Adunarea extraordinară a Sinodului Episcopilor a fost convocată nu pentru a discuta idei frumoase, ci pentru a coopera la planul de iubire al lui Dumnezeu pentru familie și umanitate: a spus Papa Francisc la Sfânta Liturghie solemnă celebrată duminică în bazilica Sfântul Petru, prin care a deschis lucrările sinodale, în desfășurare la Roma până la 19 octombrie, pe tema ”Provocările pastorale cu privire la familie în contextul evanghelizării”.
La Sfânta Liturghie și la adunarea extraordinară a Sinodului Episcopilor participă, alături de numeroși Părinți Sinodali, președintele Conferinței Episcopilor din România, IPS Ioan Robu, arhiepiscop și mitropolit de București, împreună cu PS Mihai Frățilă, al eparhiei de București, ca reprezentant al cardinalului Lucian Mureșan, arhiepiscop major al Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică.
La predica Sfintei Liturghii de duminică Papa Francisc, la care s-a proclamat evanghelia despre viticultorii ucigași (Matei 21, 33-43), a atras atenția cu privire la ”pofta de bani și de putere”. La ”Rugăciunea credincioșilor”, adunarea liturgică s-a rugat pentru familii, pentru popoarele afectate de război și pentru toți cei ”răniți de scandal”. De adăugat că duminică, de la contul Papei pe Twitter, @Pontifex, a fost trimis un nou mesaj în care citim: ”În timp ce începem Sinodul despre familie, să-l rugăm pe Domnul să ne arate calea de urmat”.
”Să lucreze pentru via Domnului”, pentru ”visul lui Dumnezeu, care este poporul său”: la aceasta este chemată adunarea Sinodului Episcopilor, a spus Papa la predica Sfintei Liturghii, subliniind că a cultiva acest vis înseamnă „multă grijă, iubire răbdătoare și credincioasă”.
• ”Adunările sinodale nu folosesc pentru a discuta idei frumoase și originale sau pentru a vedea cine este mai inteligent. Folosesc pentru a cultiva și păstra mia bine via Domnului, pentru a coopera la visul său, la planul său de iubire în privința poporului său. În acest caz, Domnul ne cere să avem grijă de familie, care încă de la începuturi este parte integrantă din planul său de iubire față de umanitate”.
Prin parabola despre viticultorii ucigași, a remarcat Pontiful, ”Isus se adresează ”arhiereilor și mai marilor poporului, altfel spus, celor «înțelepți», clasei conducătoare. Dumnezeu le-a încredințat lor «visul» său, adică poporul său, ca să-l cultive, să aibă grijă, să-l păzească de animale sălbatice. Aceasta este îndatorirea mai marilor poporului: să cultive vie cu libertate, creativitate și laboriozitate. Isus spune, însă, că viticultorii aceia au luat în stăpânire via. Din cauza lăcomiei și mândriei lor, vor să facă din ea ceea ce vor, și în acest fel îi iau lui Dumnezeu posibilitatea de a-și împlini visul său în privința poporului pe care și l-a ales”.
Există, însă, și viticultori care ”nu-și îndeplinesc munca și se gândesc la interesul lor”, astfel că via produce ”struguri sălbatici” (cf Isaia 5,2), în loc de dreptate și judecată dreaptă. Aceștia se lasă conduși de ”pofta de bani și de putere. Și pentru a-și satisface pofta, păstorii cei răi pun pe umerii oamenilor poveri insuportabile pe care ei nu le mișcă nici cu un deget (cf Matei 23,4)”. Ispita de a lua în stăpânire via lui Dumnezeu nu lipsește niciodată în istoria omenirii.
• ”Noi suntem cu toții păcătoși și poate exista și pentru noi ispita de a lua în stăpânire via, din cauza lăcomiei care nu lipsește niciodată în noi, ființele umane. Visul lui Dumnezeu se lovește întotdeauna de ipocrizia unor slujitori ai săi. Noi putem să frustrăm visul lui Dumnezeu dacă nu ne lăsăm călăuziți de Duhul Sfânt. Duhul ne dă înțelepciunea care merge dincolo de știință, pentru a lucra generos cu adevărată libertate și creativitate smerită”.
• ”Frați sinodali, pentru a cultiva și îngriji bine via, e necesar ca inimile și mințile noastre să fie păstrate în Isus Cristos de «pacea lui Dumnezeu care depășește orice înțelepciune», cum spune Sfântul Paul (Filipeni 4,7). În acest fel, gândurile noastre și planurile noastre vor fi conforme cu visul lui Dumnezeu: acela de a-și forma un popor sfânt care să-i aparțină și să aducă roadele Împărăției lui Dumnezeu (cf Matei 21,43)”.
Sursa:ro.radiovaticana.va