(Duminica Invitaţilor la nuntă)
Trăim timpuri ale Îndurării! Evanghelia de astăzi ne aduce aminte acest lucru vorbindu-ne de o sală a nunţii unde sunt aduşi de către slugile Împăratului, cei buni, împreună cu cei răi. Acest lucru ne ajută să realizăm că ne aflăm în Împărăția Cerurilor, în Biserică, nu prin meritele noastre, ci fiindcă în Isus Cristos, am fost inviţati în mod cu totul gratuit. Spunea Sfânta Tereza de Lisieux: “Tout est grace”, “Totul este dar”.
Noi cei aflaţi între Înălţarea lui Isus la cer şi a doua Venire, avem timp să ne schimbăm şi haina şi viaţa. La fel ca fecioarele înţelepte sau nebune ce aşteaptă Mirele sau ca şi invitaţii din Evanghelia de astăzi. Între aceştia din urmă, unul ne poate în schimb ridica semne de întrebare: cel fără haina de nuntă. Am putea, aparent legitim, să întrebăm: din moment ce a fost adus la nuntă de pe stradă, cum i se poate pretinde să aibă haină de nuntă? Dacă însă ne uităm cu atenție la textul Scripturii şi la sensul mântuirii în general, putem vedea cu ușurinţă că alegerea, chemarea este gratuită, însă schimbarea sau adeziunea la noua realitate a Împărăţiei și a Banchetului ţine de noi. În Israel tradiţia cerea celui ce invită la nuntă, să ofere şi o haină specială celor chemaţi. Deci dacă cel scos afară nu o avea, foarte probabil nu a voit să o îmbrace sau nu a avut grijă de ea. În mod simbolic regăsim acest lucru în realitatea Bisericii: Isus ne cheamă, ne primeşte şi ne oferă o haină nouă. În momentul Botezului, pruncul primeşte o haină nouă, albă, ce simbolizează veştmântul nou şi curat al unei noi vieţi pe care Mântuitorul ne-o oferă tuturor. Cântăm cu toţii: “Câţi în Cristos v-aţi botezat, în Cristos v-aţi şi îmbrăcat”. Însă păstrarea hainei de nuntă ţine de viaţa fiecăruia dintre noi: putem să o păstrăm curată sau putem să o batjocorim, schimbându-o cu una din nenumăratele haine și identităţi pe care lumea în care trăim ni le oferă. De aceea, dacă în momentul în care Mirele va închide uşile acestei lumi vom fi găsiţi fără haina primită la botez, nu va fi decât vina noastră.
Sfântul Părinte Papa Francisc va inaugura în decembrie 2015 un an dedicat în toată Biserica Catolică misterului Îndurării. Să fructificăm acest timp de har în care încă ne putem curăţa haina primită la Botez prin Taina iertării păcatelor, lepădând veşmintele acestei lumi. Cei doi Sfinţi Patroni ai acestui An vor fi doi dintre faimoşii confesori şi admininistratori ai Îndurării Divine: Sfântul Padre Pio şi Sfântul Leopold Mandic. La fel ca ei, orice preot a primit puterea de a curăţa viaţa noastră de păcăte. Mergând în faţa lor, restaurăm în suflete noastre haina albă primită de la Cristos. Să mergem aşadar cu încredere la această Croitorie a Cerului!
PS Claudiu
Episcopul Curiei
Evanghelia după Matei 22,1-14.
Zis-a lor Isus: Împărăţia cerurilor asemănatu-s-a omului împărat care a făcut nuntă fiului său. Şi a trimis pe slugile sale ca să cheme pe cei poftiţi la nuntă, dar ei n-au voit să vină. Iarăşi a trimis alte slugi, zicând: Spuneţi celor chemaţi: Iată, am pregătit ospăţul meu; juncii mei şi cele îngrăşate s-au junghiat şi toate sunt gata. Veniţi la nuntă. Dar ei, fără să ţină seama, s-au dus: unul la ţarina sa, altul la neguţătoria lui; Iar ceilalţi, punând mâna pe slugile lui, le-au batjocorit şi le-au ucis. Şi auzind împăratul de acestea, s-a umplut de mânie, şi trimiţând oştile sale, a nimicit pe ucigaşii aceia şi cetăţii lor i-au dat foc. Apoi a zis către slugile sale: Nunta este gata, dar cei poftiţi n-au fost vrednici. Mergeţi deci la răspântiile drumurilor şi pe câţi veţi găsi, chemaţi-i la nuntă. Şi ieşind slugile acelea la drumuri, au adunat pe toţi câţi i-au găsit, şi răi şi buni, şi s-a umplut casa nunţii cu oaspeţi. Iar intrând împăratul ca să privească pe oaspeţi, a văzut acolo un om care nu era îmbrăcat în haină de nuntă si i-a zis: Prietene, cum ai intrat aici fără haină de nuntă? El însă a tăcut. Atunci împăratul a zis slugilor: Legaţi-l de picioare şi de mâini şi aruncaţi-l în întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor. Căci mulţi sunt chemaţi, dar puţini aleşi.