Mâna întinsă a lui Francisc
Teologul ortodox bulgar Yanakiev "reciteşte" exortaţia apostolică
"Un mesaj puternic, scris cu stil hotărât" îl defineşte teologul ortodox bulgar Kalin Yanakiev, care-l descrie pe papa Francisc ca "un episcop de Roma al milostivirii şi al mâinii întinse", care denunţă "cu curaj ceea ce nu merge în Biserică şi în lume". Yanakiev, cunoscut teolog şi filozof, este profesor la Universitatea din Sofia "Sfântul Clement de Ocrida" şi redactor şef al revistei "Creştinătate şi cultură". Este autor a numeroase publicaţii în domeniul spiritualităţii ortodoxe.
Ce anume vă impresionează mai mult în "Evangelii gaudium"?
"Impresionează caracterul misionar al acestui text. Papa Francisc subliniază că toată Biserica şi structurile sale trebuie să sufere o transformare misionară. Acest apel pentru evanghelizare, cu un spirit de bucurie şi de milostivire, căutând dialogul maxim cu lumea externă este foarte important. Uimeşte şi denunţarea sa faţă de elitism chiar şi în interiorul Bisericii. Este vorba despre un document cu mesaje puternice, scris cu stil hotărât. În următorul număr al revistei «Creştinătate şi cultură» vom publică o amplă sinteză a sa".
Francisc afirmă că "în dialogul cu fraţii ortodocşi, noi catolicii avem posibilitatea să învăţăm ceva mai mult despre semnificaţia colegialităţii episcopale şi despre experienţa sinodalităţii". Ce părere aveţi?
"Încercând să dea mai multă autonomie fiecărei Conferinţe Episcopale este clar că privirea papei se îndreaptă spre ortodocşi care au avut mereu tradiţia de sinodalitate episcopală. Pentru ortodocşi, fiecare episcop este păstor al Bisericii universale ca păstor al propriei dieceze, parte din această Biserică. Trebuie spus şi că fiecare monedă are două feţe: uneori în ţările ortodoxe se deplânge că lipseşte adevărata sinodalitate, aşa cum unii în Occident se plâng că Biserica este prea centralizată".
În exortaţia apostolică se reafirmă necesitatea unei "convertiri a papalităţii" amintind că "am înaintat puţin în acest sens".
"Aşa cum ştim, acesta este punctul cel mai dureros în dialogul dintre catolici şi ortodocşi. Fără îndoială este lăudabilă buna voinţă demonstrată de papa Francisc pentru a căuta o formulă actualizată cu privire la papalitate, probabil mai acceptabilă şi pentru ortodocşi. Ioan Paul al II-lea spunea că episcopul de Roma reprezintă unitatea fiind păstor al Bisericii universale. Însă pentru ecleziologia ortodoxă fiecare episcop este succesor al lui Petru ca succesor al mandatului apostolic. Oricum, în primul mileniu ortodocşii recunoşteau «primatus directionis» şi «primatus inspectionis» al episcopului de Roma. Trebuie admis că în dialogul ecumenic s-au făcut paşi mari mai ales prin iniţiativa Bisericii Catolice. În lumea ortodoxă impresionează pozitiv şi faptul că papa Francisc preferă să se prezinte înainte de toate ca episcop de Roma".
Dumneavoastră cum vi se pare papa Francisc?
"Este un episcop de Roma al milostivirii, al mâinii întinse, care nu ezită să folosească şi cuvinte puternice care condamnă ceea ce nu merge în Biserică şi în lume. Cum ar fi denunţarea sistemului economic actual pe care-l defineşte «inuman». Toate acestea fac figura sa originală şi foarte interesantă".
Există o evoluţie în desfăşurare în raporturile dintre Vatican şi Moscova. Se vorbeşte despre o eventuală întâlnire proximă între Francisc şi patriarhul rus Kiril în «teritoriu neutru». Dacă aceasta va avea loc, ce impact ar avea asupra restului lumii ortodoxe?
"Cu siguranţă o întâlnire de acest gen ar avea un impact puternic în lumea ortodoxă pentru că Patriarhia de Moscova are o influenţă semnificativă în zonă şi fără îndoială este Biserica ortodoxă cea mai numeroasă. Însă pentru a ajunge la paşi semnificativi în dialogul ecumenic valabili pentru toată lumea ortodoxă, mai întâi ortodocşii trebuie să ajungă la acord între ei cu privire la unele puncte fundamentale. În ultima vreme se vorbeşte mult despre un apropiat Conciliu panortodox: problema locului unde să se desfăşoare şi cine ar trebui să-l prezideze rămâne deschisă. În acest sens divergenţele dintre Moscova şi Constantinopol rămân prea puternice".
(După agenţia SIR, miercuri, 11 decembrie 2013)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu
Sursa:ercis.ro