet, via Skype, şi Monica Kleck, reprezentanta Renovabis pentru România.
Dat fiind că între priorităţile şi obiectivele celor şase Eparhii există desigur unele comune, în după-masa zilei de miercuri la întâlnire a participat şi PS Claudiu Pop, Episcopul Curiei Arhiepiscopale Majore. Participanţii la modulul IV au identificat pe grupuri priorităţile comune, prezentându-le apoi PS Claudiu, urmând a se lucra în perioada următoare la un document care să fie înaintat Sinodului din partea comisiilor eparhiale de redactare. Între priorităţile comune au fost identificate, printre altele, formarea preoţilor şi a credincioşilor, dar şi învăţământul la diverse niveluri. Ultima zi, joi, 11 decembrie, a fost dedicată planificării următorilor paşi, pentru finalizarea planurilor integrate de dezvoltare, respectiv pentru difuzarea şi implementarea lor în Eparhii.
Sursa:www.bru.ro