Un document al Departamentului pentru Doctrina Credinței, aprobat de Francisc, nu se pronunță asupra supranaturalității, dar recunoaște roadele spirituale abundente legate de parohia-sanctuar ”Regina Păcii” și formulează o evaluare globală pozitivă asupra mesajelor, dar aduce unele clarificări legate nu de conținutul, ci de formularea acestora.
”A venit timpul să încheiem o poveste lungă și complexă despre fenomenele spirituale de la Medjugorje”. Începe cu aceste cuvinte Nota privind experiența spirituală legată de Medjugorje, semnată de cardinalul Víctor Manuel Fernández prefect al Departamentului pentru Doctrina Credinței. Un text aprobat de papa Francisc care recunoaște bunătatea roadele spirituale legate de experiența de la Medjugorje, autorizându-i pe credincioși să adere la aceasta, deoarece „s-au observat multe roade pozitive și nu s-au răspândit efecte negative sau riscante în rândul poporului lui Dumnezeu”. În ansamblu, judecata asupra mesajelor este de asemenea pozitivă, deși cu unele clarificări referitoare la anumite expresii.
Locurile asociate cu fenomenul Medjugorje sunt vizitate de pelerini din întreaga lume. „Roadele pozitive se manifestă mai ales prin promovarea unei practici sănătoase a unei vieți de credință”, în conformitate cu tradiția Bisericii. Se constată „convertiri abundente” ale persoanelor care au descoperit sau redescoperit credința; întoarcerea la spovedanie și la împărtășania sacramentală, numeroase vocații, „multe reconcilieri între soți și reînnoirea căsătoriei și a vieții de familie”. De asemenea, sunt raportate „numeroase vindecări”. Parohia din Medjugorje este un loc de adorație, rugăciune, seminarii, reculegeri spirituale și întâlniri ale tinerilor. De asemenea, au apărut opere de caritate pentru îngrijirea orfanilor, dependenților de droguri, persoanelor cu handicap și se semnalează de asemenea prezența unor grupuri de creștini ortodocși și musulmani.
Nota Departamentului trece la examinarea aspectelor centrale ale mesajelor, începând cu cel al păcii, înțeleasă nu doar ca absență a războiului, ci și în sens spiritual, familial și social: titlul cel mai original pe care Fecioara Maria și-l atribuie este într-adevăr „Regina păcii”. Este o pace înțeleasă ca rod al carității trăite, care „implică și iubirea pentru cei care nu sunt catolici”. Un aspect care este cel mai bine înțeles „în contextul ecumenic și interreligios al Bosniei, marcată de un război teribil cu puternice componente religioase”.
Invitația la abandonul încrezător în Dumnezeu care este iubire apare frecvent: „Putem recunoaște un nucleu de mesaje în care Fecioara Maria nu se plasează în centru, ci se arată pe deplin orientată spre unirea noastră cu Dumnezeu”. În plus, „mijlocirea și lucrarea Mariei apar în mod clar supuse lui Isus Cristos ca autor al harului și al mântuirii în fiecare persoană”.
În mesaje se regăsește apoi „o invitație constantă de a abandona stilul de viață lumesc și atașamentul excesiv față de bunurile pământești, cu apeluri frecvente la convertire, care face posibilă adevărata pace în lume”. Convertirea pare să fie în centrul mesajului de la Medjugorje. Există, de asemenea, un „îndemn insistent de a nu subestima gravitatea răului și a păcatului” și de a lua în serios chemarea lui Dumnezeu privind lupta împotriva răului. De asemenea, este fundamental rolul rugăciunii și al postului, precum și centralitatea Sfintei Liturghii și căutarea sensului ultim al existenței în viața veșnică.
A doua parte a documentului subliniază cum pot apărea „câteva” mesaje, legate de experiențe umane confuze”, chiar dacă unele erori nu se pot datora „unei intenții rele, ci percepției subiective a fenomenului”. În unele cazuri, „Fecioara Maria pare să arate o anumită iritare pentru că unele dintre indicațiile sale nu au fost urmate; ea avertizează astfel cu privire la semnele amenințătoare și la posibilitatea de a nu mai apărea”. Dar, în realitate, alte mesaje oferă o interpretare corectă: „Cei care fac previziuni catastrofale sunt profeți falși. Ei spun: «Într-un astfel de an, într-o astfel de zi, va fi o catastrofă». Eu am spus întotdeauna că pedeapsa va veni dacă lumea nu se convertește. De aceea, îi invit pe toți la convertire” (15.12.1983).
Apoi, există mesaje pentru parohie, în care Fecioara Maria pare să dorească controlul asupra detaliilor parcursului spiritual și pastoral. Alteori, mesajele „se referă la cereri de «origine supranaturală improbabilă», când Fecioara Maria «dă ordine cu privire la date, locuri, chestiuni practice și ia decizii cu privire la chestiuni obișnuite». În realitate, însăși Fecioara Maria este cea care își relativizează mesajele, supunându-le „valorii inegalabile a Cuvântului revelat în Sfânta Scriptură”: „Nu mergeți în căutarea lucrurilor extraordinare, ci luați Evanghelia, citiți-o și totul vă va fi clar” (12.11.1982). De asemenea, Nota indică drept problematice acele mesaje care atribuie Maicii Domnului expresiile „planul meu”, „proiectul meu”, cuvinte care „ar putea să creeze confuzie. În realitate, tot ceea ce face Maria este întotdeauna în slujba planului Domnului”. Nu trebuie să facem greșeala de a-i atribui Mariei „un loc care este unic și exclusiv al Fiului lui Dumnezeu”.
Deși aceasta nu implică o declarație privind caracterul supranatural și reamintind că nimeni nu este obligat să creadă în ele, aprobarea - emisă de episcopul de Mostar în acord cu Sfântul Scaun - indică faptul că credincioșii „pot primi un stimulent pozitiv pentru viața lor creștină prin această propunere spirituală și autorizează cultul public”. Nota mai precizează că evaluarea pozitivă a majorității mesajelor de la Medjugorje „nu implică declararea faptului că acestea au o origine supranaturală directă”. Autoritățile ecleziastice din locurile în care este prezentă sunt invitate să aprecieze valoarea pastorală și „de asemenea, să promoveze difuzarea acestei propuneri spirituale”. În sfârșit, Departamentul îi invită pe cei care merg la Medjugorje „să accepte că pelerinajele nu se fac pentru a se întâlni cu presupușii vizionari, ci pentru a avea o întâlnire cu Maria, Regina Păcii”.