Partea I.
De la Unirea cu Roma până la Sinodul Provincial I (1872)
Articolul de față se dorește a fi o scurtă introducere, deloc atotcuprinzătore, prin care încerc să fac o incursiune în trecut pentru a înțelege de unde a plecat Biserica Greco-Catolică din Transilvania și unde a ajuns după mai bine de 300 de ani în ceea ce privește latura judiciară, legată de canone, norme bisericești și tribunale ecclesiastice. Materialul de față poate fi îmbogățit cu multe informații încă nestudiate și care așteaptă să fie scoase la lumină de către specialiști, mai ales din arhive și documente tipărite vechi. Această primă periadă pe care o prezint, scoate la iveală mai mult ceea ce se întămpla la Alba Iulia, apoi în eparhia de Blaj, rămânând neacoperite Eparhiile de Oradea (1777), iar mai târziu cele de Lugoj și Cluj-Gherla (1853).
Dincolo de limitele studiului, informațiile sunt culese personal și ținând cont că au caracter istoric, voi cita și proveniența acestora, dar am considerat că parte bună a acestui material poate fi bogația de informații, unele surprinzătoare chiar și pentru mine.
Un alt aspect interesant care se va putea observa de-alungul materialului, care are mai multe părți este faptul cum condițiile politice, perioadele istorice, aspirațiile umane, schimbările și evoluțiile sociale se întrepătrund cu viața religioasă a unui popor și o orientează spre o anumită direcție, cu unele „pierderi”, dar și cu mai multe câștiguri, atât pentru oameni ca și suflete, cât și pentru Biserică ca și „Instituție Divină” încredințată oamenilor vremelnici spre administrare, care încearcă să intuiască înainte de toate voința Divină, căci Biserica nu poate fi condusă ca și o firmă, concern, afacere de familie sau multinațională, ci ca pe un Bun care nu aparține celor care o cârmuiesc, pentru care trebuie să dea seamă înainte de toate de sufletele încredințate, care trebuiesc păstorite conform principiilor evanghelice, de multe ori fiind necesar sacrficiul celor care o administrează, în detrimentul unor comodități care pot părea absolut normale.
Aspectul juridico-canonic al Bisericii Greco-Catolice din Transilavania anilor 1700, va cunoaște schimbări atât de formă, cât și de conținut remarcabile și consistente. Tribunalele ca și instituții de soluționare a unor probleme religioase vor supraviețui ca și formă, dar vor cunoște modificări masive în ceea ce privește modul de funcționare și personalul acestora. Dispar divorțul și căsătoriile multiple, din practica religioasă a Bisericii și apare o nouă viziune asupra căsătoriei, și anume de indisolubilitate și unitate, care aduce cu sine o altă modalitate de rezolvare a problemelor matrimoniale.
Rolul foarte mare al protopopilor într-o anumită perioadă, ajunge cu timpul să cunoască modificări și reduceri ale sarcinilor, iar cu timpul vor dispărea cu totul din peisajul judiciar al tribunalelor ecclesiatice. Biserica Greco-Catolică din Transilvania pentru multă vreme majoritară, astăzi cuprinzând și alte teritorii, după 1918 devine o minoritate. Legislația bisericească în trecut și ea avea o sursă, mai târziu izvoare total diferite, însă toate acestea pot fi observate și descoperite parcurgând întreg materialul.
După unirea cu Roma de la 1700, referitor la aspectul judiciar al Bisericii Greco-Catolice din Transilvania și felul cum era organizat forul de judecată există următoarele informații:
De la unirea cu Roma și perioada imediat următoare după 1700:
- 1. ( Ex. Protopopii să nu facă despărțenii (separări sau divorțuri) în afara teritoriului eparhiei sau țării, doar atunci când va fi ținut Sinodul cel Mare, altfel protopopului îi va fi redusă demnitatea și pedepsit pecuniar[3] - Canonul 4, Sinodul Alba-Iulia 1700). În concluzie, protopopii puteau efectua despărțiri sau divorțuri pe teritoriul unde aveau jurisdicție.
- 2. (Ex. Cine va face o logodnă fără preot, aceia să nu fie cununați înainte să fie informat protopopul sau episcopul[4] - Canonul 20, Sinodul Alba-Iulia 1700). Conform relatărilor lui Petru Maior ar mai fi fost adăugată la sfărșitul sinodului și următoarea prevedere: „ protopopii să facă despărțenii cu știrea episcopului”[5].
Dat fiind faptul că vreau să vorbesc în principal despre Tribunalul matrimonial, dar și despre celelate foruri, voi analiza succint acest for protopopial existent la acea vreme.
Termenul de protopop şi instituţia protopopiatului[7] nu se regăsesc în canoanele vechi ale bisericii orientale[8], acestea fiind ulterioare Reformei. În chestiunea forului protopopesc înţeles ca instanţă de judecată în cauze matrimoniale, nu a existat nici un echivalent în bisericile ortodoxe din Moldova şi Ţara Românească,[9] forma fiind preluată după modelul calvin care, a încercat suprimarea episcopatului orânduit prin tradiţie apostolică, iar formele de organizare cât şi instanţele canonice le-a eliminat. Acest for protopopesc avea dreptul de a judeca atât procese matrimoniale cât şi procese penale, inclusiv cele ale preoţilor şi ale poporului.[10]
Evoluția în timp a Forului Protopopial
Forul sobornicesc protopopial poate judeca preoții care nu își fac datoria în parohie, în plus este atașat și decretul imperial nr. 4953/1833 și împărăteasca poruncă nr. 843/1815 care împiedica orice cauză de despărțire matrimonială, oferind o modalitate de procedură de urmat conform Conciliului Tridentin (1545-1563)[16].
a). Preoțimea din fiecare eparhie trebuie să meargă anual la Adunarea protopopială aflată sub conducerea protopopului în conformitate cu legislația Sinodului de la 1700[19].
b). Preoții care s-ar fi dedat la acte scandaloase de comportament moral neconforme statutului lor și nici după judecata scaunului protopopial nu s-ar îndrepta, să fie suspendați din oficiul preoțesc și pe timp mai îndelungat să fie ținuți la mitropolie sub canoane de penitență, făcând exerciții spirituale, iar de nu se vor îndrepta să fie șterși din rândul clerului conform Pravila can. 91, Sinod 1700, Sinod 1732[20].
Va Urma....
Pr. Alexandru Ploștinaru
[1] J. M. Moldovanu, Acte sinodali ale basericei romane de Alb’a Julia si Fagarasiu, Tomu II, Tipografia lui S. Flitshc, Blasiu 1872.
[2] Cf. Ibidem, p. 122.
[3] Cf. Ibidem, p. 120.
[4] Cf. Ibidem, p. 122.
[5] Ibidem, p. 123.
[6] Cf. Ibidem, p. 120.
[7] Cel care clarifică parţial, noţiunile de protopop şi protopopiat este Alexandru Grama, însă şi el face referinţă strict la situaţia transilvăneană a instituţiei protopopiatelor, fără a defini protopopul în Episcopia greco-catolică de Oradea, a cărui evoluţie a fost alta, Alexandru GRAMA, Instituţiunile calvinesci în biserica românescă din Ardelu, Blasiu, 1895, vezi capitolul D Forurile protopopesci p. 163 – 243.
[8] A. GRAMA identifică un echivalent al instituţiei protopopului: ... numai clericii aceia dela reşedinţa episcopescă, cari aveau oficii mai înalte, aşa numiţi άρχόντες sau boieri după Pravilă să formeze tribunalulu de judecată alu episcopului; p. 187.
[9] Cf. Ibidem, p. 191-192.
[10] Cf. Ibidem, p. 195.
[11] Cf. W. A. BLEIZIFFER, Disciplina dei Sacramenti e Culto Divino, Aeternitas, Alba-Iulia, 2002, p. 26.
[12] Cf. J. M. MOLDOVANU, Op, Cit., pp. 112-113.
[13] Cf. W. A. BLEIZIFFER, Op, Cit., p. 30.
[14] Cf. J. M. MOLDOVANU, Op, Cit., pp. 70-71.
[15] Cf. Ibidem, p. 64.
[16] Cf. Ibidem, pp. 67-68.
[17] Concilium Provincialem Primum Provinciae Ecclesiae Greco-Catholicae Alba-iuliensis et Fogarasiensis celebratum anno 1872, Blasiu 1882, p. 197.
[18] Cf. Concilium Provincialem Primum, Op, Cit., pp. 223-264.
[19] Cf. J. M. MOLDOVANU, Op, Cit., p. 50.
[20] Cf. Ibidem, pp. 50-51.