«Azi aș vrea să pătrund în trăirea concretă a celebrării euharistice. Sfânta Liturghie este alcătuită din două părți: Liturgia Cuvântului și Liturgia Euharistică, ce sunt atât de strâns unite între ele încât constituie un singur act de cult (cf Sacrosanctum Concilium, 56; Instrucţiunile Generale ale Misalului Roman, 28) », a spus Sfântul Părinte la începutul catehezei audienței generale de miercuri, 20 decembrie, a cincea cateheză dedicată de pontif "Sfintei Liturghii". Audiența generală s-a desfășurat în Aula Paul al VI-lea din Vatican.
Explicând riturile introductive ale Sfintei Liturghii, pontiful a evidențiat necesitatea înțelegerii semnificației lor, "pentru a trăi pe deplin Sfânta Liturghie și a gusta întreaga sa frumusețe".
Papa Francisc: «Când poporul s-a adunat, celebrarea începe prin rituri introductive ce cuprind cântecul de intrarea, salutul, actul penitențial, Kyrie eleison, imnul de slavă și rugăciunea zilei (colecta). Scopul lor este de a face astfel încât "toți credincioșii, adunați la un loc, să constituie o comunitate și să se pregătească pentru a asculta cum se cuvine cuvântul lui Dumnezeu și pentru a celebra cu vrednicie Euharistia" (Instrucţiunile Generale ale Misalului Roman, 46)»
În cadrul catehezei, Suveranul Pontif a explicat, pas cu pas, desfășurarea începutului Sfintei Liturghii, de la cântecul de început și intrarea preotului însoțit de diacon și de slujitori care se îndreaptă în procesiune spre presbiteriu, urmată de venerarea altarului printr-o înclinație profundă, de sărutarea și tămâierea altarului.
«Aceste gesturi, ce riscă să treacă neobservate, sunt foarte semnificative pentru că exprimă încă de la început că Sfânta Liturghie este o întâlnire de iubire cu Cristos care, 'oferindu-și trupul pe cruce […] devine altar, victimă și preot' (prefață pentru Paște V) », a spus pontiful subliniind că de fapt «altarul, ca semn al lui Cristos, "este centrul acțiunii de mulțumire care se îndeplinește prin Euharistie".»
Referindu-se apoi la semnul sfintei cruci, făcut de preot împreună cu toată adunarea, Sfântul Părinte a evidențiat necesitatea conștientizării că actul liturgic se înfăptuiește "în numele Tatălui și al Fiului și al Spiritului Sfânt".
Papa Francisc: «Întreaga rugăciune se mișcă, pentru a spune astfel, în spațiul Preasfintei Treimi, ce este spațiu de comuniune infinită; având ca origine și scop ultim iubirea lui Dumnezeu unu și întreit, manifestată și dăruită nouă prin Crucea lui Cristos. De fapt, misterul său pascal este dar al Trinității, iar Euharistia izvorăște întotdeauna din inima sa străpunsă. Așadar, făcându-ne semnul crucii, nu doar ne amintim de Botezul nostru, dar afirmăm că rugăciunea liturgică este întâlnirea cu Dumnezeu și Isus Cristos, care s-a întrupat pentru noi, a murit pe cruce și a înviat glorios.»
Suveranul Pontif s-a referit apoi la salutul liturgic adresat de preot adunării: "Domnul să fie cu voi", la care adunarea răspunde: "Și cu Spiritul tău", evidențiind: «Suntem la începutul Sfintei Liturghii și trebuie să ne gândim la semnificația tuturor acestor gesturi și cuvinte. Pătrundem într-o "simfonie" în care răsună diferite tonalități de voci, incluzând și momente de tăcere, în vederea creării "acordului" dintre toți participanții, adică de a se recunoaște însuflețiți de un singur Spirit și pentru același scop. De fapt, "salutul preotului și răspunsul poporului manifestă taina Bisericii adunate" (…)»
RV/AM