Două secții, doctrinară și disciplinară, fiecare cu respectivul secretar. Sunt principalele modificări aduse de papa Francisc, prin documentul ”Fidem servare”, în organizarea Congregației pentru Doctrina Credinței. Pontiful separă, astfel, secția doctrinară de secția disciplinară, aflate în subordinea unui departament dintre cele mai importante ale Curiei Romane.
Papa Francisc a modificat structura internă a Congregației pentru Doctrina Credinței. Prin documentul motu proprio ”Fidem servare”, papa a înființat două secții separate, una doctrinară și una disciplinară, atribuind fiecărei secții câte un secretar. În prezent, prefectul acestei Congregații are un secretar general, iar după reorganizarea departamentului, va avea doi secretari. Scopul reformei este acela de a acorda justa importanță secției doctrinare și rolului acesteia în promovarea credinței, fără a face să înceteze activitatea disciplinară, după decenii în care multă activitate și multe resurse umane au fost folosite în cercetarea cazurilor de abuz. În acest fel, având un secretar propriu, fiecare secție va avea o forță și o autonomie mai mare.
Păstrarea credinței
”Fidem servare”, a păstra credința, este numele documentului motu proprio pentru că, afirmă papa Francisc, aceasta ”este îndatorirea principală, precum și criteriul ultim de urmat în viața Bisericii. Congregația pentru Doctrina Credinței își asumă această importantă activitate, însumând atât competențele doctrinare cât și cele disciplinare” așa cum le-a fost atribuite de pontifii romani, în special de Paul al VI-lea și de Ioan Paul al II-lea. Luând în considerare experiența acumulată în decursul anilor de această Congregație în diversele domenii de activitate, papa Francisc, pentru a-i da o organizare mai adecvată în îndeplinirea funcțiilor proprii, stabilește ca acest departament să cuprindă două secții, una doctrinară și una disciplinară, urmând ca fiecare să fie coordonată de un secretar care îl ajută pe prefect în domeniul specific al propriei competențe, în colaborare cu sub-secretarul și respectivii șefi de oficiu”.
Secția doctrinară
Secția doctrinară ”se ocupă de materiile care au legătură cu promovarea și tutelarea doctrinei credinței și a moralei. În același timp, aceasta favorizează timp studiile menite să ducă la creșterea înțelegerii și transmiterii credinței în serviciul evanghelizării, pentru ca lumina credinței să fie criteriu pentru a înțelege semnificația existenței, mai ales în fața întrebărilor puse de progresul științelor și de dezvoltarea societății”. De asemenea, analizează documentele care trebuie să fie publicate de celelalte departamente, precum și scrierile și opiniile ”care par a fi problematice pentru dreapta credință, favorizând dialogul cu autorii lor și propunând remediile potrivire de adus”. Acestei secții îi este încredințată îndatorirea de a studia chestiunile referitoare la Ordinariatele personale ale foștilor anglicani și gestiunea Oficiului Matrimonial, care privește așa-numitul ”privilegium fidei” și examinează dezlegarea căsătoriilor încheiate între nebotezați sau între botezați și nebotezați.
Secția disciplinară
Secția disciplinară se ocupă de delictele rezervate Congregației și tratate prin ”Tribunalul Apostolic Suprem” aici înființat. Secția are ”îndatorirea de a predispune și a elabora procedurile prevăzute de normele canonice astfel încât Congregația, în diversele sale instanțe (prefect, secretar, promotorul de justiție, congresul, sesiunea ordinară, colegiul pentru examinarea recursului în materie de delicta graviora), să poată promova o dreaptă administrație a justiției”. În acest scop, secția disciplinară ”promovează oportunele inițiative de formare” oferite episcopilor și operatorilor din domeniul dreptului ”pentru a favoriza o dreaptă înțelegere și aplicare a normelor canonice relative la propriul domeniu de competență”.