În timp ce populația irakiană este grav afectată de violența armată, există mai mulți musulmani care chiar cu riscul vieții vin în ajutorul creștinilor și al minorității yazidi persecutați de jihadiștii autointitulatului ”Stat Islamic”. Cei care vin în ajutorul populației persecutate sunt cunoscuți drept adevărați ”Schindler” musulmani, o versiune actualizată a ”drepților între națiuni” care alimentează flacăra omeniei în mijlocul tragediilor etnice și religioase din Orientul Mijlociu.
Redacția centrală Radio Vatican l-a contactat pe jurnalistul italian Lorenzo Cremonesi, trimis special în Irak al cotidianului ”Il Corriere della Sera”:
• ”Când vorbești cu creștinii, ies la iveală mai multe mărturii în care afirmă că au fost ajutați în diferite feluri de prieteni, colegi de muncă, foști colegi de școală sau vecini de casă de religie musulmană – în general, de confesiune sunnită – care locuiesc în satele natale ale creștinilor. Să nu uităm că mai ales la Qaraqosh, Mosul, în Câmpia Ninive, foarte multe sate sunt mixte, cu populație creștină și musulmană. Desigur, există și musulmani sunniți care sunt atrași de așa numitul «Stat Islamic», dar în general, populația care a rămas pe loc încearcă să vină în ajutor după posibilități. Uneori, având grijă de casele creștinilor care au rămas nesupravegheate în satul abandonat, alteori, încercând să țină legătura între refugiați și cei care au rămas, mai ales, femei și bătrâni. Nu sunt foarte mulți musulmanii care fac acest lucru pentru creștini, dar eu – spune jurnalistul italian – pot să vă spun că am aflat de cel puțin zece cazuri de persoane care, în fața mea, aici, în taberele de refugiați, biserici sau școlile creștine în care sunt găzduiți refugiații, au telefonat în prezența mea pentru a cere ajutor de la cei rămași în satele controlate acum de extremiști”.
De ce ați vorbit în aceste situații de adevărați ”Schindler” musulmani?
• ”Am spus că sunt ca Schindler pentru că, deși e adevărat că unii o fac pentru bani sau din interes personal, alții o fac din generozitate adevărată. Pentru ei este în orice caz un risc. Sunt situații în care o femeie sau o tânără pe care militanții așa numitului «Stat Islamic» le-au capturat și pe care vor să le convertească pentru a le da ca «mireasă» unuia din oamenii lor: ei bine, dacă cineva păstrează legătura cu ele și pune bețe în roate, persoana respectivă își pune viața în pericol, viața lui și a celor dragi. Așadar, se poate vorbi de o anumită generozitate”.
Ați întâlnit cazuri de acest fel și în favoarea comunității yazidi? Încheie jurnalistul italian Lorenzo Cremonesi:
• ”Cazul minorității yazidi este cu adevărat dramatic: ei sunt uciși cu ușurință, femeile lor sunt date în mot sistematic ca sclave, etc. În unele cazuri, am avut impresia că cei care interveneau în apărarea lor, o făcea pentru un câștig. Dar, la urma urmei, și Schindler, celebrul întreprinzător german din filmul «Schindler’s List», a început prin a da de lucru evreilor, în timpul ocupației naziste, pentru că era o forță de muncă ieftină. Dar, ca de obicei, din bine se naște binele: și-a dat seama că în acest fel putea să salveze viața lor și el însuși a riscat viața ca să-i salveze. Revenind la zilele noastre, s-a aflat că un anumit număr de tinere yazidi au fost cumpărate de câțiva musulmani, afaceriști sau oameni bogați, oameni care își permit acest lucru, la așa numita «Piață a sclavilor» din Mosul, pentru ca apoi aceste tinere să fie redate familiilor de origine. Există impresia că au făcut aceasta ca să fie plătiți, deci, ca să aibă un câștig. Dar, cum spuneam, între bine și rău există o vastă regiune gri în care se află și acești «Schindler» de astăzi”.
Sursa:ro.radiovaticana.va