Liturgistul Finotti: Fotograful nu trebuie să urce pe treapta altarului sau se se oprească în față tabernacolului!
Un cititor ne-a întrebat. Cum trebuie să se comporte în biserică o persoană atunci când în timpul liturghiei trebuie să facă fotografii sau înregistrări video? Există reguli speciale care trebuie respectate?
1. Sensul sacrului
Atât cel care este credincios cât și cel care nu este credincios, pentru a îndeplini în mod corespunzător serviciul fotografic sau video într-o celebrare liturgică trebuie să aibă cunoștință de sensul sacru a evenimentului la care participă -ne mărturisește liturgistul. Cel care este credincios, în sensul în care este cu adevărat astfel, trebuie să fie conştient că în celebrările liturgice ale Bisericii este prezent Dumnezeu.
Credinciosul, continuă Finotti, ar trebui să simtă acestă stare imediat de la intrarea în biserică, cu atât mai mult în timpul oficiilor liturgice dar și atunci când biserica este goală. Prezența lui Dumnezeu este mereu vie prin Euharistia care se păstrează în tabernacol. Credinciosul dacă este educat în mod corespunzător, “simte impulsul tăcerii și al reverenței în orice mișcare, iar astfel va fi inspirat de aceste sentimente.”
Chiar și cel necredincios, în cazul în care a fost educat în spiritul respectului față de ceilalți va înțelege cu ușurință necesitatea unei atenții speciale dedicate locurilor de cult, acolo unde toți se întâlnesc cu supranaturalul, fiecare în felul lui, așa cum îi dictează religia. Acest sentiment de sacru, dacă este specific pentru un creștin, trebuie să fie prezent în fiecare om, iar acesta prin convingerile lui trebuie să îi inspire pe toți cei din jurul său.
2.Cunoașterea ritului
Fotograful sau reporterul, dacă dorește cu adevărat să exercite un serviciu profesional nu trebuie să se rezume doar la pregătirea tehnică ci trebuie să fie în măsură “să identifice structura generală sau cele mai importante momente care trebuie fotografiate sau filmate”.
Nu sunt rare cazurile unde albumul foto sau mult doritele clipuri video să fie lipsite de momentele cu adevărat importante ale evenimentului sărbătorit. Cunoașterea ritualului face ca aceste momente “cheie” să fie scoase în evidență, iar o bună organizare a operatorilor nu va distrage astfel atenţia de la rugăciuni a participanților.
3. Normele practice
Altarul, în fața tabernacolului sau zona dedicată preoților nu trebuie să fie invadate de către profesioniștii mass-media. Ei nu pot sta pe treapta altarului sau să se plimbe de bună voie în față tabernacolului. Balustrada sau spațiul din față băncilor trebuie să reprezinte bariera care să împiedice accesul superficial la “locurile sfinte”.
Cele mai importante momente ale celebrărilor liturgice trebuie să fie respectate și desfășurate cu sfințenie într-o atmosferă de rugăciune și ascultare fată de Dumnezeu, care vorbește în primul rând poporului său, iar apoi se jertfește pentru noi. Un lucru este clar: capacitatea și geniul unui operator se manifestă în acele momente speciale de sobrietate și subtilitate a servicilor sale.
Este bine de amintit - concluzionează Finotti - că acest serviciu poate deveni o ocazie minunată de a da mărturie de credință. În fapt, un fotograf cu credința autentică poate deveni un catehet singular, un adevărat apostol a lui Cristos. Munca sa îl plasează într-o situație care să concludă la exercitarea unui apostolat liturgic eficient, el este asemenea unui mistagog care explică şi convinge prin comportamentul, alegerile și sfaturile sale, date cu politețe și competeță.
4. Mărturia lui de credință
Și în acest fel se poate exercita credința, de fapt ne aflăm în față unei excelente mărturii de credința, izvorâtă din sfințenie și har, execitată în acest caz prin munca profesioniștilor mass-media.
Traducere: Orian Remus Anghel