De Pr. Ed Broom, OMV
În contextul unei reculegeri ignațiene este întotdeauna bine să te pregătești pentru o spovadă excelentă. Pentru a face o spovadă bună se cere o pregătire înainte. Cu cât este mai bună pregătirea de dinainte, cu atât sunt mai abundente harurile și se revarsă mai multă pace în sufletul nostru!
Iată zece sugestii scurte pentru a face cea mai bună spovadă din viața ta:
1. Îmbunătățește modul în care primești spovada. Pentru noi, catolicii, două din cele mai importante acțiuni pe care le putem face sunt să mergem la spovadă și să primim Sfânta Împărtășanie. În aceste sacramente avem un contact direct cu Domnul și Mântuitorul nostru Isus Cristos. Dat fiind aceasta, trebuie să facem un efort susținut pentru a face mai rodnice întâlnirile noastre cu Isus în aceste sacramente.
Cu alte cuvinte, nu trebuie să primim niciodată aceste sacramente ca și cum ni s-ar cuveni. De asemenea, să conștientizăm conceptul de disponibilitate la har. Abundența harurilor se primește direct proporțional cu disponibilitatea celui care le primește. Pe pereții sacristiilor Misionarelor Carității scrie: „Slujește această Liturghie ca și cum ar fi prima ta Liturghie, ultima și unica ta Liturghie”. Putem aplica același principiu: „Spovedește-te ca și cum ar fi pentru prima, ultima și singura dată”.
2. Roagă-te înainte. Totul este har! Un izvor de haruri abundente este Comuniunea Sfinților. De ce să nu-i invocăm pe Sfinții Confesori ca să ne ajute să facem o spovadă bună? Iată pe câțiva dintre ei: Parohul din Ars (Sfântul Ioan Maria Vianney), Sfântul Ioan Bosco, Sfântul Leonard din Port Maurice, Sfântul Leopold Mandic, Sfântul Padre Pio, Sfântul Francisc Regis, Sfântul Alfons Liguori, Sfântul Anton Claret și Sfântul Ignațiu de Loyola. Roagă-te lor să te ajute să faci o spovadă bună, astfel încît fiecare spovadă pe care o faci să fie mai bună decât cea de dinainte.
3. Pregătește-te și în seara de dinainte. Ia o carte bună de examinare a conștiinței și caută-ți un loc liniștit, propice contemplației, în care să faci o examinare a conștiinței. Ține alături un crucifix și o imagine cu Isus-Divina Milostivire, ca să trezești în sufletul tău căința și încrederea. Poți încerca să îți scrii păcatele, ca să nu le uiți când ajungi în confesional. De asemenea, roagă-te pentru confesorul tău – roagă-te îngerului său păzitor – înainte de a intra in confesional.
4. Cunoașterea de sine. Căința este una din căile bătătorite care duc la o bună spovadă, dar și hotărârea fermă de îndreptare. Aceasta presupune revederea filmului vieții tale, urmărind diferitele căderi în păcat, dar și înțelegerea cauzelor care au condus la acel păcat. Poate este o persoană care pune în pericol viața ta spirituală. Cine știe, poate este o situație care se repetă la tine la serviciu sau în familie. Poate este starea ta fizică de epuizare? Mai mult, poate este folosirea nepotrivită a mijloacelor de comunicare electronice și lipsa de prudență? Vei putea observa un model înrădăcinat care se repetă, ducând către o zonă de instabilitate și apoi la cădere. Din acest motiv, respectarea fidelă a examenului zilnic se poate dovedi o unealtă valoroasă pentru cunoașterea de sine și poate aduce cunoașterea necesară pentru a evita următoarea ocazie de păcat.
5. Pregătește-te cu fragmente biblice. Biserica recomandă călduros folosirea Sfintei Scripturi pentru a ne pregăti pentru o mai bună primire a sacramentelor. Aș recomanda două texte excelente: Luca 15 și Psalmul 50. Luca 15 prezintă parabolele Milostivirii lui Dumnezeu, dintre care cea mai mișcătoare este Parabola Fiului Risipitor. Rugându-te Psalmul 50, ai la dispoziție unul din cele mai bune „acte de căință” compuse vreodată, scris de însuși Regele David după ce a comis adulter cu Batșeba și a ucis un om nevinovat. Rugăciunea cu Cuvântul lui Dumnezeu întărește rugăciunea noastră!
6. Spovadă frecventă. Sfinții ne recomandă spovada frecventă ca fiind cel mai eficace mijloc de a crește în har sfințitor. Spovada fie restabilește, fie sporește harul sfințitor. Desigur, aceasta presupune o pregătire temeinică.
7. Har sacramental. Fiecare sacrament comunică har. Totuși, fiecare sacrament comunică un har specific, care ține de acel anume sacrament. De exemplu, harul sacramental specific comunicat în Euharistie sau Sfânta Împărtășanie este cel al hranei spirituale. Este Pâinea vieții pentru drumul către viața veșnică. Harul sacramental al spovezii este diferit. Este cel al vindecării! Isus a venit să ne hrănească pe noi cu Trupul, Sângele, Sufletul și Dumnezeirea Sa. Mai mult, El a venit ca Medic Divin. În Evanghelie îl vedem pe Isus vindecând iarăși și iarăși; orbii, surzii, surdo-muții, leproșii, paraliticii, chiar morții, au fost vindecați și readuși la viață de Isus. Chiar și astăzi, în cadrul Bisericii, Trupul Mistic al lui Cristos, Isus ne vindecă. Sacramentele vindecării sunt sacramentul spovezii și sacramentul ungerii bolnavilor.
8. Calitățile unei spovezi bune. În Jurnalul Sfintei Faustina, cele mai importante calități ale unei bune spovezi sunt subliniate la numărul 113: I. sinceritate și deschidere totală; II. umilință; III. ascultare. Cu aceste calități nu putem da greș. Să ne amintim că trebuie să ne străduim pentru a face spovezi și împărtășanii mai bune până la sfârșitul zilelor noastre.
9. Evitarea descurajării. Chiar dacă putem cădea des în păcat, să nu cedăm niciodată descurajării. Unele obiceiuri rele poate se țin de noi de zeci de ani. Mulți oameni au o spiritualitate tip „cuptor cu microunde” – vor sfințenia instantaneu! Nu merge așa. Schimbarea este de multe ori greoaie, laborioasă și dureroasă. Cheia este să continuăm să ne rugăm, să ne străduim, să luptăm ca un adevărat soldat al lui Cristos, ca să fim eliberați din cătușele păcatului. Desigur că un mesaj central al Jurnalului este că cel mai rău lucru posibil este să ne îndoim de milostivirea infinită a lui Dumnezeu. După cum ne amintește Sfântul Paul, „unde unde s-a înmulțit păcatul, s-a revărsat cu prisosință harul” (Rm 5, 20)
10. Maria și Milostivirea. Să nu uităm niciodată să o invităm pe Maria să fie prezentă, atât în pregătirea făcută cu mai mult timp înainte de spovadă, cât și în cea imediat dinaintea spovezii. Chiar cere-i Mariei să intre împreună cu tine în confesional, ca să poti face cea mai bună spovadă din viața ta. Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea numea sanctuarele mariane – Lourdes, Fatima, Guadalupe – „clinici spirituale”. Cât e de adevărat! Șiruri de penitenți așteaptă la rând la confesional în aceste sanctuare mariane, ca să-l întâlnească pe Isus cel milostiv. Printre multele și frumoasele titluri ale Mariei se regăsesc următoarele: „Maica Milostivirii”, „Maica Bunului Sfat”, „Tămăduitoarea bolnavilor”. În spatele multor convertiri radicale este, desigur, harul lui Dumnezeu, dar și mijlocirea maternă a Mariei!
Traducere: Oana-Viviana Dimcev