Efortul pentru câștigarea bătăliei împotriva poftei trupești, împotriva considerării celuilalt drept un lucru, s-a aflat în centrul catehezei de la audiența generală de miercuri, 17 ianuarie a.c., papa Francisc evidențiind că premiul acestei bătălii este cel mai important dintre toate, pentru că vizează păstrarea acelei frumuseți pe care Dumnezeu a scris-o în creația sa atunci când a imaginat iubirea dintre bărbat și femeie.
Vorbind - în cadrul celei de-a treia cateheze dedicată viciilor și virtuților, la audiența generală din aula Paul al VI-lea - despre "voracitate" față de o altă persoană, înțeleasă ca o legătură otrăvitoare pe care ființele umane o pot avea între ele în sfera sexuală, pontiful a explicat că în creștinism nu există nicio condamnare a instinctului sexual, însă, această frumoasă dimensiune a umanității noastre, nu este lipsită de pericole. Papa Francisc a amintit că reproșul sfântului apostol Paul, din Prima epistolă către corinteni (5,1), se referă la gestionarea nesănătoasă a sexualității de către unii creștini.
Pontiful s-a oprit asupra experienței umane a îndrăgostirii, definind-o ca fiind una dintre cele mai surprinzătoare realități ale existenței care, dacă nu este poluată de viciu, devine unul dintre cele mai pure sentimente. "O persoană îndrăgostită devine generoasă, îi place să facă cadouri, scrie scrisori și poezii. Încetează să se mai gândească la sine pentru a se proiecta complet spre celălalt. Iar dacă întrebi o persoană îndrăgostită pentru ce iubește, nu va găsi un răspuns: în atât de multe feluri, iubirea sa este o iubire necondiționată, fără niciun motiv". Desigur - a amintit - "această iubire, atât de puternică, este și un pic naivă: îndrăgostitul nu cunoaște cu adevărat fața celuilalt, tinde să-l idealizeze, este gata să facă promisiuni a căror greutate nu o înțelege imediat".
Pontiful a atras atenția că spațiul sentimentului iubirii, care este asemenea unei "grădini" în care se înmulțesc minunile nu este însă ferit de rău. Această "grădină" poate fi pângărită de demonul poftei, iar acest viciu este deosebit de odios, din cel puțin două motive.
"În primul rând" - a spus - "pentru că distruge relațiile dintre oameni". "Câte relații care au început în cele mai bune condiții s-au transformat apoi în relații toxice, de posesie a celuilalt, lipsite de respect și de simțul limitelor?" - a reliefat pontiful.
Cu referire la cel de-al doilea motiv pentru care viciul lăcomiei trupești este odios, Sfântul Părinte a explicat că sexualitatea are o voce puternică care implică toate simțurile; ea sălășluiește atât în corp, cât și în psihic; dacă nu este disciplinată, ea ajunge să fie un lanț care îl privează pe om de libertate.
Pontiful a mai spus că a cultiva tandrețea într-o relație de cuplu este mai bună decât închinarea în fața demonului posesiei, și că este mai bine să slujești decât să cucerești, pentru că, dacă nu există iubire, viața este o tristă singurătate.