A început miercuri, pentru a se încheia pe 6 septembrie la Mănăstirea de la Bose, în nordul Italiei, al XXII-lea simpozion ecumenic internațional de spiritualitate ortodoxă, pe tema ”Fericiți făcătorii de pace”. Alături de reprezentanți ai Bisericii Catolice, participă delegați ai Bisericilor Ortodoxe din Orientul Mijlociu, dar și din Europa de Est, printre care Ucraina și Rusia.
Într-un mesaj trimis participanților la simpozionul ecumenic de la Bose, semnat de cardinalul secretar de Stat Pietro Parolin, Papa Francisc își exprimă ”prețuirea vie pentru această inițiativă providențială”. Pontiful își exprimă urarea ca ”zilele de studiu și dialog să promoveze conștiința că e posibil a trăi și a da mărturie pentru pacea vestită de Cristos, prin atitudini de fraternitate sinceră care duc la stingerea neînțelegerilor, la depășirea neîncrederii și la nașterea speranței”. În fine, se mai citește în mesaj, Pontiful cere participanților să se roage ”pentru slujirea sa adusă Bisericii și invocă ajutorul ceresc asupra lucrărilor și a participanților”.
Pentru o prezentare a simpozionului ecumenic internațional de la mănăstirea din Bose, redacția centrală Radio Vatican l-a contactat pe Enzo Bianchi, priorul comunității catolice care găzduiește lucrările și delegațiile ortodoxe:
• ”Am ales să vorbim de «pace» și de «făcătorii de pace» chiar în acest moment în care, după cum ne amintea Papa Francisc, trăim aproape un «al treilea război mondial». Există un focar înspăimântător în Orientul Mijlociu, unde confesiunile creștine orientale – ortodoxe și catolice – trăiesc unele lângă altele. Dar privim și la ceea ce se întâmplă la frontiera dintre Ucraina și Rusia. Sunt regiuni în care tema păcii este de importanță decisivă pentru viitorul prezenței creștinilor”.
Priorul Enzo Bianchi a subliniat că pentru creștini conceptul de pace are mai întâi de toate o dimensiune teologică:
• ”Pentru noi, Isus Cristos este pacea. El este cel care a venit să abată orice zid și orice dezbinare, și numai în numele lui putem face pace cu adevărat, o pace între oameni care este și un rod «non-religios», dar a cărui sursă este întotdeauna și numai Isus Cristos”.
Cum se poate face trecerea de la dimensiunea spirituală a păcii, cultivată cu mult drag de Sfinții Părinți ai Bisericii din Apus și din Răsărit, la aspectul ei politic și social? Continuă Enzo Bianchi:
• ”Fără pacea interioară, pacea care vine de la Duhul Sfânt, și fără a se ajunge la idealul omului dezarmat, vor exista mereu conflicte și, prin urmare, războaie. Nu ne putem gândi la o pace socială cu oameni care sunt înarmați și care nu s-au lepădat de violența care locuiește în ei și nu au luat blândețea ca să locuiască în inima lor. Cele două lucruri sunt strâns legate între ele. (…) Nu există o pace politică dacă nu există o pace care să atingă persoanele în viața lor de fiecare zi și care să-i transforme, cum spune Papa Francisc, în «făcători de pace»”. (…) ”A se antrena pentru a vedea frumusețea păcii înseamnă să o vezi mereu ca fiind posibilă și mai ales să nu te lași sedus de război. Oamenii condamnă războiul, comemorează conflictele trecutului dar apoi fac în așa fel încât războiul să izbucnească din nou”.
Importantă, la simpozionul ecumenic de la Bose și prezența unei delegații a Patriarhatului de Moscova alături de reprezentanți ai Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Asupra delegațiilor din aceste două țări apasă în mod nicidecum neglijabil faptul că liderii de la Kiev l-au declarat ”persona non grata” pe patriarhul Moscovei și al tuturor Rusiilor, Kirill. Mai mult, ministrul ucrainean al culturii, Volodymyr Yushkevych, spunea recent că o eventuală o vizită a patriarhului Kiril în timpul ”actualei agresiuni militare ruse” împotriva Ucrainei, ar fi ”nepotrivită, provocatoare și cu motivații politice”. Subliniază priorul Enzo Bianchi:
• ”Vom încerca să înlesnim un dialog pentru a înțelege ce pot face creștinii pentru cauza păcii. Creștinismul îl are în centrul său pe Isus Cristos, principele păcii. Așadar, dacă își asumă o atitudine de concurență față de celelalte religii, devine o religie printre celelalte și nu mai este un creștinism adevărat”.
Cu referire la persecuțiile îndurate de creștinii din Irak, continuă să trezească ample dezbateri cuvintele Papei Francisc cu privire la necesitatea de ”a opri agresorul” dar măsurând bine instrumentele de folosit.
• ”Este vorba de o deosebire foarte grea dar profetică, deosebire pe care Papa trebuie să o facă fără cea mai mică îndoială. Nu trebuie să înarmăm facțiuni care apoi ajung să lupte împotriva altor facțiuni și vor duce la creșterea inevitabilă a violenței”. (…) ”Trebuie să căutăm mai degrabă mijloacele prin care agresorul poate fi oprit și neutralizat, dar fără a ne înarma unii împotriva altora”. Cât privește persecuțiile suferite de creștini ”e greu de spus ceva nou acestor frați ai noștri care știu mai bine decât noi cu ce atitudine trebuie înfruntate asemenea încercări. Desigur, un discipol al lui Cristos trebuie să se aștepte oricând la persecuții. Dar în aceste momente, ei sunt pentru noi un mare exemplu și trebuie să le oferim toată apropierea și solidaritatea noastră”.
Sursa:ro.radiovaticana.va