Scrie-ne un mesaj!

Dacă doriți să ne contactați pentru a ne întreba ceva sau a ne sugera ceva, sau pur și simplu pentru a ne saluta, vă rugăm să folosiți formulatul alăturat. Vom încerca să vă răspundem cât mai repede cu putință.

Echipa e-communio.ro


8 - = 5
* Toate câmpurile marcate sunt obligatorii
Ultimele știri
e-communio.ro logo

Nașterea lui Isus, eveniment universal: Papa, la audiența generală

 
Nașterea lui Isus, eveniment universal: Papa, la audiența generală
  • 22 Dec 2021
  • 1392

"Astăzi, cu câteva zile înainte de Crăciun, aș dori să amintesc împreună cu voi evenimentul de care istoria nu poate să facă abstracție: nașterea lui Isus". Astfel a început papa Francisc cateheza audienței generale de miercuri, 22 decembrie, desfășurată în Aula Paul al VI-lea din Vatican, evidențiind că "nașterea lui Isus este un eveniment universal care îi privește pe toți oamenii".


"Pentru a se conforma decretului împăratului Caesar Augustus care le ordona să fie înregistrați la oficiul de înregistrare din locul lor de origine, Iosif și Maria au mers de la Nazaret la Betleem. De îndată ce ajung, caută imediat un loc unde să se cazeze, pentru că nașterea era iminentă; dar, din păcate, nu găsesc niciunul, așa că Maria este nevoită să nască într-un grajd (cf. Lc 2,1-7)" – a explicat pontiful și, îndemnându-ne să reflectăm asupra acestui fapt, a spus:

"Să ne gândim: Creatorului universului nu i s-a îngăduit un loc unde să se nască! Poate că a fost o anticipare a ceea ce spune evanghelistul Ioan: "A venit printre ai Săi și ai Săi nu l-au primit" (1,11); și a ceea ce va spune Isus însuși: "Vulpile au vizuinile lor și păsările cerului cuiburile lor, dar Fiul Omului nu are unde să-și odihnească capul" (Lc 9,58).

Un înger a fost cel care a anunțat nașterea lui Isus unor păstori umili. Și o stea a fost cea care le-a arătat magilor drumul (cf. Mt 2,1.9-10). Îngerul este un mesager al lui Dumnezeu. Steaua ne amintește că Dumnezeu a creat lumina (Gen 1,3) și că Pruncul va fi "lumina lumii", așa cum se numește el însuși (cf. In 8,12.46), "lumina adevărată [...] care luminează pe orice om" (In 1,9), care "strălucește în întuneric și pe care întunericul nu a biruit-o" (v. 5)."

Papa Francisc a explicat că păstorii îi personifică pe săracii lui Israel, oameni umili care au conștiința a ceea ce le lipsește "și care, tocmai din acest motiv, se încred în Dumnezeu mai mult decât alții. Ei sunt primii care îl văd pe Fiul lui Dumnezeu făcut om, iar această întâlnire îi schimbă profund". "Evanghelia" – a continuat – "notează că s-au întors‚ slăvind și lăudând pe Dumnezeu pentru tot ce auziseră și văzuseră’" (Lc 2,20).

Referindu-se la magi, care se află și ei în jurul lui Isus abia născut (cf. Mt 2,1-12), pontiful a făcut referire la Evanghelii, în care se spune că erau dintr-o țară îndepărtată din Orient și că au pornit în căutarea regelui evreilor, pe care l-au identificat în inimile lor cu Dumnezeu, pentru că au spus că vor să-l adore. "Magii" – a explicat – "reprezintă popoarele păgâne, în special cei care, de-a lungul secolelor, l-au căutat pe Dumnezeu și au pornit pentru a-l găsi. Ei îi reprezintă, de asemenea, pe cei bogați și puternici, dar numai pe cei care nu sunt sclavi ai posesiunii, care nu sunt ‚posedați’ de lucrurile pe care cred că le posedă."

"Mesajul Evangheliilor este clar: nașterea lui Isus este un eveniment universal care îi privește pe toți oamenii" – a reliefat Sfântul Părinte, subliniind totodată că "numai smerenia este calea care ne conduce la Dumnezeu și, în același timp, tocmai pentru că ne conduce la El, ne conduce și la esențialul vieții, la sensul ei cel mai adevărat, la motivul cel mai sigur pentru care viața merită să fie trăită".

"Numai smerenia ne deschide spre experiența adevărului, a bucuriei autentice, a cunoașterii care contează. Fără smerenie suntem "excluși" de la înțelegerea lui Dumnezeu și a noastră. (...) Magii ar fi putut fi oameni importanți după logica lumii, dar ei se fac mici, umili, și tocmai de aceea reușesc să-l găsească pe Isus și să-l recunoască. Acceptă umilința de a căuta, de a porni, de a cere, de a risca, de a face greșeli... " – a mai spus papa Francisc, subliniind că fiecare om, în adâncul inimii sale, "este chemat să-L caute pe Dumnezeu și (...) cu ajutorul harului său, îl poate găsi".

Pontiful ne-a îndemnat să ne însușim rugăciunea Sfântului Anselm (1033-1109): "Doamne, învață-mă să te caut. Arată-te, când te voi căuta. Nu pot să te caut dacă nu mă înveți, nici să te găsesc dacă nu te arăți. Fie ca eu să te caut dorindu-te și să te doresc căutându-te! Fie ca eu să te găsesc căutându-te și să te iubesc găsindu-te!" (Proslogion, 1).

În ultima parte a catehezei de dinaintea sărbătorii Nașterii Mântuitorului, papa Francisc a formulat următorul îndemn:

"Dragi frați și surori aș dori să îndemn toți bărbații și toate femeile spre grota din Betleem pentru a se închina Fiului lui Dumnezeu făcut om.

Aș dori să pun în primul rând, pentru a se apropia de Iesle și a se ruga, pe cei săraci, pe care –  așa cum îndemna Sfântul Paul al VI-lea – "trebuie să-i iubim, pentru că, într-un anumit fel, ei sunt un sacrament al lui Cristos; în ei –  în cei flămânzi, însetați, exilați, goi, bolnavi, întemnițați –  a vrut să se identifice mistic. Trebuie să-i ajutăm, trebuie să suferim cu ei și trebuie să-i urmăm, pentru că sărăcia este calea cea mai sigură pentru a intra în posesia deplină a Împărăției lui Dumnezeu" (Omilie, 1 mai 1969). 

Apoi, frați și surori, aș vrea să-i însoțesc la Betleem, așa cum a făcut steaua cu magii, pe toți cei care nu au o neliniște religioasă, care nu-și pun problema lui Dumnezeu și nici nu combat religia, pe toți cei care sunt numiți pe nedrept atei. Aș dori să le repet mesajul Conciliului Vatican al II-lea: "Biserica crede că recunoașterea lui Dumnezeu nu se opune în nici un fel demnității umane, deoarece această demnitate își găsește fundamentul și perfecțiunea tocmai în Dumnezeu. [...] Biserica știe foarte bine că mesajul ei este în armonie cu cele mai secrete aspirații ale inimii umane" (Gaudium et spes, 21).

Să ne întoarcem acasă cu urarea îngerilor: "Pace pe pământ oamenilor de bunăvoință ". Să ne amintim mereu: "Nu noi L-am iubit pe Dumnezeu, ci El ne-a iubit pe noi [...]. El ne-a iubit mai întâi pe noi" (1 Ioan 4:10,19).

Acesta este motivul bucuriei noastre: să știm că am fost iubiți fără nici un merit, suntem mereu precedați de Dumnezeu în iubire, o iubire atât de concretă încât s-a făcut trup și a venit să locuiască în mijlocul nostru, în acel Prunc pe care-l vedem în Iesle. Această iubire are un nume și un chip: Isus este numele și chipul iubirii care stă la baza bucuriei noastre."

 

 



Sursa:vaticannews.va/ro