Pr. Vasile Man, Postulatorul cauzei de beatificare pentru episcopii greco-catolici morți în timpul regimului comunist, a oferit un scurt interviu pentru e-communio.ro. Interviul a fost acordat corespondentului nostru de la Roma, Andrei Hrișman.
A.H. Ce este procesul de recunoaștere a martiriului episcopilor greco-catolici morți în timpul prigoanei comuniste?
Pr. V.M. Întrebarea este complexă și ar putea face obiectul unei ample prelegeri; pe scurt, procesul canonic de recunoaștere a martiriului episcopilor greco-catolici este acțiunea prin care Biserica, prin autoritatea primită de la Cristos, confirmă jertfa vieții pentru credință și fidelitate față de Sfântul Părinte Papa a acestor Servitori a lui Dumnezeu și prin ridicarea la cinstea altarelor îi propune ca modele actuale de trăire creștină pentru credincioșii din România.
A.H. Vă rog să faceți un scurt istoric al cauzei de recunoaștere a martiriului lor.
Pr. V.M. „Drumul Crucii” trăit de Servitorii lui Dumnezeu, Episcopii: Valeriu Traian FRENȚIU, Iuliu HOSSU, Alexandru RUSU, Ioan BĂLAN, Ioan SUCIU, Vasile AFTENIE și Tit Liviu CHINEZU a trecut prin mai multe faze care, în timpul procesului canonic, trebuie evidențiate și documentate corespunzător. Recunoașterea de către Biserică a vieții de sfințenie, respectiv a martiriului, presupune două etape: una locală (eparhială) și alta romană.
Procesul canonic eparhial de recunoaștere a martiriului episcopilor greco-catolici morți pentru credință în timpul prigoanei comuniste a început oficial la 16 ianuarie 1999 la Blaj și a durat până la 10 martie 2009. Etapa a constat din culegerea de informații cât mai complete (mărturii verbale și documente culese din arhive) privitor la viața, activitatea și martirajul celor șapte episcopi greco-catolici morți în timpul prigoanei comuniste.
A urmat etapa romană când documentele au fost transferate la Congregația Cauzelor Sfinților pentru a fi studiate și sintetizate în vederea evaluării lor. Astfel, la 07 noiembrie 2009 a avut loc deschiderea oficială a cauzei în faza romană, la 18 februarie 2011 Congregația Cauzelor Sfinților a emis Decretul de recunoaștere a validității juridice a procesului eparhial, iar la 27 mai 2011 a fost numit Relatorul pe cauză în persoana Pr. Zdzislaw Kijas, O.F.M. Conv.
A.H. Care este rolul dvs. ca Postulator?
Pr. V.M. În faza romană, misiunea Postulatorului este de a sintetiza documentele și mărturiile culese pe durata procesului eparhial în vederea redactării lucrării Positio care trebuie să cuprindă tot ceea ce este necesar pentru argumentarea martiriului.
Volumul Positio, realizat sub îndrumarea directă a Relatorului desemnat de Congregația Cauzelor Sfinților conţine în principal următoarele:
a) o Introducere generală care cuprinde încadrarea Servitorilor lui Dumnezeu în contextul istoric în care au trăit și importanța martiriului lor pentru Biserică și societate;
b) o Biografie documentată a fiecărui Servitor al lui Dumnezeu;
c) Descrierea martiriului, partea cea mai importantă din Positio, care trebuie să fie efectuată din 3 puncte de vedere complementare:
- martiriul material: prezentarea precisă a succesiunii cronologice a fazelor martiriului până la moartea survenită in odium fidei (din ură față de credință);
- martiriul formal ex parte persecutoris: descrierea situației și a contextului istoric punând în evidență odium fidei din partea persecutorului;
- martiriul formal ex parte Servi Dei: specificarea atitudinii Servitorului lui Dumnezeu față de persecutor în fazele precedente martiriului și mai ales în momentul morții, subliniind acceptarea voită a suferințelor și a morții pentru credința în Cristos.
Toate aceste trei aspecte din tratarea martiriului trebuie sa fie bine documentate și să facă referință atât la documentele culese din arhive, cât și la depozițiile martorilor din cadrul procesului eparhial.
d) Summarium Testium: sunt declarațiile martorilor din timpul procesului eparhial și prezentate după o schemă dată de către Congregația Cauzelor Sfinților, adică prevăzute cu apostile pe margine pentru a fi identificate și urmărite mai ușor.
e) Summarium Documentorum: sunt principalele documente culese din diferite arhive referitoare la biografia și activitatea Servilor lui Dumnezeu, dar mai ales la martiriul acestora.
f) Relatarea Comisiei Istorice și votul Cenzorilor Teologi, urmată de un Tabel de nume și locuri, un Cuprins general și în final anexele cu fotografii.
A.H. Care este stadiul actual al procesului de beatificare?
Pr. V.M. Actualmente, Postulatura cauzei de recunoaștere a martiriului episcopilor greco-catolici lucrează la redactarea lucrării Positio, o activitate complexă ce presupune însușirea prealabilă a tuturor elementelor necesare demonstrării martiriului prin parcurgerea întregului pachet documentar, sintetizat apoi și prezentat cu rigoarea științifică cerută de Congregația Cauzelor Sfinților. Documentarea martiriului celor șapte Servitori a lui Dumnezeu episcopi greco-catolici presupune evidențierea atât a etapelor comune de suferință prin care au trecut împreună, acționând ca un unic “cor episcopal” în fața persecutorului, cât și a momentelor particulare de mărturie și rezistență în credință a fiecăruia dintre ei după ce au fost izolați unii de alții și mai ales în momentul morții.
A.H. Care este mesajul pe care episcopii greco-catolici presupuși martiri îl transmit creștinilor de astăzi?
Pr. V.M. Într-o lume marcată de relativism, așa cum este societatea actuală, moștenirea lăsată de episcopii greco-catolici care au suferit prigoana comunistă este în principal una de fidelitate și coerență în trăirea propriei credințe, de acceptare în orice moment a voinței lui Dumnezeu, chiar dacă aceasta înseamnă uneori privațiunea de libertate pentru Cristos și chiar moartea. Este emblematic în acest sens moto-ul card. Iuliu HOSSU: “Credința noastră este viața noastră”, care pune semnul de identitate între credință și viață ca fiind două aspecte ale unei trăiri unice ce nu poate fi divizată.
A.H. Care este rolul credincioșilor în cadrul unui proces de beatificare?
Pr. V.M. Recunoașterea de către Biserică a vieții de sfințenie sau a martirajului unei persoane este o acțiune care implică întreaga comunitate eclezială, de la simplu credincios pană la Sfântul Părinte Papa, desigur fiecare respectând sfera propriei competențe. Dacă proclamarea unui „fericit” în urma unui proces de beatificare, sau a unui „sfânt” în urma unui proces de canonizare se face printr-un decret al Sfântului Părinte, credincioșii, prin rugăciunile lor participă în mod activ pe durata desfășurării procesului canonic implorând de la Dumnezeu acest dar de a avea persoane din sânul comunității locale ridicate la cinstea altarelor și propuse astfel ca modele autentice de trăire creștină.
A.H. Părinte Man, în numele redacției e-communio.ro și a cititorilor noștri vă mulțumim pentru interviul acordat și pentru tot efortul depus în folosul cauzei de beatificare. Dumnezeu să vă ajute.
La link-urile de mai jos puteți găsi materiale ce promovează cauza de beatificare.