Asemenea lui Isus, noi suntem ispitiți de diavol prin atașamentul de lucrurile materiale, neîncredere și putere, dar asemenea lui putem învinge: a spus papa Francisc în alocuțiunea rugăciunii Îngerul Domnului de duminică, 26 februarie 2023, recitată împreună cu romanii și pelerinii prezenți la amiază în Piața San Pietro. La finalul rugăciunii, papa a făcut mai multe apeluri privind dramele omenirii din aceste timpuri, fără a uita de suferința poporului ucrainean.
Cu o amplă meditație despre Evanghelia ispitirilor lui Isus, proclamate în prima duminică a Postului Mare după ritul roman sau latin, papa Francisc a condus duminică rugăciunea ”Îngerul Domnului” de la fereastra apartamentului pontifical din Palatul Apostolic. În pofida vremii mohorâte, cu averse de ploaie și rafale de vânt, au luat parte la tradiționala întâlnire duminicală cu Sfântul Părinte mai multe mii de romani și pelerini de pe diferite continente.
Remarcând că Evanghelia primei duminici a Postului mare îl prezintă pe Isus în pustiu, unde este ispitit de diavol (cf. Mt 4,1-11), papa scos în evidență semnificația cuvântului diavol: ”dezbinătorul”. Numele lui ne spune ceea ce face: dezbină. Este ceea ce își propune să facă ispitindu-L pe Isus. Dar este important a observa ”de cine” vrea să-l dezbine și ”în ce fel” vrea să o facă.
Pentru a vedea ”de cine” vrea să-L separe diavolul pe Isus, este necesar a ține cont că, chiar înainte de a fi ispitit, Isus a primit botezul de la Ioan în râul Iordan și atunci El a fost numit de Tatăl ”Fiul meu, cel iubit” (Mt 3,17), iar Spiritul Sfânt coborâse asupra Lui în formă de porumbel (cf. v.16). Evanghelia ne prezintă, în acest fel, cele trei Persoane dumnezeiești unite în iubire; mai mult, Isus însuși va spune că a venit în lume ca să ne facă și pe noi părtași la unitatea care este între El și Tatăl (cf. In 17,11). Diavolul, în schimb, face contrariul: intră în scenă ca să-L dezbine pe Isus de Tatăl și să-L îndepărteze de la misiunea sa de unitate pentru noi.
Cât privește ”felul în care” diavolul încearcă să o facă, papa a spus că acesta urmărește să profite de firea omenească a lui Isus, care este slăbită după ce a postit patruzeci de zile și îi este foame (cf. Mt 4,2). Cel rău încearcă să-i strecoare trei otrăvuri tari prin care să paralizeze misiunea sa de unitate. Aceste otrăvuri sunt atașamentul, neîncrederea și puterea.
Mai întâi de toate este veninul atașamentului față de lucruri și de necesități. Prin raționamente seducătoare, diavolul încearcă să-l ademenească pe Isus: ”Ți-e foame? De ce trebuie să postești? Ascultă nevoile tale și dă-le satisfacție, ai dreptul și puterea de a o face, schimbă pietrele în pâine!” Al doilea venin este neîncrederea. ”Ești sigur”, sugerează Cel rău, ”că Tatăl chiar ține la tine? Pune-L la încercare, șantajează-L, aruncă-te de pe coama templului și fă-l să facă ceea ce vrei tu”. În fine, a treia otravă este puterea. ”Spune-i Tatălui tău că nu ai nevoie de El. De ce să aștepți darurile lui? Urmează criteriile lumii, ia-le singur pe toate și vei fi puternic”.
”Înfricoșător, nu-i adevărat?”, a reluat papa, ”dar chiar așa este, inclusiv pentru noi: atașamentul de lucruri, neîncrederea și setea de putere sunt trei tentații răspândite și periculoase de care diavolul se folosește ca să ne dezbine de Tatăl și să ne facă să nu ne mai simțim frați și surori între noi, ca să ne ducă la solitudine și la disperare. Aceasta vrea să o facă cu Isus, aceasta vrea să o facă și cu noi”.
Isus, însă, a învins ispitele ”evitând să discute cu diavolul și răspunzând cu ajutorul Cuvântului lui Dumnezeu”. Cele trei fraze din Sfânta Scriptură la care face trimitere (Dt 8,3; Dt 6,16 și Dt 6,13) vorbesc despre libertatea față de lucruri, de încredere și de slujirea lui Dumnezeu, sunt opusul ispitirilor. Isus ”nu dialoghează cu diavolul, nu negociază cu el, ci respinge insinuările lui cu ajutorul Cuvintelor binefăcătoare ale Scripturii. Este un îndemn și pentru noi: cu diavolul nu se discută. Nu se negociază, nu se dialoghează, nu poate fi învins tratând cu el, este mai tare decât noi. Pe diavol îl învingem împotrivindu-ne lui, cu credință, cu ajutorul Cuvântului dumnezeiesc. În acest fel, Isus ne învață să apărăm unitatea cu Dumnezeu și între noi de atacurile dezbinătorului. Iar noi avem nevoie de unitate”.
Este necesar, de aceea, a ne întreba ce loc are în viața noastră Cuvântul lui Dumnezeu? Mă folosesc de acesta în bătăliile mele spirituale? Dacă am un viciu sau o ispită frecventă, de ce nu caut să mă las ajutat de un verset din Cuvântul lui Dumnezeu care răspunde la acel viciu? Apoi, când vine ispita, îl rostesc, mă rog cu ajutorul lui punându-mi încrederea în harul lui Cristos. Să încercăm – a fost îndemnul papei – pentru că ne va ajuta în ispite, iar printre glasurile care se agită înăuntrul nostru, va răsuna și glasul binefăcător al Cuvântului lui Dumnezeu.
La finalul alocuțiunii, papa a cerut mijlocirea Fecioarei Maria, care a ascultat Cuvântul lui Dumnezeu și prin smerenia ei a învins mândria dezbinătorului, pentru ca ea să ne însoțească în lupta spirituală a Postului Mare.
Rugăciunea ”Îngerul Domnului” s-a încheiat cu binecuvântarea apostolică a papei Francisc, care în această după-amiază începe o perioadă de exerciții spirituale, binecuvântare ce ajunge prin mass-media la toți cei care o primesc în spirit de credință.