În fața volumului mare de resurse virtuale care există astăzi pentru dezvoltarea copiilor, există temerea că lectura va fi dată uitării, o eroare pe care o vom regreta.
Cărțile sunt pentru copii poarta de acces spre o lume de fantezie, imaginație și dezvoltare a competențelor fundamentale. Cu toate acestea, lectura și povestirile au încetat să trezească interesul părinților moderni, care acum preferă pentru copiii lor stimularea prin intermediul tabletei și a jocurilor electronice.
În această situație, experții avertizează că lectura în copilărie este o activitate care nu poate să fie înlocuită cu nimic, deoarece beneficiile sale sunt deosebite atât în acest stadiu, cât și în următorul. Spre deosebire de ceea ce cred mulți, tabletele nu sunt utile asemenea cărților.
Catherine L’Ecuyer, cercetător al problemelor legate de educație și autoarea cărții „Educar en la realidad”, a afirmat că există multe dovezi care arată că cea mai bună pregătire pentru a utiliza noile tehnologii are loc în realitate. Cea mai bună pregătire pentru lumea on-line este lumea off-line. Iată ce spune autoarea:
De ce este nevoie să educăm în viața reală?
„Un desen animat al umoristului Faro prezintă un tată care urcă un munte cu cei doi fii ai săi. Le spune fiilor: „Priviți, copiii mei, ce frumos este apusul de soare!”. Copiii îi răspund: „Vai, tată, două ore de mers pentru a vedea un screensaver?” Astăzi, copiii noștri pot suferi de un deficit de realitate, iar acest lucru are impact asupra învățării.
Studiile, de exemplu, subliniază faptul că multitasking-ul tehnologic duce la colapsul memoriei de lucru, la superficialitate în gândire și la dificultate în concentrare. Tot studiile susțin că acest lucru ne conduce să fim „îndrăgostiți de irelevant”.
Tabletă sau cărți?
Înlocuirea masivă a cărților este o eroare pe care mai târziu o vom regreta. Cu toate acestea, autoarea recunoaște în cartea sa că tableta motivează copiii. Îi motivează pentru că le place mai mult, dar acest lucru nu este un criteriu educațional. Copiilor le plac și dulciurile. Motivația pe care o asigură aceste dispozitive, este o motivație pentru divertisment, nu pentru studiu. Dovada acestui fapt este că această motivație externă nu conduce la performanțe academice îmbunătățite.
Timpul în care un copil navighează pe internet, este un timp în care nu mai reușește să facă multe lucruri care contribuie mult mai mult la dezvoltarea sa. În această etapă trebuie să experimenteze, să atingă, să simtă, să vadă realitatea, și mai ales să-și dezvolte virtuțile care îi permit mai apoi să utilizeze aceste mijloace minunate într-un mod responsabil. Toate la timpul lor”.
Traducere: Liviu Ursu