Palatul Cultural Blaj a fost arhiplin, duminică seara, 17 noiembrie 2019, la proiecția în avanpremieră a filmului „Cardinalul”, dedicat Fericitului Episcop Martir Iuliu Hossu, publicul din Blaj și din împrejurimi nedorind să rateze întâlnirea cu unul dintre cele mai așteptate filme românești ale acestui an. La finalul proiecției, regizorului filmului, Nicolae Mărgineanu și actorului Radu Botar, cel care l-a interpretat pe cardinalul Iuliu Hossu, le-a fost conferit Ordinul „Preasfânta Treime”, din partea Preafericirii Sale Lucian Cardinal Mureșan și au răspuns apoi întrebărilor publicului.
Așa cum s-a scris și în materialele de prezentare, „Cardinalul” prezintă o parte din viața Episcopului greco-catolic Iuliu Hossu, câteva scene de la Marea Unire și perioada încercării convertirii forțate în penitenciarul Sighet. Filmul este, mai degrabă, destinat celor care cunosc puțin sau deloc drama Bisericii Greco-Catolice în perioada comunistă și își propune să sensibilizeze și să atragă atenția privitorului asupra luptei primului cardinal al României, Iuliu Hossu, de a păstra identitatea acestei biserici, prin refuzul de a trece la Biserica Ortodoxă, în ciuda presiunilor inumane la care erau supuși de către organele de anchetă ale unui stat ateu, comunist, aflat sub influența Moscovei, în timpul regimului Stalin.
De aceea, cei care au citit memoriile Fericitului Iuliu Hossu au fost surprinși să găsească în film personaje, scene și situații noi, fictive, dar care sunt menite să prezinte în imagini ceea ce nu se poate relata în cuvinte, complexitatea tragediei și măreția rezistenței greco-catolice în anii grei ai începutului deceniului șase din secolul trecut. Personaje și situații fictive precum directorul închisorii din Sighet, discuțiile ideologice și politice dintre cardinalul Hossu și acesta, deținutul poet din celula episcopilor, suspectat de „turnătorie” și finalul tulburător și extrem al acestuia, personajul interpretat de Maria Ploae, soția regizorului, care intercționează chiar în închisoare cu eroul filmului, prezența fotografului Unirii în mai multe etape ale vieții Episcopului Iuliu Hossu, ca „iconograf” și mărturisitor al vieții și demnității cardinalului, sunt elemente care îl ajută pe spectator să înțeleagă cât mai complet rezistența din închisorile comuniste.
De altfel, regizorul Nicolae Mărgineanu a subliniat oportunitatea introducerii acestor scene, inspirate din mărturiile rămase din acea perioadă neagră care a cuprins toate închisorile comuniste: „Îi datorez scenaristului Adrian Toma această abordare, care mie mi-a plăcut foarte, foarte mult. El este un foarte bun scenarist și pe mine m-a suprins când a răsturnat aproape tot ceea ce i-am prezentat în prima mea variantă de scenariu, prin introducerea unor personaje noi, care ni se alătură și care evidențiază și mai mult poziția preoților, care creează o tensiune și o emoție menite să ajute publicul să înțeleagă și să parcurgă drumul pe care l-au avut cei din închisori.”
Ideea filmului era mai veche, însă abia acum a fost pusă în practică, când s-a ivit posibilitatea câștigării unei finanțări de la Consiliul Național al Cinematografiei, cu ocazia aniversării Centenarului Unirii, la a cărei contribuție importantă a avut-o și Biserica Greco-Catolică, Fericitul Episcop Martir Iuliu Hossu fiind cel care a citit, la Alba Iulia, în fața românilor participanți, Declarația de Unire a Transilvaniei cu Regatul României, una dintre puținele scene pline de culoare din film.
„Prima fază de scenariu am redactat-o în urmă cu zece ani și era inspirat strict din mărturiile lui Iuliu Hossu, un scenariu destul de cuminte, care omagia rezistența episcopului, dar un scenariu cu foarte puțin suspans și care n-a reușit la vremea respectivă. Așa a fost să fie, iar acum am avut șansa ca, înainte de împlinirea a 100 de ani de la Marea Unire, să participăm la concursul organizat de CNC, unde am primit o finanțare de un milion de lei. Timpul a fost foarte scurt pentru filmări și nu am reușit să mai adăugăm și alte scene, pe care mi le-am fi dorit, am fost obligați să filmăm în 20 de zile, pentru că fiecare zi de filmare costă și așa am reușit să ne încadrăm în buget”, a mai spus regizorul Nicolae Mărgineanu.
Dincolo de filmul în sine, memorabil a fost rolul pe care l-a făcut actorul Radu Botar, cel care l-a interpretat pe cardinalul Iuliu Hossu. Acesta a povestit ce a însemnat să intri în „pielea” uneia dintre cele mai mari figuri din istoria României:
„De intrat în acest rol am făcut-o cu credința în ceea ce faci, în ceea ce se întâmplă. De ieșit dintr-un astfel de destin, pentru că este acuma spus impropiu personaj sau rol, cel puțin în ceea ce mă privește, trebuie să ies pentru că asta îmi este profesia, însă cu fiecare rol și personaj cu care mă voi întâlni, voi pune ceva din întâlnirea mea cu destinul numit Iuliu Hossu. Cum am intrat în personaj nu pot să vă spun, pentru că este o poveste foarte intimă și îmi este foarte greu să o exprim, dar, categoric, am intrat filtrând totul, ca și cum ar fi ultimul rol din viața mea.”
La finalul proiecției de la Blaj, regizorul Nicolae Mărgineanu și actorul Radu Botar au primit, din partea PS Claudiu Lucian Pop, Episcopul Curiei Arhiepiscopiei Majore, cea mai înaltă distincție a Bisericii Greco-Catolice, Ordinul „Preasfânta Treime” oferită de Preafericirea Sa Lucian Cardinal Mureșan.
Pentru regizorul Nicolae Mărgineanu, prezența la Blaj a avut și un profund caracter personal, aici fiind locul în care tatăl său, marele psiholog Nicolae Mărgineanu, deținut politic timp de 16 ani, a studiat.
„Sunt foarte onorat și foarte emoționat pentru că în clipa asta mă gândesc la tatăl meu, care a făcut liceul la Blaj și care a povestit despre asta în cartea sa de memorii, „ Amfiteatre și închisori”, o parte care îmi place foarte mult și simt că în acest moment el este prezent la Blaj, ca de altfel și Fericitul Iuliu Hossu”, a spus, cu lacrimi în ochi, regizorul filmului „Cardinalul”.
După proiecțiile în avanpremieră din țară și premierea din București, filmul „Cardinalul” va rula în aproape toate cinematografele din țară, începând cu data de 25 noiembrie.
Nicu Goga