”Cristos ne-a eliberat” este tema catehezei prezentată de papa Francisc la audiența generală de miercuri, 6 octombrie a.c., în Aula Paul al VI-lea din Cetatea Vaticanului. Este cea de-a X-a cateheză prezentată de papa Francisc despre Scrisoarea Sfântului Apostol Paul către Galateni, iar tradiționala întâlnire săptămânală cu romanii și pelerinii a fost precedată de proclamarea unei pericope din această Scrisoare (4,4-5; 5,1): ”Când a venit împlinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, născut din femeie, născut sub Lege, ca să-i răscumpere pe cei care sunt sub Lege ca să primim înfierea. [...] Pentru libertate ne-a eliberat Cristos. Aşadar, rămâneţi tari şi nu luaţi din nou jugul sclaviei!”.
În Scrisoarea către Galateni, a remarcat papa încă de la începutul catehezei, Sfântul Paul a scris ”cuvinte nemuritoare despre libertatea creștină”. De fapt, ”libertatea este o comoară care este apreciată cu adevărat numai atunci când este pierdută. Pentru mulți dintre noi, obișnuiți să trăim în libertate, aceasta apare deseori mai mult ca un drept dobândit decât ca un dar și o moștenire de păstrat”. În decursul secolelor, apoi, s-au văzut numeroase neînțelegeri despre libertate și multe moduri diferite de a o vedea s-au ciocnit între ele. În cazul Galatenilor, a reluat papa, Apostolul Neamurilor ”nu putea suporta faptul că acei creștini, după ce au cunoscut și au primit adevărul lui Cristos, se lăsau atrași de propuneri înșelătoare, trecând de la libertate la sclavie”. Mai concret, ”de la prezența eliberatoare a lui Cristos la sclavia păcatului, legalismului și așa mai departe”.
În realitate, ”legalismul este și astăzi o problemă a noastră, a multor creștini care se refugiază în legalism, în cazuistică. Paul îi îndeamnă, așadar, pe creștini să rămână tari în libertatea pe care au primit-o prin botez, fără a ajunge din nou sub jugul sclaviei (5,1). Paul este, pe bună dreptate, gelos cu privire la libertate. Este conștient că unii frați falși s-au infiltrat în comunitate ca să ne spioneze libertatea pe care o avem în Cristos Isus, pentru a ne face sclavi (cf. Gal 2,4)”.
Papa Francisc: ”O predicare ce ar putea să suprime libertatea în Cristos nu ar fi niciodată evanghelică: ar fi, poate, pelagiană sau jansenistă sau ceva de genul acesta, dar nu evanghelică. Nu se poate niciodată constrânge pe cineva în numele lui Isus, nu se poate face pe nimeni sclav în numele lui Isus care ne face liberi. Libertatea, libertatea care este un dar ce ne-a fost dat la botez”.
Pe de altă parte, învățătura Sfântului Paul despre libertate este mai presus de toate pozitivă și propune învățătura lui Isus din Evanghelia după Ioan: ”Dacă rămâneți în cuvântul meu, sunteți cu adevărat discipolii mei: veți cunoaște adevărul și adevărul vă va face liberi” (8,31-32). Este important, de aceea, a rămâne în Isus, ”izvorul adevărului care ne face liberi”. Prin urmare, ”libertatea creștină se întemeiază pe doi piloni fundamentali: primul, harul Domnului Isus; al doilea, adevărul pe care Cristos îl dezvăluie, El însuși.
Mai întâi de toate, este darul Domnului. Libertatea galatenilor, ca și a creștinilor de astăzi, este ”rodul morții și învierii lui Isus”. ”Libertatea cea mai adevărată, care eliberează din sclavia păcatului, a izvorât din Crucea lui Cristos. Chiar acolo unde Isus s-a lăsat pironit, unde s-a făcut sclav, Dumnezeu a pus izvorul eliberării omului. Acest fapt nu încetează să ne uimească: locul unde suntem despuiați de orice libertate, adică moartea, poate să devină izvor de libertate. Acesta este misterul iubirii lui Dumnezeu, nu se înțelege cu ușurință, se trăiește”.
Al doilea pilon al libertății este adevărul. Este necesar, încă o dată, a aminti că ”adevărul credinței nu este o teorie abstractă, ci realitatea lui Cristos viu, care atinge direct sensul zilnic și amplu al vieții personale”.
Papa Francisc: ”Câtă lume este care nu are studii, nici nu știe să citească și să scrie, dar care a înțeles bine mesajul lui Cristos, care are această înțelepciune care o face liberă, fără studii. Este înțelepciunea lui Cristos care a intrat prin intermediul Spiritului Sfânt la botez. Câți oameni, câtă lume aflăm că trăiește viața lui Cristos mai mult decât marii teologi, de exemplu, [oameni care] sunt o mărturie mare despre libertatea Evangheliei!”.
”Libertatea”, a reluat papa, ”ne face liberi în măsura în care transformă viața unei persoane și o orientează spre bine. Pentru a fi cu adevărat liberi, avem nevoie nu doar să ne cunoaștem pe noi înșine, la nivel psihologic, în inimă, dar mai ales a face adevărul în noi înșine, la un nivel mai profund. Și acolo, în inimă, a ne deschide la harul lui Cristos. Adevărul trebuie să ne frământe, (...) să ne pună iar și iar întrebări, pentru a putea merge tot mai adânc spre ceea ce suntem cu adevărat”.
Papa Francisc: ”Ne dăm seama, în acest fel, că adevărul și libertatea sunt un drum anevoios care durează toată viața. E greu să rămâi liber, e greu, dar nu imposibil. Curaj, să mergem înainte, ne va face bine! Este un drum în care ne călăuzește și ne susține Iubirea care vine de pe Cruce: Iubirea care ne revelează adevărul și ne dăruiește libertatea. Aceasta este calea fericirii. Libertatea ne face liberi, ne face plini de bucurie, ne face fericiți”.
La saluturile finale, papa a menționat pelerinii din diferite țări, printre care se aflau numeroși muncitori ai companiilor italiene de transport public. Nelipsit, în fine, salutul adresat bătrânilor, tinerilor, bolnavilor și soților recent căsătoriți:
Papa Francisc: ”Mâine [7 octombrie – n.r.], Biserica va celebra sărbătoarea Fecioarei Maria a Rozariului. Vă invit să valorizați această rugăciune, atât de îndrăgită de tradiția poporului creștin!”.
După rugăciunea ”Tatăl Nostru” în limba latină, papa Francisc a invocat binecuvântarea apostolică, ce ajunge prin mass-media la toți cei care o primesc în spirit de credință.