La cateheza audienței generale de miercuri, 8 septembrie, cu desfășurare în Aula Paul al VI-lea din Vatican, papa Francisc a continuat itinerariul de aprofundare a credinței, în lumina Scrisorii sfântului apostol Paul către Galateni. “Apostolul” – a explicat pontiful – “insistă cu acei creștini pentru ca ei să nu uite noutatea revelației lui Dumnezeu care le-a fost vestită”.
„Căci toți sunteți fii ai lui Dumnezeu prin credința în Isus Cristos. Toți câți ați fost botezați în Cristos v-ați îmbrăcat în Cristos. Așadar, nu mai este nici iudeu, nici grec, nici sclav, nici [om] liber, nici bărbat și nici femeie: voi sunteți toți una în Cristos Isus. Iar dacă voi sunteți ai lui Cristos, atunci sunteți descendența lui Abraham, moștenitori după promisiune” (Gal 3,26-29).
Pornind de la acest fragment luat din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Galateni, papa Francisc a explicat că „în deplin acord cu evanghelistul Ioan (cf 1 In 3, 1-2), Paul evidențiază că credința în Isus Cristos ne-a permis să devenim cu adevărat fii ai lui Dumnezeu și moștenitorii săi”.
„Noi creștinii considerăm ca fiind implicită această realitate: de a fi fii ai lui Dumnezeu” – a spus pontiful, subliniind că, în schimb, ar fi bine să ne amintim cu recunoștință de momentul în care am devenit creștini, de botezul nostru, pentru a trăi fiind cu mult mai conștienți de marele dar primit.
“De fapt” – a explicat – “odată cu venirea credinței” în Isus Cristos (v.25) se creează o situație cu totul nouă care introduce în condiția de fii ai lui Dumnezeu”, stare care nu mai este cea generală care-i implică pe toți bărbații și pe toate femeile în calitate de fii și fiice ale unicului Creator. În fragmentul din Scrisoarea către Galateni, apostolul Paul afirmă că este credința cea care ne face să fim fii ai lui Dumnezeu ‚în Cristos’ (versetul 26). Acest ‚în Cristos’ face diferența – a explicat Sfântul Părinte, evidențiind că Isus, prin întruparea sa, a devenit fratele nostru, iar prin moartea sa ne-a împăcat cu Tatăl.
Oprindu-se asupra faptului că sfântul Paul, în Scrisorile sale, face de mai multe ori referire la botez, papa Francisc a reliefat că pentru apostolul neamurilor a fi botezați „este echivalent cu a lua parte, în mod efectiv și real, la misterul lui Isus”. În Scrisoarea către Romani, apostolul Paul spune chiar că „în botez, am murit cu Cristos și am fost îngropați cu El, pentru a putea trăi cu El (cf 6, 3-14).
„Așadar” – a continuat pontiful – „botezul nu este un simplu rit exterior. Toți cei care-l primesc vor fi transformați în profunzime, în esență, și dobândesc o viață nouă, cea care permite să ne adresăm lui Dumnezeu și să-l invocăm cu numele ‚Abba, tată’ (cf Gal 4,6).
Referindu-se la afirmația apostolului Paul potrivit căreia există o unitate profundă între toți cei botezați, indiferent de condiția căreia îi aparțin, papa Francisc a evidențiat motivul: faptul că fiecare dintre ei, în Cristos, este o creatură nouă. “Orice deosebire devine secundară față de demnitatea de a fi fii ai lui Dumnezeu care, prin iubirea sa, realizează o adevărată și substanțială egalitate”.
Subliniind chemarea noastră, în mod pozitiv, la trăirea unei vieți noi care-și află expresia de bază în condiția de fii ai lui Dumnezeu, papa Francisc a scos în evidență cât este de important pentru noi toți să descoperim frumusețea de a fi fii ai lui Dumnezeu, frați și surori între noi, pentru că suntem în Cristos.
Diferențele și contrastele care creează conflicte – a spus Sfântul Părinte – nu ar trebui să sălășluiască în cei care cred în Cristos. “Tot ceea ce accentuează diferențele dintre persoane” – a continuat – “cauzează deseori discriminări, iar aceasta, înaintea lui Dumnezeu, nu mai are consistență, datorită mântuirii adusă de Cristos”.
“Ceea ce contează este credința care acționează urmând calea unității indicată de Spiritul Sfânt. Responsabilitatea noastră este de a merge cu decizie pe această cale” – a spus papa Francisc în încheierea cuvântului de învățătură din cadrul audienței generale de miercuri, 8 septembrie a.c..