De la Conciliul Vatican al II-lea până astăzi, abordarea comunicării de către Biserică a suferit schimbări, deoarece și contextul comunicării s-a schimbat profund. Intervenția Mons. Dario Eduardo Viganò, Prefectul Secretariatului pentru Comunicare al Sfântului Scaun, a fotografiat etapele acestui parcurs, în cadrul celei de-a IX-a ediții a Summer School, care se desfășoară la Universitatea Catolică „Sacro Cuore„ din Milano. Tema intervenției Mons. Viganò este: „Biserica și comunicarea. De la Inter Mirifica la Papa Francisc”.
Ceea ce s-a realizat de-a lungul anilor este o adevărată revoluție a comunicării: de la mass-media separate, un ecran, un radio, un ziar, la ceea ce reprezintă acum medii de viață și relație.
Se pornește de la Conciliul Vatican al II-lea. Interesul mass-mediei crește treptat, tot mai mult: se înmulțesc serviciile, investigațiile, transmisiile. Și tocmai decretul conciliar Inter Mirifica semnalează oficial pentru prima dată preluarea comunicării în masă de către Biserica Catolică. Etapa importantă a fost reprezentată tocmai de faptul că Biserica a început să folosească instrumentele de comunicare în masă, concepându-le ca pe un megafon de a proclama Evanghelia și având convingerea că sporirea cantității mijloacelor de comunicare, ar crește eficacitatea comunicării.
În pragul secolului al XXI-lea, cu mass-media digitală, începe să se evidențieze acea condiție post-media în care nu se poate determina ceea ce este mass-media și ceea ce nu este: nu mai este în interiorul sau în afara mass-media, dar mass-media suntem noi, afirma Ruggero Eugeni. O istorie care ajunge până la noi. Astăzi, Biserica trăiește o nouă etapă construită de Papa Francisc prin Scrisoarea apostolică în formă de Motu proprio prin care a instituit Secretariatul de Comunicare, condus de Mons. Viganò. Căile de parcurs pentru a proclama Evanghelia sunt acum și digitale, aglomerate de umanitate. O provocare înțeleasă de Papa Francisc, care a cerut mult efort întregii mass-media a Vaticanului, pentru a intra într-un proces de regândire și recalificare profesională.
Papa Francisc, a afirmat Mons. Viganò, „știe foarte bine că problema de comunicare a Bisericii nu este doar o problemă de tehnologie. Prin urmare, nu este vorba de a transfera conținutul revistelor parohiale tipărite, pe internet, ci de a elabora conținut multimedia, imagini, știri video, podcasturi, exploatând astfel întregul potențial al internetului pentru a conecta popoare și culturi”.
Chestiunea depășește însă necesara competență mass-media asupra limbajelor, formatelor și instrumentelor: suntem invitați „să renaștem de sus”, pentru ca viața și comunicarea noastră să fie lucrarea Spiritului.
Traducere: Liviu Ursu