De Vincenză Corrado
De acum am ajuns: lipsesc puţine zile până la deschiderea celei de-a III-a adunări generale extraordinare a Sinodului Episcopilor, despre tema "Provocările pastorale despre familie în contextul evanghelizării" (Vatican, 5-19 octombrie 2014). Pentru ziua de 4 octombrie Biserica italiană a organizat o întâlnire de rugăciune în piaţa "Sfântul Petru" de la ora 18.00 la 19.30. Aceste luni pregătitoare au fost bogate în dezbateri şi aprofundări. Cum e clar, nu sunt inbervenţii critice. Analizăm cu cardinalul Lorenzo Baldisseri, secretar general al Sinodului Episcopilor.
Eminenţă, aceste luni au fost însoţite de atâtea idei de reflecţie, dar şi de multe polemici despre anumite chestiuni, cum ar fi de exemplu împărtăşania dată celor divorţaţi. Cum se prevesteşte acest important eveniment eclezial? Cu ce stare sufletească trebuie să ne apropiem de el?
"Este necesar să avem suflet senin, ponderaţie şi calm. Înţeleg că sufletele se aprind în ajunul evenimentului în special cu privire la anumite teme pe care mass-media le prezintă cu emfază, cărora unii ecleziastici le-au oferit sprijinul, dar cred că a exprima propriile opinii este pozitiv, este suficient să se facă asta cu civilizaţie şi simţ constructiv. Dacă se vrea să se dea răspunsuri adecvate, este necesar să fie construite în confruntare şi în bunăvoinţa de a face paşi înainte pentru a găsi căi de soluţionare în adevăr şi în caritate. Eu mă întreb de ce să nu vorbim şi despre poligamie, despre căsătoriile aranjate, despre căsătoriile mixte, despre sărăciile de orice tip care creează adesea condiţiile pentru despărţiri, divorţuri, eşecuri? Acestea şi multe altele vor fi temele discutate în Sinod, şi mai ales aceea de a găsi limbajul corect pentru a transmite tinerilor frumuseţea Evangheliei familiei. Sper să se vorbească despre ele încă de acum drept contribuţie şi ajutor dat părinţilor sinodali în reflecţia lor şi ca oportunitate pentru a crea o opinie publică de amplă respiraţie, cu orizonturi vaste, o viziune mondială despre familie".
În aceste zile au răsunat adesea cuvinte ca "milostivire", "iertare", "non possumus", "oikonomia", care indică şi o linie de gândire. Ce puteţi spune celui care nu este înăuntrul lucrărilor ci priveşte cu nelinişte şi speranţă la această întâlnire?
"Că toate acestea nu sunt şi nu trebuie să se considere un mijloc pentru a crea învălmăşeală. Nu este deloc aşa. Când se dezbate şi se discută despre anumite teme, chiar sensibile, scopul este de a pune pe tapet aceeaşi temă şi de a lăsa ca fiecare să opineze şi să se exprime conform cunoştinţelor şi convingerilor sale. A fost repetat adesea că învăţătura Bisericii despre căsătorie şi familie este afirmată şi descrisă în documente oficiale, magisteriale. Milostivirea şi iertarea sunt centrale în doctrina Bisericii şi sunt adesea amintite de Papa Francisc ca un adevăr care trebuie să însoţească în toate circumstanţele şi contextele viaţa omului. «Non possumus» şi «oikonomia» sunt afirmaţii şi concepte care fac parte din dezbatere şi pun probleme serioase vrednice de atenţie şi de respect şi ajută să se reflecteze şi să se aprofundeze materia".
Discuţie deschisă şi confruntare reală în timpul lucrărilor: va fi efectiv aşa?
"Papa Francisc în numeroase ocazii a spus şi a dat de înţeles că este important să ne exprimăm, fără temeri şi suspiciuni. Credinţa este trăită şi se întrupează în persoane concrete; efortul Bisericii şi al lucrătorilor pastorali este s-o prezinte în întregimea sa la îndemâna oamenilor, cu simplitate şi onestitate. A se simţi liber să exprime în ceea ce crede sau despre care se îndoieşte arată calitatea omului care-l distinge de alte creaturi şi îl face responsabil în faţa lui Dumnezeu şi a oamenilor. Aşadar, discuţia în Sinod va fi deschisă, va fi confruntare şi participanţii, în diferitele lor funcţii, sunt chemaţi să pună pe primul loc nu propriul interes sau punct de vedere, ci să caute adevărul care nu este un concept abstract, rod al speculaţiei filozofice sau teologice, ci persoana lui Cristos, Om-Dumnezeu, om istoric şi Fiu al Tatălui: «Eu sunt calea, adevărul şi viaţa». De aici trebuie pornit. Primul evanghelizator a fost Isus care a coborât pe străzi şi s-a făcut cunoscut cu cuvântul şi cu semnele şi, în sfârşit, cu mărturia sa de viaţă".
Adunarea nu se va încheia în octombrie ci, cu o decizie fără precedent, va fi prelungită în etape succesive. Ca şi cum s-ar vrea să se sublinieze că sinodalitatea nu accelerează deciziile ci le face să se formeze.
"Este chiar aşa! Decizia Sfântului Părinte de a convoca o adunare sinodală, care se va desfăşura în două etape, indică voinţa de a identifica sinodalitatea prin ceea ce este, adică un drum împreună, care prevede reflecţii, pauze, reluări şi mergând până se ajunge la ţintă şi toate acestea sunt făcute nu prin lucrarea unor solitari, a grupurilor mici de persoane sau comisii, ci prin implicarea întregului popor al lui Dumnezeu. Am văzut asta cu documentul pregătitor care a difuzat chestionarul, la care a răspuns un număr enorm de persoane şi instituţii. Sinodul este o adunare de episcopi şi de alţii care au dreptul, dar se mişcă prin participarea întregii Biserici".
Între participanţii la adunare figurează şi 13 perechi de soţi, care provin din diferite ţări între care şi zone de război. Mărturia lor va fi ascultată şi va fi luată în consideraţie?
"Da, figurează treisprezece perechi de soţi care provin din cele cinci continente şi chiar şi din zone de război. Prezenţa lor în primul rând este o mărturie de viaţă trăită, care trebuie oferită atenţiei tuturor ca o frumoasă experienţă de credinţă, componentă esenţială pentru o bună reuşită a unei căsătorii şi a unei familii. Acest lucru în varietatea culturilor şi tradiţiilor în toată lumea: nu există geografie, istorie, sau literatură şi ştiinţă care să nu trateze despre căsătorie şi despre familie ca expresie fundamentală a societăţii şi pentru creştin, o Biserică familială, care acolo se întrupează, în virtutea botezului".
Cu privire la anunţata "nouă metodologie internă a lucrărilor", puteţi să ne anticipaţi ceva?
"În timpul lucrărilor sinodale va fi urmat regulamentul în vigoare al Sinodului Episcopilor, care se numeşte Ordo Synodi Episcoporum. Totuşi, datorită faptului că tema aleasă pentru adunare se va desfăşura în două etape, ca în pregătirea şi în desfăşurarea lucrărilor va fi o atenţie specială asupra aspectului dinamic şi participativ. Intervenţiile membrilor vor fi trimise în prealabil la secretariatul general pentru a organiza ordinea sesiunilor, care este tematică. În timpul sesiunilor va interveni o pereche de soţi pentru a comunica propria mărturie. La sfârşitul zilei va fi o oră de discuţie liberă. Informaţia va fi mai mult îngrijită şi făcută imediată şi rapidă. Se preferă să se folosească pe larg mai degrabă briefing şi Twitter decât textul sintetic adesea modificat în aulă şi este prevăzută şi participarea părinţilor sinodali invitaţi, care vor da un chip intervenţiilor. Rapoartele generale rostite în momentele stabilite de calendarul Sinodului vor fi la dispoziţie în diferitele limbi şi vor oferi conţinutul lucrărilor adunării".
Cum se va încheia acest Sinod? Va fi un document care va fi ca o "pistă de lucru" pentru adunarea ordinară din 2015?
"La încheierea Sinodului va fi un mesaj adresat poporului lui Dumnezeu şi un document numit sinodal, care va înlocui «propositiones». Documentul, aprobat de adunare, va fi încredinţat în mâinile Sfântului Părinte care va dispune de el după cum va voi, şi va fi baza lui Instrumentum laboris al Sinodului din 2015".
(După agenţia SIR, 29 septembrie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu
Sursa:www.ercis.ro