De la mizerie la mizericordie
PS Claudiu: Meditație pentru Duminica a 29-a după Rusalii (a celor zece leproşi), Ev Lc 17, 12-19
Meditație pentru Duminica a 29-a după Rusalii (a celor zece leproşi), Ev Lc 17, 12-19
Isus,
numele lui Dumnezeu anunțat în Sărbătoarea Intrării în Templu,
însemnând “Dumnezeu mântuiește”, este numele în care fiecare dintre noi
își găsește mântuirea. Cu o singură condiție: să aibă nevoie de ea!
Chiar dacă pare o condiție absurdă (cine nu are nevoie de mântuire?!)
textul de astăzi ne dezvăluie subtilități ale sufletului uman pe care
poate nu le bănuiam.
În întreaga Evanghelie, puține categorii de
persoane i se adresează Mântuitorului spunându-i pe nume: Isus. Să ne
amintim câteva: leproșii de astăzi, orbii, tâlharul de pe Cruce. Sunt
categorii de persoane pe deplin conștiente de boala, neputința și
mizeria lor... Pentru ei, numele lui Dumnezeu este Isus , adică Dumnezeu
mântuiește. Îndurarea Cerului se revarsă peste ei în mod natural,
precum un izvor care își dăruiește apa celor însetați.
Ne
recunoaștem oare în aceste categorii? Ar fi bine, fiindcă doar în acest
caz putem și noi să-i spunem pe nume lui Isus: atunci când ne simțim
săraci și nevoiași, bolnavi și orbi. Doar atunci știm cu certitudine că
avem o nevoie viscerală de mântuirea lui Dumnezeu, de ajutorul Lui. Doar
dacă ne lipsește pâinea cu adevărat, vom implora din adâncul sufletului
“pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi!”. Doar dacă
ne simțim cu adevărat lipsiți de ajutor, vom striga și noi:”Isuse, ai
milă de mine!”, știind bine că nimeni altul, în această lume, nu ne
poate ajuta.
Alternativa e să fim și să ne simțim ca fariseii:
perfecți, drepți, sfinți, siguri de noi. Nu ca ceilalți păcătoși... Un
fariseu nu va putea folosi niciodată numele lui Isus. Pentru el, numele
lui Dumnezeu poate fi de exemplu Atotputernicul sau Judecătorul sau
Stăpânul, dar niciodată Isus: fiindcă el, în mod paradoxal nu are nevoie
de mântuire. El se simte suficient de sigur de sine, pentru a crede că
își construiește singur mântuirea prin ceea ce face, prin ceea ce
realizează. Rolul lui Dumnezeu în viața sa e redus la cel al unui
spectator menit să contemple sfințenia fariseului, iar acesta din urmă
devine centrul relației om-Dumnezeu. Totul este exact pe dos!
Evanghelia
de astăzi ne scapă de acest risc, descoperindu-ne o rugăciune perfectă:
“Isuse îndură-te de mine păcătosul, leprosul, tâlharul!”
De ce e
perfectă? Fiindcă ne revelează trei lucruri esențiale. Ne dezvăluie în
primul rând adevăratul nume al lui Dumnezeu: Isus, adică
“Dumnezeu-mântuiește”. Un nume ce pune în lumină o comuniune cu Cerul cu
totul nouă: prin chiar numele Său, Dumnezeu se revelează ca Cel ce ne
mântuiește.
În al doilea rând ne dezvăluie realitatea condiției noastre: suntem sărmani, bolnavi, orbi, tâlhari.
În sfârșit ne revelează legătura ce ne unește cu Dumnezeu: îndurarea!
Orice
rugăciune a noastră, indiferent ce formă ar lua ea, trebuie să conțină
acest suflu esențial, ce exorcizează spiritul fariseului din sufletul
nostru și ne readuce la realismul existenței noastre, fără însă a ne
umili sau a ne lăsa pradă deznădejdii. Dimpotrivă, ne revelează un lucru
minunat: cu cât e mai mare mizeria, cu atât e mai mare mizericordia!
Dacă ne simțim păcătoși, Isus a venit în lume pentru noi! Lăudat și
binecuvântat fie Preasfântul Său Nume!
PS Claudiu
Episcopul Curiei