«”Ca să povestești în auzul fiului tău și fiului fiului tău” (Ex 10,2). Viața se face istorie» este tema aleasă de papa Francisc pentru Ziua mondială a comunicațiilor sociale de anul viitor: aflăm dintr-un comunicat de presă al Departamentului de comunicare al Sfântului Scaun. Este singura Zi mondială bisericească înființată de Conciliul Vatican II (decretul Inter mirifica, 18) și va ajunge în 2020 la cea de-a 54-a ediție anuală.
Prin tradiție, trei date marchează parcursul unei «Zilei mondiale a comunicațiilor sociale». Prima este ziua de 29 septembrie a anului precedent, când este anunțată tema; este ziua comemorării liturgice, după calendarul roman, a Sfântului arhanghel Gabriel, îngerul Domnului care aduce Fecioarei Maria Vestea cea bună a mântuirii. A doua dată de referință este 24 ianuarie - comemorarea liturgică a patronului jurnaliștilor, Sfântul episcop Francisc de Sales – când este difuzat Mesajul special al acestei Zile mondiale. A treia dată nu este fixă, ci mobilă și poartă o amprentă pascală, fiind vorba de duminica precedentă Rusaliilor, când se marchează la propriu Ziua mondială a comunicațiilor sociale. În acest fel, din septembrie până în luna mai (uneori în luna iunie) a anului succesiv, tema și mesajul își păstrează actualitatea, punând premisele pentru diferite inițiative de cunoaștere, aprofundare și aplicare a conținutului. În unele țări, însă, motive pastorale întemeiate au determinat Biserica catolică locală să stabilească o dată diferită pentru marcarea Zilei mondiale a comunicațiilor sociale. În Germania, de exemplu, aceasta se marchează în a doua duminică a lunii septembrie. De amintit că Ziua mondială a comunicațiilor sociale a fost marcată pentru prima dată în Biserica catolică în 7 mai 1967.
”Prin alegerea acestei teme, luată din cartea Exodului”, se amintește în comunicatul de presă, ”papa Francisc subliniază cât de prețios este, în comunicare, patrimoniul memoriei. De multe ori papa a subliniat că nu există viitor fără înrădăcinare în istoria trăită. Și ne-a ajutat să înțelegem că memoria nu trebuie considerată ca un corp static, ci mai degrabă ca o realitate dinamică. Prin intermediul memoriei se realizează transmiterea de istorii, speranțe, vise și experiențe de la o generație la alta.
Tema următoarei Zile mondiale a comunicațiilor sociale ne amintește, de asemenea, că orice povestire se naște din viață, din întâlnirea cu celălalt. Comunicarea este chemată, așadar, să pună în contact, prin intermediul povestirii, memoria și viața. Isus a recurs la parabole pentru a comunica forța vitală a Împărăției lui Dumnezeu, lăsând ascultătorilor libertatea de a primi aceste povestiri și de a le raporta chiar la propria persoană. Forța unei istorii se exprimă în capacitatea de a genera o schimbare. O povestire exemplară are o forță de transformare. Experimentăm această realitate când ne confruntăm, prin intermediul unei povestiri, cu viețile sfinților. Un aspect, acesta, pe care Sfântul Părinte l-a preluat vorbind Departamentului de comunicare al Sfântului Scaun când a îndemnat la a comunica marea bogăție oferită de mărturia de viață a martirilor.
Încă o dată, în centrul reflecției, pontiful pune persoana cu relațiile ei și cu nativa ei capacitate de a comunica. Papa cere tuturor, fără a exclude pe nimeni, să valorizeze acest talent și să facă din comunicare un instrument pentru a construi punți, pentru a uni și pentru a împărtăși frumusețea de a fi frați într-un timp marcat de contraste și dezbinări”.