Între parametrii care trebuie luați în considerare, persoanele implicate și consecințele preconizate, nu este întotdeauna ușor să se ia o decizie. Cunoscută tuturor piloților Air France, metoda FORDEC ajută la luarea celor mai potrivite decizii.
Luarea deciziilor este o parte importantă a vieții cotidiene. Fie individuale sau colective, alese sau din necesitate, acestea sunt un element central al vieții profesionale. Predată în cadrul școlii de aviație și reamintită în multe documente ale Agenției Europene de Siguranță a Aviației (EASA), metoda FORDEC este folosită sistematic de către piloții Air France pentru a-i ajuta să ia deciziile cele mai potrivite. Este o procedură care permite o evaluare permanentă a situației urmată de o decizie și apoi o verificare a efectelor.
Deși nu este strict aplicabilă tuturor situațiilor care se pot întâlni, este totuși o metodă solidă și fiabilă care permite înțelegerea unei situații în ansamblul ei.
Iată această metodă:
F pentru Fapte
Când apar evenimente neprevăzute, unul dintre piloți începe prin inventarierea cât mai obiectivă a faptelor și a forțelor aflate în joc. El analizează problemele tehnice, precum și mizele umane. Pentru acest inventar, acesta colectează informații din mai multe surse: celălalt pilot, instrumentele, cabina... În viața de zi cu zi, evaluarea pleacă de la următoarele întrebări"CCUCCCD": Cine? Ce? Unde? Când? Cum? Cât de mult? De ce?
O pentru Opțiuni
Se analizează opțiunile posibile și realiste. În ceea ce intreprindem, această etapă necesită o bună cunoaștere a domeniului de care se leagă procesul de luare a deciziilor. Este esențial să mobilizăm toți oamenii interesați pentru a scoate cât mai multe opțiuni posibil. Abordarea și abilitățile tuturor nu trebuie să fie trecute cu vederea.
R pentru Riscuri
Se consideră avantajele și dezavantajele fiecărei opțiuni luate în considerare. Există instrumente pentru analiza strategică și pentru a îmbunătăți acest pas: Analiza Mckinsey și SWOT.
D pentru Decizie
Copilotul propune o decizie, pentru a îmbogăți ceea ce va fi luat în calcul în cele din urmă de către comandant și pentru a nu fi influențat de prejudecăți de conformitate. "Ascultarea este o calitate esențială pentru un manager", amintește un profesor care predă la o școală de afaceri. El este responsabil de decizie, dar trebuie să lase membrii echipei sale să vorbească, precum și pe cei care au experiență în acest domeniu ".
E pentru Executare
Se decide o împărțire a sarcinilor pentru a pune în aplicare decizia și comunicările asociate. "Din nou, un bun manager trebuie să fie în măsură să delege: fiecare să primească sarcini după domeniu de expertiză și calificare". Atenție, persoana responsabilă trebuie să se asigure de buna execuție a sarcinilor.
C pentru Control
Echipajul verifică dacă opțiunea aleasă este cea mai bună și că faptele nu o contrazic. El continuă să evalueze situația și rămâne deschis la o opțiune mai potrivită. "Uneori contextul se schimbă de-a lungul drumului". În acest caz, trebuie să fii agil și flexibil.
Deși metoda FORDEC are o experiență dovedită în domeniul aviației și poate fi aplicată cu ușurință la locul de muncă sau în diferitele situații ale vieții, evident nu este singura. Dar instrumentele pe care le mobilizează - analiza cuantificată, gândirea colectivă, agilitatea... - sunt elemente care trebuie păstrate în minte pentru a nu fi confuz în situații neprevăzute.
Traducere: ACC