La slujba de încheiere a celei de-a 54-a Octave de rugăciune pentru unitatea creștinilor, oficiată în seara de luni, 25 ianuarie 2021, în bazilica Sfântul Paul din Afara Zidurilor, cardinalul Kurt Koch a citit predica papei Francisc, absent din cauza durerilor sciatice. Rugăciunea către Dumnezeu și slujirea celor mai vulnerabili ne face să ne redescoperim frați, spune papa în predica slujbei, la care au participat, printre alții, un arhiepiscop anglican și un episcop ortodox român.
Într-o realitate complexă cum este cea de astăzi, în care mulți sunt trași în mii de părți și se simt fragmentați lăuntric, incapabili să găsească un punct stabil, Isus ”ne arată secretul stabilității: a rămâne în El”, după cum mlădițele rămân pe vița din care își trag seva pentru roade și viață. De aici pornește drumul fiecăruia către unitate: spune papa Francisc în predica citită de cardinalul Kurt Koch, președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, la rugăciunea Vesperelor din seara de luni, 25 ianuarie a.c., în bazilica Sfântul Paul din Afara Zidurilor, prin care se încheie în mod tradițional Octava de rugăciune pentru unitatea creștinilor. După cum ați fost anunțați, papa Francisc, din cauza revenirii durerilor sciatice, nu a mai prezidat ceremonia la care au participat, respectând restricțiile sanitare, mai mulți reprezentanți ai confesiunilor creștine prezente în Cetatea Eternă și un număr foarte limitat de credincioși.
Primul gest al slujbei a fost rugăciunea la mormântul Sfântului Apostol Paul, unde cardinalul Koch a coborât împreună cu doi reprezentanți ai celorlalte Biserici: arhiepiscopul anglican Ian Ernest, directorul Centrului Anglican din Roma și reprezentant al Comuniunii Anglicane pe lângă Sfântul Scaun, și episcopul Atanasie de Bogdania, vicarul Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei.
Trei cercuri de unitate
Octava de rugăciune pentru unitatea creștinilor, desfășurată în zilele 18-25 ianuarie, a avut anul acesta ca temă cuvintele lui Isus din Evanghelia de la Ioan: ”Rămâneți în iubirea mea: veți aduce rod mult” (cf. 15,5-9). Pornind de la aceste cuvinte, predica papei Francisc a evidențiat ”indispensabila unitate” care cunoaște mai multe niveluri, asemenea unor inele concentrice din trunchiul unui pom. Primul, notează pontiful, este ”cel mai interior: a rămâne în Isus”, din care provine ”integritatea noastră personală”. Al doilea nivel are în vedere unitatea dintre creștini, în vederea căreia papa invită la a pune în planul secundar ”obstacolele de odinioară”. În fine, al treilea, cel mai larg, se referă la unitatea cu întreaga omenire.
«Să rămânem uniți în Cristos - îndeamnă papa în predica citită de cardinalul Koch – iar Spiritul Sfânt, revărsat în inimile noastre, să ne facă să ne simțim fii ai Tatălui, frați și surori între noi, frați și surori în unica familie umană. Preasfânta Treime, comuniune de iubire, să ne facă să creștem în unitate».
Iubirea, măsura rugăciunii adevărate
Rugăciunea și adorația constituie, practic, ”esențialul rămânerii în El”, punând în inima Domnului bucuriile, temerile și tot ceea ce sălășluiește în inima noastră. Asemenea unor vase comunicante, binele și răul făcut de fiecare se revarsă asupra celorlalți. Papa notează că în viața spirituală este valabilă o anumită ”lege a dinamicii”: ”în măsura în care rămânem în Dumnezeu, ne apropiem de ceilalți și în măsura în care ne apropiem de ceilalți rămânem în Dumnezeu”.
«Rugăciunea nu poate decât să ne ducă la iubire, altfel este un ritualism fără conținut. Într-adevăr, nu este cu putință a-L întâlni pe Isus fără Trupul său, alcătuit din multe mădulare, atâtea câți sunt cei botezați. Dacă adorația noastră este genuină, vom crește în iubire față de toți cei care îl urmează pe Isus, independent de comuniunea creștină la care ei aparțin pentru că, chiar dacă nu sunt ”de-ai noștri”, sunt ai Lui».
Prejudecățile împiedică unitatea
Desigur, a recunoscut Sfântul Părinte în predica sa, nu este ușor a-i iubi pe frați și, făcând referință la Evanghelia după Sf. Ioan, papa a amintit că Tatăl taie și curăță ramurile viței. Pentru a iubi ”avem nevoie să fim despuiați de cele care ne duc în afara drumului și ne fac să ne repliem asupra noastră, împiedicându-ne să aducem roade”.
«Să-i cerem, așadar, Tatălui să îndepărteze de la noi prejudecățile pe care le avem asupra celorlalți și atașamentele mundane care împiedică unitatea deplină cu toți fiii săi. Purificați astfel în iubire, vom ști să punem pe locul doi piedicile pământești și obstacolele de odinioară, care astăzi ne distrag atenția de la Evanghelie».
Creativi în iubire prin Spiritul Sfânt
Pe calea refacerii unității, de o importanță decisivă este lucrarea Spiritului Sfânt care pretutindeni vrea să conducă din nou spre unitate, făcându-ne să iertăm dușmanii și nedreptățile îndurate pentru a fi ”creativi în iubire”.
«[Spiritul Sfânt] Ne amintește că aproapele nu este numai cel care împărtășește valorile și ideile noastre, dar că noi înșine suntem chemați să devenim aproapele tuturor, Buni Samariteni ai unei omeniri vulnerabile, sărace și suferinde – astăzi, suferă atât de mult – care zace pe drumurile lumii și pe care Dumnezeu dorește să o aline cu compasiune. Spiritul Sfânt, autorul harului, să ne ajute să trăim în gratuitate, să-l iubim chiar și pe cel care nu ne iubește pentru că Evanghelia aduce roade numai în iubirea curată și dezinteresată. După roade se cunoaște pomul: după iubirea gratuită se recunoaște dacă aparținem de mlădița lui Isus».
În fine, papa a amintit că Spiritul Sfânt, ”artizanul drumului ecumenic”, ne învață ”concretețea iubirii” față de toți frații alături de care împărtășim aceeași umanitate. Este ”umanitatea pe care Cristos și-a unit-o sieși de o manieră inseparabilă, spunându-ne că îl vom afla întotdeauna în cei mai săraci”. ”Slujindu-i împreună, ne vom redescoperi frați și vom crește în unitate”.