Săptămâna trecută, Curtea Constituțională a României (CCR) a publicat Decizia-580 motivată și redactată, prin care se certifică faptul că inițiativa cetățenească de protejare a familiei naturale prin Constituție este conform legii. Este semnalul necesar pentru ca Parlamentul să declanșeze procedura de aprobare și organizare a referendumului menit să definească clar în Constituția României „căsătoria” ca uniune dintre un bărbat și o femeie.
Publicarea deciziei vine după o campanie online susținută și un comunicat al Coaliției pentru Familie care amintea că, de 80 de zile, trei milioane de români așteaptă organizarea unui referendum pentru definirea clară a căsătoriei, ceea ce nu se întâmplă, deoarece Curtea constituțională a României nu a trimis în mod oficial Parlamentului decizia respectivă, cu toate că ea fusese comunicată public încă din 20 iulie, iar termenul de trimitere a ei în scris la Parlament ar fi fost de 30 de zile.
Această decizie și felul în care a fost redactată este foarte important, deoarece arată felul în care CCR va trata și un alt caz legat de aceeași problematică, anume pretenția homosexualilor Coman și Hamilton că nerecunoașterea de către statul român a „căsătoriei” lor efectuate în străinate le-ar încălca dreptul la viața de familie și la viața privată.
Iată cele mai importante extrase din Decizia CCR referitoare la inițiativa cetățenească a Coaliției pentru Familie:
40. Analizand, in continuare, conformitatea modificarii propuse cu prevederile alin. (2) al art. 152 din Legea fundamentala, referitoare la interdictia suprimarii vreunui drept sau libertate fundamentala sau a garantiilor acestora, Curtea constata, mai intai, ca textul propus a fi modificat are ca denumire marginala Familia, iar, in continut, stabileste o serie de principii si garantii in privinta casatoriei. Avand in vedere continutul reglementarii, Curtea retine ca art. 48 din Constitutie consacra si protejeaza dreptul la casatorie, si relatiile de familie rezultand din casatorie, distinct de dreptul la viata familiala/ respectarea si ocrotirea vietii familiale, cu un continut juridic mult mai larg, consacrat si ocrotit de art. 26 din Constitutie, potrivit caruia ‘(1) Autoritatile publice respecta si ocrotesc viata intima, familiala si privata. (2) Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri.’ Notiunea de viata de familie este complexa, cuprinzand inclusiv raporturile de familie de fapt, distinct de relatiile de familie rezultand din casatorie, a caror importanta a indrituit legiuitorul constituant sa evidentieze distinct, in art. 48, protectia relatiilor de familie rezultand din casatorie si din legatura intre parinti si copii.
41. Intrucat propunerea de revizuire a Constitutiei vizeaza doar casatoria si relatiile de familie ce rezulta din casatorie, iar nu viata de familie in sensul art. 26 din Constitutie, Curtea urmeaza sa stabileasca numai daca prin modificarea propusa de initiatorii revizuirii Constitutiei se suprima dreptul la casatorie, ori o garantie a acestuia.
42. Potrivit Dictionarului Explicativ al Limbii Romane, prin notiunea ‘a suprima’ se intelege ‘a face sa dispara, a inlatura, a elimina, a anula’. Examinand redactarea art. 48 alin. (1) din Constitutie, propusa de initiatorii revizuirii, Curtea constata ca aceasta nu este de natura sa faca sa dispara sau sa inlature, elimine ori anuleze institutia casatoriei. De asemenea, toate garantiile dreptului la casatorie, astfel cum sunt consacrate in textul constitutional de referinta, raman neschimbate. Prin inlocuirea sintagmei ‘intre soti’ cu sintagma ‘intre un barbat si o femeie’, se realizeaza doar o precizare in privinta exercitarii dreptului fundamental la casatorie, in sensul stabilirii exprese a faptului ca aceasta se incheie intre parteneri de sex biologic diferit, acesta fiind, de altfel, chiar semnificatia originara a textului. In anul 1991, cand Constitutia a fost adoptata, casatoria era privita in Romania in acceptiunea sa traditionala, de uniune intre un barbat si o femeie. Aceasta idee este sustinuta de evolutia ulterioara a legislatiei in materia dreptului familiei din Romania, precum si de interpretarea sistematica a normelor constitutionale de referinta. Astfel, art. 48 din Constitutie defineste institutia casatoriei in corelatie cu protectia copiilor, deopotriva ‘din afara casatoriei’ si ‘din casatorie’. Este evidenta, deci, componenta biologica ce a fundamentat conceptia legiuitorului constituant in privinta casatoriei, fiind fara indoiala ca aceasta a fost privita ca uniunea dintre un barbat si o femeie, cata vreme numai dintr-o astfel de uniune, indiferent daca este in casatorie sau in afara ei, se pot naste copii.
43. Astfel fiind, Curtea constata ca initiativa de revizuire a Constitutiei este constitutionala in raport de prevederile art. 152 alin. (2) din Constitutie, intrucat nu suprima dreptul la casatorie ori garantii ale acestuia.