Scrie-ne un mesaj!

Dacă doriți să ne contactați pentru a ne întreba ceva sau a ne sugera ceva, sau pur și simplu pentru a ne saluta, vă rugăm să folosiți formulatul alăturat. Vom încerca să vă răspundem cât mai repede cu putință.

Echipa e-communio.ro


7 - = 2
* Toate câmpurile marcate sunt obligatorii
Ultimele știri
e-communio.ro logo

Oportunități europene în școala catolică românească

 
Oportunități europene în școala catolică românească
  • 09 Feb 2015
  • 3654

Comitetul European al Educației Catolice cu sediul la Bruxelles (CEEC), în cadrul căruia Secretariatul Național al Educației Catolice din România (SNEC-România) este membru activ de peste două decenii, a inaugurat în mediul online noul site CEEC www.ceec.be. În discuțiile purtate la Adunările Generale CEEC, mulți dintre responsabilii învățământului catolic european au insistat asupra dorinței exprimate de numeroase dintre școlile de profil/confesionale de a găsi parteneri pentru schimburi sau proiecte europene.

În acest sens, fac un apel către directorii instituțiilor catolice și îi îndemn pe colegii mei –  educatori, învățători, profesori – să profite de oportunitățile de cooperare în educație oferite de Comisia Europeană prin intermediul acestui prestigios organism (CEEC). Pentru a se înscrie și a-și anunța disponibilitatea de a iniția un parteneriat, instituțiile doritoare sunt rugate să completeze formularul „PARTENERIATE” de pe site-ul www.ceec.be, disponibil sub fila „PROIECTE”, iar apoi să viziteze pagina „TÂRGUL DE PROIECTE”, pentru ca fiecare să poată găsi un răspuns la cererea sau propunerea făcută. În felul acesta, fiecare școală va avea posibilitatea de a-și contacta direct posibilii parteneri și, implicit, de a anunța secretariatul CEEC, pentru ca acesta să poată actualiza pagina „PROIECTE”, afișând parteneriatele școlare nou alcătuite.

Proiectele introduse în cadrul programului Erasmus+ sunt deschise oricărui tip de învățământ (privat, confesional sau non-confesional). Bineînțeles că există posibilitatea dezvoltării de proiecte exclusiv între școli catolice, dar foarte probabil acestea nu vor primi nicio finanțare din partea Comisiei Europene. Este așadar puternic încurajată cooperarea între instituțiile de învățământ cu profil confesional și cele cu profil laic, fără a exista niciun fel de interdicție.

La modul concret, domnul Guy Selderslagh, secretar general al CEEC, și doamna Myriam Badart, director administrativ, ne indică modul în care se va desfășura acest proces:

  1. o școală aflată în căutare de parteneri completează formularul „PARTENERIATE” pe site-ul CEEC www.ceec.be;
  2.  acest formular este trimis automat la secretariatul CEEC de la Bruxelles;
  3. Secretariatul CEEC trimite o confirmare de primire și invită respectiva școală să viziteze pagina „TÂRGUL DE PROIECTE” de pe site;
  4. pe pagina „TÂRGUL DE PROIECTE” sunt postate informații despre proiect și despre școala implicată;
  5. fiecare școală poate vizita această pagină web și își poate contacta direct potențialul partener/potențialii parteneri;
  6. școala informează apoi secretariatul CEEC dacă a fost lansat un proiect și care este/sunt partenerul implicat/partenerii implicați.

Accesând site-ul www.ceec.be, veți putea găsi informații utile cu privire la Știri, rubrică în cadrul căreia sunt menționate activități recente ale țărilor membre CEEC sau evenimente aflate în pregătirea organismelor europene, sub formă de link-uri către unul sau mai multe site-uri de informare europeană generală, dar, mai ales, Documente, care oferă acces la diverse informații și texte produse de către CEEC.

Un eveniment extrem de relevant prezentat detaliat pe site-ul citat este Congresul CCEE-­CEEC cu privire la școala catolică, desfășurat la Sarajevo, în Bosnia-Herțegovina, în intervalul 15-18 mai 2014. Activitatea a reunit 70 de responsabili cu învățământul catolic la nivel național din țările Europei, episcopi, profesori de religie. S-a creat un context propice pentru discuții/reflecții pe larg cu privire la profilul spiritual al educatorului catolic. Din partea SNEC-România, am avut onoarea de a participa împreună cu Sr. Giovanna Muha, profesoară la Timișoara, și cu părintele Ioan Riba din București.

Dintre cele mai relevante comunicări ale conferinței în contextul nevoilor prezente ale educației confesionale din România, merită menționate La   formation   chrétienne   et   l'accompagnement   spirituel   des   enseignants catholiques  dans  l'école de Mgr.  Eric  Aumonier, președintele secției Școală al  Comisiei CCEE, și comunicarea pr. dr. François Moog de la Institutul  Catolic  din  Paris, Enjeux et défis de la  formation  des  enseignants: former  des  acteurs  de  la  mission  éducative  au  nom  de  l’ Evangile, precum și materialul L’avenir  de  la  formation  chrétienne  et  de  l’accompagnement  spirituel des  enseignants  catholiques  dans  nos  écoles, de Etienne  Verhack, secretar al secțiunii  Școală al  comisiei  Cateheză,  Școală, Universitate din cadrul CCEE.

În încheierea lucrărilor Congresului CCEE-­CEEC, s-a elaborat comunicatul de presă Jésus: Fondement de l’école catholique, important pentru sublinierea unor idei importante legate de misiunea și esența școlii catolice în lumea contemporană. „Învățământul catolic stă în centrul acțiunii educative și misionare a Bisericii. Serviciile sale de recrutare și formare sunt așadar, acum mai mult ca niciodată, o provocare pentru viitorul noilor generații și al Bisericii. Chiar și îndrumarea spirituală pe care o oferă devine o necesitate într-o Europă aflată într-o atât de rapidă schimbare.” Comunicatul atrage atenția asupra unui aspect extrem de sensibil al profesiei de educator catolic: așa-numita „provocare a anonimatului”. Educatorul catolic care predă într-o școală cu profil non-confesional poate adesea resimți o anumită neîncredere din partea celorlalți față de apartenența sa religioasă și față de valorile de la care se revendică. Cu toate acestea, datoria morală a profesorului catolic îl împiedică pe acesta să se rezume la a fi un simplu transmițător de concepte și noțiuni; el nu poate abdica de la vocația sa misionară, aceea de a forma conștiințe și de a educa în adevăratul sens al cuvântului, nu doar de a instrui.

Este important de reținut ideea transmisă în mesajul transmis de cardinalul Zenon Grocholeswski: confruntați cu ceea ce înaltul prelat denumește „urgența educațională”, și anume întreaga panoplie de dificultăți ce caracterizează drumul formativ, formatorii sunt chemați să manifeste generozitate, abnegare și o reevaluare a propriei misiuni educative. Astfel, aspectele cele mai importante asupra cărora insistă Cardinalul sunt următoarele: conștiința vocației ce stă la baza identității educatorului creștin, o formare creștină și spirituală care să aibă drept fundament integralitatea persoanei umane, precum și relația dintre formarea creștină a profesorilor și evanghelizarea elevilor/studenților. Astfel, prezența profesorilor creștini în școli întărește misiunea de evanghelizarea a Bisericii în afara sferei sale directe de influență, așadar acolo unde este nevoia de educație creștină se resimte cel mai acut: „Să proclami azi vestea cea bună care este Însuși Isus Cristos înseamnă totodată să însoțești istoria personală, dezvoltarea și vocația spirituală a fiecărei persoane în parte.”

În concluzie, ceea ce nu ne este permis să uităm este că însuși statutul de profesori catolici ne obligă să milităm pentru o Europă creștină, civilizată si prosperă. Să nu rămânem cu brațele încrucișate și să ne plângem fără a întreprinde nimic, ci să contribuim prin activitatea, comportamentul și reacțiile noastre prompte la înlăturarea dezordinii morale în rândul tinerilor și să le conturăm acestora liniile unui ideal. Să nu ne fie teamă să aducem în prim-planul sensibilității tinerilor concepte precum ideal, ambiție, voință, vis, certitudine. Îi chem la verticalitate pe educatorii catolici, oameni de bună-credință, capabili să riposteze în fața unor forțe contrare convingerilor lor, să ia atitudine împotriva marxismului cultural care se insinuează tot mai pregnant în instituțiile de învățământ din întreaga lume. Slăbirea sistemului național de educație, trecerea în umbră și alterarea valorilor umane, precum și mediatizarea nonvalorilor ca modele de viață pentru toate segmentele de vârstă, cultivarea disprețului față de valorile religioase și culturale reprezintă un grav pericol pentru o societate civilizată, bazată pe valorile democrației și pe tradiția iudeo-creștină.

Să-i conștientizăm pe elevi și pe studenți asupra sacrificiilor inimaginabile făcute în istoria recentă în numele libertății (inclusiv cea religioasă) și asupra fragilității victoriilor morale înregistrate după decembrie 1989. Drumul Adevărului trebuie pregătit în primul rând prin educație, iar inculcarea respectului pentru valorile europene ale democrației și pluralismului sunt în mare măsură responsabilitatea educatorilor, indiferent de profilul instituției de învățământ în care aceștia își desfășoară activitatea. Într-un cuvânt, educatorii catolici nu trebuie să uite nicio clipă că, indiferent de contextul în care își exersează vocația, ei au obligația de a fi – înainte de toate – mesageri ai lui Cristos, purtători de Cristos, adică niște Cristofori.

Prof. dr. Miorița Baciu Got